Gå til innhold

Amerikanere som slår barn

Anbefalte innlegg

Gjest Overasket
Skrevet

Hei jeg er en jente på 19 som har bodd litt i USA og jeg ble veldig overasket over hvor mye av det vi nordmenn ville kalt barnemishandling som foregår der. :tristbla: Her i Norge kan man ikke slå barn, men der går de over alle grenser ikke bare slår de, men de bruker belte og alt mulig de kan finne. Og det er ikke bare småbarna heller enkelte foreldre spanker seriøst tenåringene sine. Er ikke dette strengt ulovlig i alle land? :nei: Eller er jeg bare naiv? Jeg har hørt at de også slår barn på skolen enkelte steder. Dette syns jeg er veldig trist fordi jeg bryr meg om barn. Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest No wonder woman
Skrevet

Jeg mener det selvsagt er uakseptabelt å slå barn. Barn er mennesker og man slår ikke mennesker. Det er vold mot barn.

Gjest Gjest_Lene_*
Skrevet

Hallo det visste jeg ikke. Det er jo helt uakseptabelt. Utifra TV virker jo det som at de aldri gjør barna vondt osv. :skravle:

Men jeg tror nok det varierer der også. Her er jo det folk som "spanker" hehe, men jeg tror ikke de helt skjønner at det ikke er lov. Det er jo de som mener at en liten dask aldri skader, men jeg mener at vold er vold. :nei:

Gjest før vega
Skrevet

cirka 34 milioner som vi vet om i Usa er analfabeter. Det er de vi vet om, mørketallet er nok verre.

våpenbruk er vanlig, alle har våpen, våpenindustrien står høyt i fokus politisk. lkke slå barn, men de skyter barn i andre land...

Skrevet

Du er nok temmelig naiv om du tror dette er ulovlig i alle land ;) Det er stort sett bare i Norge dette er ulovlig. Å klapse/rise barna blir ikke regnet som vold i andre land, og er helt kurrant. Det er slett ikke et uvanlig syn å se foreldre gi barna en ørefik på gaten nedover i Europa.

Jeg mener slik straff er forkastelig. Det er ulovlig å gi et annet voksent menneske en ørefik, så hvorfor i alle dager de mener det er ok å gjøre det mot barn aner jeg ikke.

Gjest Gjest_Mimmi_*
Skrevet

Nåja, min mann er da amerikansk og vi har tidligere bodd i statene tilsammen i tre år. Vår familie og vennekrets der borte er fra middels klassen og representerer det jeg vil kalle gjennomsnittet i USA. Det er fint lite klaps og slåing som foregår der.. belte har jeg aldri hørt om at noen bruker - og da snakker jeg ikke om et eller annen monster historie via nyhetene eller dr phil show. Stort sett oppdrar de barna sine som oss, noen er virkelig engasjerte, de fleste er stort sett flinke og så er det de som faller igjennom. Finnes land som er mye verre enn USA. Besøk øst-europa, Afrika, Asia etc så finner du fort ut av det, tenker jeg.

Gjest Gjest_Ane_*
Skrevet

Jeg ville engang bli aupair. Men jeg fikk besjed om at vist jeg dro til Frankrike måtte jeg være klar på at det er ganske normal at foreldre hyler og skriker og slår barna. Det er normalt i deres kultur og derfor var vold i hjemmet ikke en god nok grunn til å få bo hos en annen familie. Dette skremte meg fordi jeg ville ikke komme i en situasjon der jeg var vitne til slikt.

Ja det er vel kanskje naivt å si at alle i Norge følger den regelen, men visst en slår barn i Norge blir det konskvenser for foreldene også. Så de som gjør det må passe seg. :nei:

Skrevet

Fysisk straff i forskjellige varianter er kulturelt ansett som en langt mer akseptabel (bak)del av oppdragelsen i hele verden nesten bortsett fra de nordiske landene vil jeg tro. Vel er det mange land som har fulgt etter oss, og det ved lov, men likevel ansees det altså som gjerne en helt nødvendig del av det å oppdra barn. Det er ikke dermed sagt at allllle utlendinger driver og slår ungene sine, og det er sikkert nok av folk i utlandet som deler vår oppfatning rundt dette, men det blir ikke de samme reaksjonene som her hjemme.

Det handler vel også om hvordan man definerer hva som er ulovlig og ikke... (f.x: klapsing/klyping ok, mens dæljing og knyttneveslag er forbudt), da vil du nok uansett ende opp med en oppdragelse til stor forskjell fra vår egen, som vel forbyr all form for negativ fysisk atferd gjort mot barn.

Så på linken som ble lagt ut fra wikipedia, og ble overrasket over så mange land som hadde innført forbud v lov. Spesielt overrasket over Spania; de jeg kjenner derfra er helt overbevist om at det ikke går an å oppdra barn uten fysisk avstraffelse... Flotte mennesker ellers, men dette ligger tydeligvis så nedfelt i kulturen deres virker det som...

Skrevet
Der tar du nok feil; det er ulovlig i mange land i Europa.

De grønne på dette bildet: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Corporal...t_in_Europe.svg

Det står ikke noen definisjon av hva som regnes som "fysisk avstraffelse". Jeg jobbet i England i et par år, og der var ørefiker ikke regnet som fysisk avstraffelse. Der ble det fiket i vei. Knyttneveslag, sparking, o.l. var derimot ikke ok.

Skrevet
Så på linken som ble lagt ut fra wikipedia, og ble overrasket over så mange land som hadde innført forbud v lov. Spesielt overrasket over Spania; de jeg kjenner derfra er helt overbevist om at det ikke går an å oppdra barn uten fysisk avstraffelse... Flotte mennesker ellers, men dette ligger tydeligvis så nedfelt i kulturen deres virker det som...

Det er fordi i Spania ble loven innført for bare et par år siden.

Det man ser er at et forbud gjerne virker normdannende. Da forbudet kom i Norge synes de fleste nordmenn det var greit å gi barn ris (og husk på at dette ikke er spesielt lenge siden), men etter som årene gikk ble tilhengerne færre og færre. Det samme kommer sannsynligvis til å skje i Spania.

Gjest Gjest_Anne_*
Skrevet

Jeg ble ikke slått, men jeg har hørt fra mange på min alder at de fikk ris og de syns ikke de er gale. Vi ble født i 1990 og da hadde det vært ulovlig en stund. :snurt:

Jeg fatter ikke hvordan noen kan fortsette om det ikke er lov. Da bryter de bevisst loven. Og det er ikke okay. At en ikke skal slå barn er norsk lov og det må alle godta. Men jeg har hørt om at mange innvandrer familier enten ikke vet at det ikke er lov ellers så byr de seg ikke fordi de mener det er riktig. Sier ikke at alle innvandrere slå barna sine, men om de kommer fra et land der det er sett på som helt normalt er jo det kanskje fordi litt kjipt at noen forteller dem hvordan de skal oppdra barna. :gjeiper:

Men jeg står på mitt, vold avler vold. Slå barna og de kommer til å slå.

• 6 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
Den ‎20‎.‎10‎.‎2009 at 19.02, Gjest Gjest_Anne_* skrev:

Jeg ble ikke slått, men jeg har hørt fra mange på min alder at de fikk ris og de syns ikke de er gale. Vi ble født i 1990 og da hadde det vært ulovlig en stund. :snurt:

Jeg fatter ikke hvordan noen kan fortsette om det ikke er lov. Da bryter de bevisst loven. Og det er ikke okay. At en ikke skal slå barn er norsk lov og det må alle godta. Men jeg har hørt om at mange innvandrer familier enten ikke vet at det ikke er lov ellers så byr de seg ikke fordi de mener det er riktig. Sier ikke at alle innvandrere slå barna sine, men om de kommer fra et land der det er sett på som helt normalt er jo det kanskje fordi litt kjipt at noen forteller dem hvordan de skal oppdra barna. :gjeiper:

Men jeg står på mitt, vold avler vold. Slå barna og de kommer til å slå.

Jeg er ikke enig i det siste du skriver, "slå barna og de kommer til å slå". Akkurat det tror jeg gjelder dem som blir utsatt for grov vold som knyttneveslag :( , sparking, kasting ( mot vegg) osv,men i slike tilfeller har nok foreldrene alvorlige personlighetsforstyrrelser,og da er det nok mye annet som er galt i hjemmet.

Anonymkode: 269e9...e78

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...