Gå til innhold

Hvordan forberede 2-åringen på å bli storebror?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 17 mnd. I mai skal han bli storebror, og er da to år. Dette blir jo en stor omveltning for en liten pjokk som er vandt til å være verdens midtpunkt, og han er fortsatt for liten til at jeg kan forklare ham situasjonen ordentlig. Derfor tenkte jeg å allerede nå begynne å forberede ham så godt som mulig, slik at det ikke pluttselig dukker opp en baby og "tar plassen hans".

Så hva bør jeg tenke på? Hvilke forberedelser kan jeg gjøre nå, og videre i svangerskapet? Og etter at babyen er født? Er fryktelig nervøs for at han skal oppleve det hele som negativt og misslike småsøskenet sitt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror de tilpasser seg fort når de er så små jeg. Vår storesøster var 4 år, og det var tøft de førset 8-9 månedene frem til den lille gav skikkelig respons til henne.

Mine store tabber:

Det var stort sett jeg som la henne. Leste for henne, og var med på badet og pusset tenner etc. før baby kom. Dette gjorde jeg til dagen før termin. Det ble helt umulig å få til med en nyfødt. Siden rutinen ble lagt om samtidig med babyankomst, fikk baby "skylden".

Hadde jeg gjort det om igjen, ville jeg satt meg ned med mannen minst 3-4 måneder før fødsel og gått gjennom daglig rutine og hva som må endres når babyen er bitteliten. Så ville jeg gradvis endret alle de tingene slik at nye rutiner var på plass noen måneder før lillegull kom til verden. Da blir ikke overgangen så stor for søsknene, og den blir ikke hektet rett på babyen.

Skrevet

Kanskje starte med å lese enkle bøker som forteller om vanlige familie, med bilder av lillebror og storebror. Kanskje vil han få noen ideer om at det av og til er flere i familie enn bare tre?

Skrevet

Jeg tror også det med å inkludere far i faste rutiner, hvis det stort sett er du som legger o.l, er veldig lurt! Hvis det er du som legger ungen og tar både morgen- og kveldsstell hver dag, kan det bli et sjokk hvis du plutselig ikke gjør det lenger. Bedre at han blir vant til at far gjør dette minst like mye som du.

Skrevet

Vi deler allerede det meste av oppgaver rundt stell og mating, men det er stort sett jeg som tar meg av å legge frem tøy, lage matpakke osv. Får vel gradvis sette litt av det over på mannen også.

Ellers prøver jeg å la gutten være mye hos foreldrene mine slik at han skal føle seg hjemme der. Han skal bo der mens vi er på sykehuset, og kjempeflott hvis vi kan få litt avlastning fra tid til annen uten at han føler at vi kaster ham ut av huset.

Skrevet

Kan du vise ham andre små babyer og snakke om at han skal bli storebror til en sånn? Kjenner du noen med spedbarn? Kanskje se på bilder av ham selv da han var så liten? To års forskjell gjør at han kommer til å føle seg mye større enn lillesøsteren/-broren og etterhvert nok vil ta ansvar for henne/ham. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...