Sissan Skrevet 20. oktober 2009 #61 Del Skrevet 20. oktober 2009 Igjen, er det noen som har adressen til bloggen til hun fra Rogaland? http://dentinista.blogspot.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 20. oktober 2009 #62 Del Skrevet 20. oktober 2009 Da burde innslaget vært sendt under det aktuelle tema. Det er jo ikke sikkert at personene i programmet har innsett at de har en tvangslidelse, vet du. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #63 Del Skrevet 20. oktober 2009 Det er jo ikke sikkert at personene i programmet har innsett at de har en tvangslidelse, vet du. Det er ikke sikkert de i programmet har en tvangslidelse, vet du. Det er ganske drøyt å sette slike diagnoser på folk du kun har sett i et klippet og redigert tv-program. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 20. oktober 2009 #64 Del Skrevet 20. oktober 2009 Du verden, for en trøttsom blogg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 20. oktober 2009 #65 Del Skrevet 20. oktober 2009 Det er ikke sikkert de i programmet har en tvangslidelse, vet du. Det er ganske drøyt å sette slike diagnoser på folk du kun har sett i et klippet og redigert tv-program. Jeg satte da ikke diagnose? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vettel Skrevet 20. oktober 2009 #66 Del Skrevet 20. oktober 2009 Du verden, for en trøttsom blogg. ...og utrolig tung å lese.... <BILDE> ....når alt står slik som dette her vet du.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 20. oktober 2009 #67 Del Skrevet 20. oktober 2009 ...og utrolig tung å lese.... <BILDE> ....når alt står slik som dette her vet du.... Jah, og en smule innholdsløs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 20. oktober 2009 #68 Del Skrevet 20. oktober 2009 Dette må være bortimot det mest fordømmende og generaliserende innlegget jeg noengang har lest på kg. Har du ofte vært i et "interiørkataloghjem", som du kaller det, og erfart dette, eller er det din antakelse at det er slik? Hvordan i all verden kan du si noe så generelt??? Jeg har venninner med flotte nystrøkne hjem, men de er mine venner - og like mye tilstede som de vennene jeg har som bor mer rotete. Konkurrerer? De jeg kjenner som har det slik, har det slik fordi de selv vil bo sånn. ikke fordi de ser ned på andre! Vi prøver jo alle å skape hjem der vi selv skal trives best mulig- og vi har jo alle ulike meninger om hva det er. Hvordan man kan blande konkurranseaspektet inn i dette på generell basis skjønner ikke jeg. Du har det alltid hyggeligere med folk med senkede krav? Hva i all verden vet du om hvilke krav ulike folk har, og hav som er grunnen til at de har det slikde har det? Hadde jeg jobbet deltid hadde vi sikkert hatt det ryddigere, men JEG er jo den samme personen. Vi hadde ikke hatt flere hjemmebakte boller, fordi jeg synes det er kjedelig å bake. Andre mennesker synes det er kjempegøy å bake, og gjør det ofte. Kombiner dette med et ryddig hjem - og vips så skal denn personen liksom være mindre hyggelig å være sammen med? (Kanskje særlig om hun strikker litt klær til barna sine også, fordi hun synes det er koselig). Å herrefred... Dere to har virkelig IKKE skjønt det. Dette er ikke generelt, jeg refererte til de vi så i Puls i går, og de sa jo selv at de konkurrerte med hverandre! Det var da voldsomt til forsvarstale da, Donpedro..? Hvor du får det om hjemmebakte boller eller ikke fra, det skjønner ikke jeg. Og Ja, Elastica, jeg har så absolutt vært i interiørkataloghjem av den typen jeg så på TV i går. Hvor Mater Familias ønsker velkommen med oppsperrede øyne. Selvsagt, ellers hadde jeg vel ikke skrevet dette! Poenget mitt var ikke at den som liker å ha et pent hjem ikke er hyggelig å være sammen med, jeg snakket altså om mine egne erfaringer, og de kan ingen betvile. Dermed står jeg for det jeg sa, jeg har det mye hyggeligere hos folk som ikke stiller slike krav til seg selv som disse to kvinnene gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 20. oktober 2009 #69 Del Skrevet 20. oktober 2009 (endret) Jeg skal se programmet, Sissan! Og se om jeg er ner enige med dere etterpå. Ellers er jeg enig med siste gjest - synd at en viktig problemstilling drukner i de ytterliggående eksemplene Nrk har funnet. For jeg tror også dette med drukning i hverdagskrav er et viktig tema som berører mange - også de som ikke på noen måte kjenner seg igjen i oljefruenes liv. Kanskje til og med Emera. Ærlig talt! Skjerp deg. Du har misforstått meg totalt. Endret 20. oktober 2009 av Emera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vettel Skrevet 20. oktober 2009 #70 Del Skrevet 20. oktober 2009 Her en programmet for de som vil se. http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/561694 At noen har "dette" som interesse og hobby er jo greit. Man prioriterer ulikt. Men det skurrer når damene konkurerer seg i mellom fordi "venninna har det jo slik". Det skurrer når mannen aldri får komme med sin mening. (han sier det selv, og kona er enig) Det skurrer når dama SELV ønsker at hun kunne senke kravene, at det var "godt nok", men ikke føler at det noensinne er godt nok! Dessuten har jeg en stor mistanke om at dette er folk med temmelig mye mer penger enn de fleste av oss. (og jeg er ikke en av de som har dårlig økonomi/dårlig råd) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 20. oktober 2009 #71 Del Skrevet 20. oktober 2009 Å herrefred... Dere to har virkelig IKKE skjønt det. Dette er ikke generelt, jeg refererte til de vi så i Puls i går, og de sa jo selv at de konkurrerte med hverandre! Det var da voldsomt til forsvarstale da, Donpedro..? Hvor du får det om hjemmebakte boller eller ikke fra, det skjønner ikke jeg. Og Ja, Elastica, jeg har så absolutt vært i interiørkataloghjem av den typen jeg så på TV i går. Hvor Mater Familias ønsker velkommen med oppsperrede øyne. Selvsagt, ellers hadde jeg vel ikke skrevet dette! Poenget mitt var ikke at den som liker å ha et pent hjem ikke er hyggelig å være sammen med, jeg snakket altså om mine egne erfaringer, og de kan ingen betvile. Dermed står jeg for det jeg sa, jeg har det mye hyggeligere hos folk som ikke stiller slike krav til seg selv som disse to kvinnene gjør. Ok, greit for meg. Jeg betviler deg ikke, men det er altså ikke samsvarende med min erfaring. Ærlig talt! Skjerp deg. Du har misforstått meg totalt. Vi var flere som misforstod deg i såfall, så kanskje du likevel skulle vurdere å fremlegge synspunktene dine litt mer forståelig. Jeg synes det oste av fordommer av det første innlegget ditt, og jeg var ikke den eneste. For øvrig har jeg nå sett programmet, og det var akkurat slik jeg tenkte. Synd Nrk skulle illustrere en så viktig problemstilling med disse egentlig nokså uinteressante ytterpunktene. Og synd det ble en debatt om økonomi/gjenbruk av ting, fremfor krav kvinner setter til seg selv og problematikk i forhold til dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 20. oktober 2009 #72 Del Skrevet 20. oktober 2009 Å, her mener jeg masse, men skal prøve å fatte meg sånn nogenlunde i korthet... Først og fremst: Jeg synes, som Sissan, definitivt at det så mye hyggeligere ut med 5-retters restemiddag hos loppefamilien kontra middagen hos tannlegesekretæren. Men jeg mener på ingen måte at det derfor er slik at det er hyggeliger å være hos en familie der alt går på halv tolv kontra hos en familie der det er sirlig orden. Det avhenger 100% av menneskene som bor i huset. Menneskene!!!!!! Man kan ha koselig samvær i en jordgamme og man kan ha det ubehagalig i et slott - og omvendt. Var det noen andre som ble litt småkvalm av disse kvinnene? Og har barnet på seg søndagsklær hver dag? Nei, jeg ble IKKE småkvalm. Hun virket kjempehyggelig, barna virket glade og hun og mannen hadde en god og humoristisk tone. Jeg blir mer småkvalm over de som sier at slike mennesker gjør dem småkvalme. Men jeg syntes litt synd på henne. Og jeg tenkte at det kanskje er lett å føle seg litt mislykket i en slik familie, hvis du ikke klarer å leve opp til standarden. Og jeg blir litt misunnelig. For jeg er for lat til å klare det hun klarer. Samtidig er jeg litt glad også for at jeg ikke har hennes "nevroser". Hvorfor synes man umiddelbart å tro at mennesker som er perfeksjonistiske og nøye på detaljer hos seg selv gjør dette for å være bedre enn andre, samt mistenker dem for å se ned på mennesker med andre prioriteringer enn dem selv? Hele poenget med reportasjene og programmet var jo heller at disse kvinnene var fanget av kravene til seg selv. Veldig enig i hele innlegget ditt, selv om jeg bare siterer noe. Det ser dessuten ut som om de i denne tråden som synes disse damene var forferdelige, er ganske så fordømmende selv. I en helt annen grad enn det jeg oppfattet damene fra TV-programmet i går var. Jeg synes det var utrolig trist at ei dame på 35 år jobber så mye på jobben for å tilfredstille egen behov at hun er den siste som henter ungene i barnehagen. Håper hun har et tettere personlig forhold til barna sine enn det som kom frem i programmet. Dette her synes jeg var skikkelig urettferdig sagt!!! Og etter å ha lest denne tråden slår det meg i alle fall at det gamle ordtaket "kvinne er kvinne verst" dessverre fortsatt er høyst aktuelt. Ja. Progammet viste meg at man faktisk må velge. Det er ingen som har alt. Hun som prøvde hadde tårer i øynene og ønsket seg å klare å slappe av. Hun som var hjemme og hadde et perfekt hjem reagerte med litt tristhet da "ekspertene" understreket at det betyr som regel at far må jobbe mer, og at det er vanskelig for mange å komme i jobb igjen og få en mer lik fordeling av arbeid mellom mor og far senere i livet. Og hun som levde med loppis-ting innrømmet at hun lot en side av livet gå forbi seg. Jeg lærte det jeg visste - ingen har alt. Godt sagt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #73 Del Skrevet 20. oktober 2009 Å herrefred... Dere to har virkelig IKKE skjønt det. Dette er ikke generelt, jeg refererte til de vi så i Puls i går, og de sa jo selv at de konkurrerte med hverandre! Det var da voldsomt til forsvarstale da, Donpedro..? Hvor du får det om hjemmebakte boller eller ikke fra, det skjønner ikke jeg. Og Ja, Elastica, jeg har så absolutt vært i interiørkataloghjem av den typen jeg så på TV i går. Hvor Mater Familias ønsker velkommen med oppsperrede øyne. Selvsagt, ellers hadde jeg vel ikke skrevet dette! Poenget mitt var ikke at den som liker å ha et pent hjem ikke er hyggelig å være sammen med, jeg snakket altså om mine egne erfaringer, og de kan ingen betvile. Dermed står jeg for det jeg sa, jeg har det mye hyggeligere hos folk som ikke stiller slike krav til seg selv som disse to kvinnene gjør. Og dette er jo igjen en vill generalisering. Du har neppe vært hjemme hos samtlige mennesker som ikke stiller like høye krav til seg selv som disse kvinnene, ei heller har du vært hjemme hos alle som stiller like høye krav til seg selv som disse kvinnene. Så da er det fordommer du kommer med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 20. oktober 2009 #74 Del Skrevet 20. oktober 2009 Ok, greit for meg. Jeg betviler deg ikke, men det er altså ikke samsvarende med min erfaring. Vi var flere som misforstod deg i såfall, så kanskje du likevel skulle vurdere å fremlegge synspunktene dine litt mer forståelig. Jeg synes det oste av fordommer av det første innlegget ditt, og jeg var ikke den eneste. For øvrig har jeg nå sett programmet, og det var akkurat slik jeg tenkte. Synd Nrk skulle illustrere en så viktig problemstilling med disse egentlig nokså uinteressante ytterpunktene. Og synd det ble en debatt om økonomi/gjenbruk av ting, fremfor krav kvinner setter til seg selv og problematikk i forhold til dette. Du, og "alle" de andre (morsomt hvordan man forsvarer misforståelsen sin med at andre også hadde gjort det samme...) misforsto. Jeg fordømte ingen. Men jeg skal være enig i at programmet fremelsket ytterligheter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 20. oktober 2009 #75 Del Skrevet 20. oktober 2009 Og dette er jo igjen en vill generalisering. Du har neppe vært hjemme hos samtlige mennesker som ikke stiller like høye krav til seg selv som disse kvinnene, ei heller har du vært hjemme hos alle som stiller like høye krav til seg selv som disse kvinnene. Så da er det fordommer du kommer med. Nei, det er det ikke. Det er min erfaring. Kun det. Min erfaring. Selvsagt har jeg ikke vært hos alle som stiller/ikke stiller høye krav til seg selv. Hvem har det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #76 Del Skrevet 20. oktober 2009 Det er jo ikke til å stikke under stol at det som regel er kjedeligere hos mennesker som alltid skal ha det perfekt. I sin higen etter å få alt til å fremstå strøkent mister de gjerne sjelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #77 Del Skrevet 20. oktober 2009 Du, og "alle" de andre (morsomt hvordan man forsvarer misforståelsen sin med at andre også hadde gjort det samme...) misforsto. Jeg fordømte ingen. Men jeg skal være enig i at programmet fremelsket ytterligheter. Om alle har misforstått hva du mener, så KAN det jo muligens være fordi du rett og slett har formulert deg svært klønete. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 20. oktober 2009 #78 Del Skrevet 20. oktober 2009 Om alle har misforstått hva du mener, så KAN det jo muligens være fordi du rett og slett har formulert deg svært klønete. My point exactly. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #79 Del Skrevet 20. oktober 2009 Nei, det er det ikke. Det er min erfaring. Kun det. Min erfaring. Selvsagt har jeg ikke vært hos alle som stiller/ikke stiller høye krav til seg selv. Hvem har det? Nei, det er ikke din erfaring. Du sier jo selv at du ikke har den erfaringen. Du kan ikke si noe om hvordan det er å være hjemme hos noen du ikke har vært hjemme hos. Du kan derimot si at av de folkene du har vært hjemme hos, har du likt deg best hos dem som har det litt shabby. Og utifra dette trekker du konklusjoner om folk du aldri har møtt. Det kalles fordommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest somkjennerSannheten Skrevet 20. oktober 2009 #80 Del Skrevet 20. oktober 2009 Jeg har opplevd å ha det hyggelig hjemme hos både folk som har det rotete og ikke er særlig opptatt av at møbler og barnas klær matcher, og hjemme hos folk som liker style både hus og barn. Men hjemme hos folk som er skikkelig generaliserende og ikke evner å se at folk kan ha forskjellige preferanser, trives jeg ikke i det hele tatt. Man kan faktisk være både pen og klok. Man kan være både ryddig og gjestfri samtidig. Det går tilogmed an å ha god økonomi og være en trivelig person. (!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå