Gå til innhold

Den ene hundes agresjon smitter på den andre..

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lisbeth_*
Skrevet

Jeg bor med ei veninne. Vi har hver vår hund.

Problemet er at hun ikke sosialiserte hunden sin nok når den var valp, så hunden har blitt agresiv og utagrerende mot andre hunder enn min. Hun må alltid ha den i bånd, og møter vi hunder "klikker" den på de, altså hyler og bjeffer, glefser og evt prøver å angripe om eier til den andre hunden er dum nok til å slippe hunden bort til henne.

Min hund er rolig og balansert, og elsker andre hunder og vil bare hilse. Har han ofte løs og han er veldig lydig i motsettning til min veninnes hund.

Siden vi bor sammen, og jobber til forskjellige tider så lufter vi hverandres hunder når den andre ikke er hjemme, og om jeg f.eks skal på fest en kveld, og hun skal være hjemme, lufter jo hun hundene og omvendt.

Hvertfall, merker jo nå at hunden min blir påvirket av agresjonen til den andre. Han utagerer ikke slik som hunden til veninna mi, men begynner å småknurre og tøffe seg. Det vil jeg overhode ikke, da jeg foretrekker en hund som går overens med andre.

Det er umulig å lufte hundene hver for seg hver eneste tur, og veninnen min prøver etter mye overtalelse fra meg å prøve å få trent på dette. Det går LITT bedre, men det er ikke stort.

Tips til hva jeg kan gjøre for at min hund ikke skal utagere mot andre hunder? Jeg vil heller ikke ta ansvar for min veninnes hund og trene den, da jeg har nok med min egen. Jeg irettesetter negativ adferd og roser posetiv adferd når jeg går tur med hennes hund, men det finnes grenser for hva jeg kan gjøre med en hund som ikke er min. Jeg vil i første omgang forsikre meg om at min hund ikke tar etter min veninnes hund, for jeg vil overhode ikke ha en agresiv hund.

Min veninnes hund er forresten en sterilisert tispe, mens min er en ukastrert hannhund. Min kan selvfølgelig havne i konflikt med en bråkjekk hannhund, men han trekker seg som regel unna om han ikke liker noen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...