Gå til innhold

Dine beste middagstips....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg begynner å bli lei av å lage middag. trenger litt inspirasjon til nye retter. Hva er ditt beste middagtips??? :-?

Lille kokken Nikki venter i spenning... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Legger ved noen varierte forslag, jeg!! :wink:

BIFFSNADDER:

Stek biffstrimler i jerngryte e.l. med salt og pepper. Etter hvert hiver du oppi paprika i tykke strimler, "sjalottlauk", babymais og det du ellers liker.

Så steker du potetbåter med skrellet på i stekovnen(vask potetene først). Potetene vender du i olje, og krydrer med det du liker, det kan være alt fra bare salt og pepper til provencekrydder eller annet. Smaken bestemmer.

Ved siden av dette kan du lage bernaisesaus.

Jeg er glad i brokkoli, så det hender jeg har det ved siden av.

Dette er også lett å servere til mange!

Deilig fiskegryte

4 porsjoner

1 grovhakketLøk

1 grovhakket rød paprika

1 grovhakket grønn paprika

1 grovhakket purre

2 fedd hvitløk

Fiskefilet (Torsk, Sei, Breiflabb) 600 g

1 boks lettrømme (evnt. 20% rømme)

2-3 ss tomatpure

2 ss smør

2 ss hvetemel

1 ss sitronsaft

1 ts sukker

Salt etter ønske

Cajennepepper, finmalt etter ønske

1 ss karri

1/2 ts basillikum

3 dl. vann (+ etterhvert ekstra vann til ønsket konsistens)

Kutt opp løk, paprika og purre -> ha i kaserolle m/ 3 dl vann, krydder og hvitløk. Gis et oppkok, og settes til side. Lag en sausbasis av hvetemel + smør + kraft fra grønnsaker. Tilsett sitronsaft, tomatpure og rømme. Tilsett salt og cajennepepper til ønsket smak (Skal være litt HOT!)Tilsett vann til sausen får konsistens som velling. Legg grønnsakene i en smurt ildfast form. Legg fiskefiletene over, og hell sausen over det hele. (Strø litt ekstra salt over filsefiletene.) (200 C 30 min)

Kylling-tango

Antall porsjoner: 2

400 g kyllingfilet

2 ss olivenolje

1/2 purreløk

2 gulrøtter

1 stor, rød chilipepper

1 1/2 ss soyasaus

3 dl fløte

2 dl revet Jarlsbergost

Fremgangsmåte:

Strimle opp kyllingen, og surr bitene i oljen. Strimle opp purreløk, chilli og gulrøtter, og finhakk hvitløken. Legg hvitløken i bunnen av en form, og ha grønnsaker og kylling lagvis oppå. Bland fløte og soyasaus og hell dette over grønnsakene og kyllingen. Strø over Jarlsberg, og stek midt i ovnen på 225 grader, i 40 minutter. Server gjerne en frisk paprikasalat, og ferske baguetter til retten.

Fristende? Hope so!! :blunke:

Gjest Anonymous
Skrevet

Brokkoli og blomkålgrateng.

Kok lett brokkoli og blomkål (en av delene hvis ønskelig)

Legges over i smørt ildfast form.

Lag tykk hvit saus. Smak til med hvitløkpepper, salt og pepper.

Fres på steikepannen bacon og skinke(boks) terninger. Ha det i sausen.

Sausen fordeles over brokkoli og blomkålen. Ha revet ost oppå.

Stå i ovnen til osten er smeltet.

Serveres med poteter, pasta el salat.

Har desverre ikke noe konkret oppskrift på dette, men det er bare å prøve seg frem !

Lykke til :wink:

Skrevet

Vi lager masse rart til middag. Pleier å ta det vi har i kjøleskapet eller fryseren og mekke noe godt av det.

Vi har alltid masse sauser og marinader liggende + masse krydder. På den måten lokker jeg frem fantasien selv når jeg føler meg helt tom på middagsideer.

Vi har laget masse med kylling de siste årene, for kylling kan erstatte kjøtt på de aller fleste steder.

Vi har kjøpt en del kokebøker på salg. Da er det mye rart som ligger igjen - og mye av det er kjempespennende! Kan virkelig anbefales. Jeg bruker sjelden kokebøkene slavisk, men som inspirasjon.

Ellers er hjemmelaget tomatsuppe med chili, fersk basilikum og paprika kjempegodt. Mange av disse poserettene kan sprites opp med krydder (og ost). Spesielt glad er vi i å gratinere slik oppspritet suppe.

Ovnstekt kyllingbryst med egenlaget marinade (litt krydder, olje, hvitløk og løk) stekt eller grillet i aluminiumsfolie er godt.

I går hadde vi noe så kjedelig (men vanvittig godt) som sandwich til middag. Skar halvtinet kylling i tynne skiver som ble stekt med bacon og krydret med salt, pepper, kyllingkrydder og italiensk krydder. Det hjemmebakte brødet ble smurt med smør og stekt i stekepanna. Vi hadde ikke noen grønnsaker i hus, ellers hadde det smakt godt til. 6 brødskiver, 3 sandwicher var helt greit til rettførfestmiddag. Enkelt og godt.

Vi spiser ikke så mye grøt, så det er godt til en avveksling. Flatbrød og salt kjøtt (fenalår el.) er en selvfølge sammen med smørøye. Rømmegrøt er jo skikkelig nam!

Min favoritt (så lenge det blir sjelden spist) er spaghetti med ketchup og oregano eller Grandiosa. Men gubben nekter å spise slikt, så det blir svært sjelden jeg spiser dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...