Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2009 #1 Skrevet 19. oktober 2009 Jeg er en jente på 18 år som trenger jobb. Jeg har ikke jobbet før, bare for ukelønn hjemme. Jeg vil skrive en felles søknad og cv og gå rundt med i forskjellige butikker, ikke der det er stilling ledig på Nav. Hva skal jeg skrive i søknaden? Skal jeg skrive "Åpen søknad" som overskrift? Eller "Søknad på stilling"? Jeg har tenkt og skrive litt om meg selv sånn at de får positivt syn på meg og får lyst til å gi meg jobb. Skal jeg skrive at jeg ikke har erfaring? Eller skal jeg skrive bare at jeg har lyst til å lære? Høres det i orden ut?
Gjest hepp Skrevet 19. oktober 2009 #2 Skrevet 19. oktober 2009 Hei! Joda, bra plan det der. Bare ikke levèr samme søknad over alt, det synes fort om du har en mal du bare endrer bedriftnavnene i. Få med noe om hvorfor du ønsker å jobbe i de ulike butikkene (mote-, foto-, skointeressert?!), søker du i dagligvare bør du antakelig si noe om effektivitet - om du kan stå inne for det. Som ansatt i servicebedrift bør du være omgjengelig, positiv og pliktoppfyllende - og resten i samma gata. Det kan høres ut som klisjeer, kan derfor være lurt å gi eksempler. Du har kanskje sittet barnevakt? Stiller alltid opp? Hatt ansvar i skolesammenheng, idrettslag, foreninger? Siden du ikke har erfaring håper jeg du kan si du er er lettlært?! Si noe om hva du kan bidra med, om det er engasjement, nytenkning, bidra til et godt arbeidsmiljø - det vet du best selv. Overskrifta er ikke så viktig, du er på rett spor. Det er som du vet mange som er på utkikk etter jobb, ett tips for å skille deg ut kan være å avslutte med noe sånt: "Jeg vil tillate meg å følge opp denne søknaden ved å ta kontakt med dere i uke XXX". Det er positivt å vise interesse, jeg er med på ansettelser og legger merke til søkere som gjør en hyggelig henvendelse for å høre hvordan det går i ansettelsesprosessen. Får du negativt svar kan du gjerne spørre om de kan legge søknaden di "på vent", før eller siden trenger de folk. Jeg har selv opplevd at min søknad ble plukket fram etter noen måneder - da var jeg så heldig at jeg hadde fått annen jobb allerede. Råder deg til ikke å være kresen, det er viktig å få en fot innenfor og vise at du kan jobbe. Om du begynner som tilkallingsvakt er det snart behov for noen som jobber fast helg/ettermiddag, ved høytider o.l. Lykke til (kjenner jeg ble engasjert på dine vegne;)!
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #3 Skrevet 20. oktober 2009 Tusen takk for nyttig svar hepp, det var mange nyttige tips til å ta med på søknaden min Fint å høre du ble engasjert, håper de som bestemmer også blir engasjert på mine vegne sånn at de gir meg jobb Jeg tror jeg lærer fort, jeg gjør det med nye ting som regel. Det kan jeg skrive. Det var lurt å forandre på teksten etter hva slags jobb jeg søker og å be om å få ha søknaden på vent. Takk for gode forslag!
Gjest Bolledeig Skrevet 21. oktober 2009 #4 Skrevet 21. oktober 2009 En ting til. Møt opp, og lever søknaden personlig. Personlig oppmøte er alltid et pluss, spesielt med tanke på åpne søknader som ofte havner i en stor bunke.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2009 #5 Skrevet 22. oktober 2009 Det er et interessebrev du skal skrive! "trenger dere meg?" gjør litt ut av det. skriv jeg er ei jente på 18 som kikker etter jobb...bla bla bla..Jeg går på skole...skriv hvaslags skole..skriv i søknaden f.eks til Glitter....skriver du: Gla i mote og trender, accessories, ++ kunne tenke meg å jobbe i deres butikk fordi...bla bla bla.... mhv ditt navd. vedlegg:cv. f.eks skoleutdanning...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå