Gjest Jente_17 Skrevet 19. oktober 2009 #1 Skrevet 19. oktober 2009 Er en jente på 17 som kun bor hos faren min, men sliter veldig med psyken og har det ikke bra hjemme, så psykologen min og han i barnevernet råder meg til å flytte ut hjemmefra. Han kan ordne ting som særskillt bortebostipend osv, men har noen spm ; 1. Ettersom at pappa får barnebidrag fra mamma, om jeg flytter ut, får jeg de pengene da? Ettersom at jeg ikke bor hjemme.. 2. Dersom ja på forje spm, er det veldig vannskelig å få bytta over? 3. Hvor mye er bortebostipend på ca? Når man får det pga man ikke kan bo hjemme? 3. La oss si at jeg har 6000kr i mnd, og typen får utbetalt mellom 16.000 og 20.000, og ca 6.000 går til nedbetaling av tidligere gjeld hos han. Har vi nok til å klare oss to + bikkja mi for husleie, mat osv i mnd da? 4. Noen tips til hvordan jeg kan si best mulig til pappa at jeg skal flytte ut etter jul?
Gjest singel lesbe Skrevet 19. oktober 2009 #2 Skrevet 19. oktober 2009 Hei. Tror dere må regne med minimum 600 kr pr pers i mat pr uke, gjerne enda mer. Hva har du satt pris på gjennom barndom og ungdomstid knyttet til faren din. Ønsker du å beholde kontakten med ham? Hvis du kan starte med å si noe positivt, og at du vil besøke ham, så tror jeg det blir lettere for ham å høre og akseptere at du skal flytte ut. Kan du også si noe om behov for å stå på egne ben? Lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #3 Skrevet 20. oktober 2009 Så lenge du ikke bor hjemme har du krav på å få bidraget betalt rett til deg. Dersom mor betaler bidraget rett til faren din er det vel bare å be henne sette det inn på din konto i stede? Går det gjennom NAV ville jeg kontaktet NAV, vist flyttemelding og beedt dem betale ut pengene til deg (mulig faren din må signere på noe ettersom du er under 18). Hvis du får fullt borteboerstipend får du ca 7000 i mnd totalt, dette er inkl utstyrsstipendet og lån på 1300 i mnd. Husk at du bare får det 10 mnd av året så dere passer på å legge av penger til sommerferien. Typen din bør betale gjelda si alene, så pass på at du ikke betaler mer enn du skal av resten av utgiftene (dvs hans gjeld bør ikke tas med når dere fordeler utgifter). Ville kanskje prøvd å finne en liten jobb ved siden av så du har litt ekstra å rutte med? Hvertfall i sommerferien. Jeg kan ikke huske at jeg spurte foreldrene mine om lov en gang da jeg flytett ut rett før jeg ble 16, jeg søkte meg bare inn på en videregående som var så langt unna at jeg måtte flytte (med vilje). Jeg visste ikke den gang at jeg hadde krav på bidraget fra pappa, hadde spart meg for en del syting fra mamma når hun ga meg penger (hun er verdens søteste altså, men jeg får enda høre hvor kjip jeg var som flyttet ut, enda det var hennes looser boyfriend som fikk meg tl å ville flytte til å begynne med).
Helen Skrevet 20. oktober 2009 #4 Skrevet 20. oktober 2009 Når du flytter for deg selv og er under 18 år, har du rett på bidaget betalt direkte til deg fra begge dine foreldre.
Gjest Gjest_Gyda_* Skrevet 21. oktober 2009 #5 Skrevet 21. oktober 2009 Borteboerstipend er vel bare noe man får når man må flytte fordi skolen man går på er så langt fra hjemmet at man må flytte for seg selv? Man får ikke borteboerstipend bare for at man flytter hjemmefra.
Gjest TS Skrevet 21. oktober 2009 #6 Skrevet 21. oktober 2009 Borteboerstipend er vel bare noe man får når man må flytte fordi skolen man går på er så langt fra hjemmet at man må flytte for seg selv? Man får ikke borteboerstipend bare for at man flytter hjemmefra. Jo, man kan få særskillt bortebostipend fordi man ikke kan eller burde bo hjemme. Dette kan psykologen min ordne, fordi jeg ikke har det noe bra hjemme og det ødelegger psyken min.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #7 Skrevet 21. oktober 2009 Jo, man kan få særskillt bortebostipend fordi man ikke kan eller burde bo hjemme. Dette kan psykologen min ordne, fordi jeg ikke har det noe bra hjemme og det ødelegger psyken min. Det er riktig. Om du har krav på bidrag vet jeg ikke. Hvis en av foreldrene dine bor langt unna, kan du også søke utgifter dekt til hjemreiser hos lånekassen, men jeg tror du må ha adressen dit da, og at bidraget blir sendt til f.eks moren din hvis hun bor et stykke unna.
Gjest Agurkolat Skrevet 21. oktober 2009 #8 Skrevet 21. oktober 2009 Eg bur vekke frå mine foreldre ( 500 km frå dei) og får 3400 i borteboer. Du får ikkje meir når du går på vidaregåande. Dette er lite og leva for, så du må nesten skaffa deg ein jobb i tillegg. For å få bortebuer må du bu minst 40km vekk frå foreldra dine, eller ha en spesifik grunn fra PPT/psykolog. Når det gjelder hjemreiser får man svært lite. Eg får 200 kr i mnd til dette, og som sagt, eg bur 500 km frå mor og far. Så tviler på at du får noko særligt hvis du bur.. la oss sei ein time frå foreldreheimen. Kor har dykk andre fått da frå at ein får 7000 kr inkl. utstyrstipend i mnd? Utstyrstipend får ein berre gong, og dette er på 850 hvis ein går på almenn, og 2700 hvis det er kundt og håndverk linja.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #9 Skrevet 21. oktober 2009 Tallene står her: http://lanekassen.no/templates/Page.aspx?id=5780 Er jo ikke sikkert hun har krav på alt da.
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 22. oktober 2009 #10 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg regner med du vil ha ca 5000,- kr i mnd,om borteboer er 3400 og bidraget 1600? 5000,- kr i mnd er veldig lite penger å klare seg på, så du bør vel få deg en liten helge/deltidsjobb ved siden av? Så slipper du å leve på samboeren din, og da vil dere tilsammen ha mer penger. Hvilken "fyr" i barnevernet råder deg til å flytte ut, og på hvilket grunnlag? Det hørtes litt rart ut.. Om en i barnevernet mener så sterkt at forholdene i hjemmet er slik at du ikke bør bo der, hvorfor har han ikke satt i gang tiltak som fosterhjem e.l?
Gjest TS Skrevet 22. oktober 2009 #11 Skrevet 22. oktober 2009 Det er riktig. Om du har krav på bidrag vet jeg ikke. Hvis en av foreldrene dine bor langt unna, kan du også søke utgifter dekt til hjemreiser hos lånekassen, men jeg tror du må ha adressen dit da, og at bidraget blir sendt til f.eks moren din hvis hun bor et stykke unna. Jeg har krav på bidrag da, dette vet jeg, og skrev i hovedinlegget Jeg regner med du vil ha ca 5000,- kr i mnd,om borteboer er 3400 og bidraget 1600? 5000,- kr i mnd er veldig lite penger å klare seg på, så du bør vel få deg en liten helge/deltidsjobb ved siden av? Så slipper du å leve på samboeren din, og da vil dere tilsammen ha mer penger. Hvilken "fyr" i barnevernet råder deg til å flytte ut, og på hvilket grunnlag? Det hørtes litt rart ut.. Om en i barnevernet mener så sterkt at forholdene i hjemmet er slik at du ikke bør bo der, hvorfor har han ikke satt i gang tiltak som fosterhjem e.l? Ja, har tenkt på å kanskje få en jobb vedsiden av. Han fra barnevernet er han som jeg prater med, jeg vet ikke hva han kalles for. Hvilket grunnlag han mener det på er egentlig min egen sak, men har uansett vært fram og tilbake mellom avlastningshjem og hjemme i et par år, og har vært inne i barnevernets "system" i 5 år. Ettersom at det er et halvt år til jeg er 18, og det tar tid å få tak i fosterhjem, så tror han at jeg har det bedre med å flytte for meg selv, enn å bytte hjem,igjen.
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 22. oktober 2009 #12 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg har krav på bidrag da, dette vet jeg, og skrev i hovedinlegget Ja, har tenkt på å kanskje få en jobb vedsiden av. Han fra barnevernet er han som jeg prater med, jeg vet ikke hva han kalles for. Hvilket grunnlag han mener det på er egentlig min egen sak, men har uansett vært fram og tilbake mellom avlastningshjem og hjemme i et par år, og har vært inne i barnevernets "system" i 5 år. Ettersom at det er et halvt år til jeg er 18, og det tar tid å få tak i fosterhjem, så tror han at jeg har det bedre med å flytte for meg selv, enn å bytte hjem,igjen. Ok, det er bare vanskelig å svare/forstå situasjonen når det er så mange ukjente faktorer Jeg visste ikke at du allerede var inne i "systemet" som du kaller det, så da synes jeg det virket useriøst av en i barnevernet å råde deg til å flytte ut hjemmefra, uten å kunne tilby en annen ordning, fosterhjem evt.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2009 #13 Skrevet 22. oktober 2009 Det er manko på fosterhjem, tviler på at en 17 åring (snart 18) kommer først i køen. Har selv kjent flere som har fått borteboerstipend på anbefaling fra barnevernet. Mange flytter jo på hybel i 16 års alderen i de områdene hvor det er langt i mellom videregående skolene. Jeg stusser litt på at BV ikke reagerer på at hun vil flytte inn til kjæresten, men de vet vel også at det ere 6 mnd til hun kan bestemme dette selv og velger å la det ligge.
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 27. oktober 2009 #14 Skrevet 27. oktober 2009 Du har krav på bidrag fra begge foreldrene dine. I tillegg så skal du ha barnetrygden. Dette hjelper Nav deg med. Sånn jeg forstår det så får du borteboerstipend uavhengig av avstand skole - hjem fordi du har erklæring fra lege/psykolog/barnevern på at du av ulike årsaker ikke kan bo hjemme. Dette må søkes på hos Lånekassa og er ikke noe som blir gitt automatisk i din situasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå