Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2009 #1 Skrevet 19. oktober 2009 GRRRR! Sitter hjemme, og hund som ikke tilhører meg men et nabofe kommer inn på eiendom og driter fra seg. Jeg kommer ut av døren og hund står og glor. dette er en diger rottweiler. Jeg spør nabofe om hu kan ta vekk hunden. Hun roper- ingen reaksjon. Hun roper flere ganger og endelig! beveger hunden seg bort. Den hadde gått opp en trapp som førte fra en privat parkeringsplass og bare gått rundt på eiendommen min. Man kan jo VITE litt hvor hunden er selv om det "ikke" er båndtvang! Det går jo an å være littegranne oppegående! Eller er det sånn at når man har hund så går alt vettet ut? Seriøst. Og hva ser jeg? Masse dritt og pissing. Fy faen!
Gjest Evo Skrevet 19. oktober 2009 #2 Skrevet 19. oktober 2009 Finnes værre hudeeiere. At eieren ikke plukket opp etter hunden sin syntes jeg er uhyre frekt, men alle har ikke kontroll på hunden sin nei. Men betyr jo ikke at de er uegnet som hundeeier Men skjønner du blir irritert over.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2009 #3 Skrevet 19. oktober 2009 Snakk med naboen din og forklar at du ikke vil ha hunden i hagen og at de må plukke opp etter seg. Er du redd hunder kan du fortelle det. Hvis ikke og du bare er irritert fordi den gjør fra seg i din hage, så få henne til å ta seg en runde og plukke opp alt. Min gjorde i naboens hage i sommer da de var borte, men jeg plukket opp alt, også det som ikke var min hunds dritt. Det er ikke gjerde mellom eiendommene og av og til kom hunden seg 2-3 meter innenfor naboens tomt. Den var valp så vi gikk ikke lange turer og den ville ikke gjøre fra seg langt unna. Det går an å prate med naboen uten å bli rasende.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2009 #4 Skrevet 19. oktober 2009 Det går an å prate med naboen uten å bli rasende. Jeg er aldri rasende, men jeg blir irritert. "Rottweilers are known to be very aggressive dogs because of their keen territorial instincts." står det om disse hundene. Ja vel, så lenge den holder seg unna eiendommen min så er det helt greit. Saken var vel mer det at jeg synes at når hunden er ute burde man vite hvor den befinner seg. Det er jo ikke alle som liker å få besøk av en vilt fremmed hund- hvem vet om den er snill eller ei.
Sheenaca Skrevet 19. oktober 2009 #5 Skrevet 19. oktober 2009 Rottweilere er nok mindre aggressive enn den gjennomsnittlige Cocker Spaniel, men det er likevel særdeles frekt at naboen lar hunden springe rundt i din hage uten at hun har spurt om lov først, og særlig idiotisk å la den drite i hagen din! Såklart sånt kan skje en sjelden gang, men da springer man jo til og plukker opp og ber om unnskyldning umiddelbart. Synes dessuten man bør la være å ha hunden løs hvis man ikke har sånn rimelig kontroll på den. Hva skulle hun gjort om hunden vandret ut i veien rett foran en trailer, når hun ikke har innkalling på dyret?
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #6 Skrevet 20. oktober 2009 Hundeloven stiller krav om at hunden kun kan være løs når den blir fulgt og kontrollert på aktsom måte eller når den er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel. Loven stiller også krav om at hunden alltid skal holdes under tilsyn... Litt lei hundeeiere som ikke gjør dette. Det kan jo være at det er noen som i sin egen hage eller eiendom ikke er begeistret for løse hunder. Uansett synes jeg at hundeeiere skal være var på hvor hunden deres befinner seg. Det er jo litt vanskelig å se om en hund er snill eller ikke. Og hvis man er redd hunder... Det virker som om mange hundeeiere ikke kan Hundeloven...eller ikke gidder å sette seg inn i den, og hvis man sier at det står der, så er man enten en skikkelig nazikjerring eller så kan man bli kjeftet ut. Men en lov er en lov, og den er der for en grunn.
Lilith Skrevet 20. oktober 2009 #7 Skrevet 20. oktober 2009 *snip* ... men alle har ikke kontroll på hunden sin nei. Men betyr jo ikke at de er uegnet som hundeeier Det er jeg uenig i. Har man ikke kontroll på bikkja, er man desidert uegnet og bør ikke ha bikkje.
Gjest Evo Skrevet 20. oktober 2009 #8 Skrevet 20. oktober 2009 Formulerte meg kanskje litt feil, mente at selv om man ikke har 100% kontroll er man ikke uegnet som hundeeier. dersom man har lite eller ingen kontroll på hunden bør man ikke ha hund, nei Jeg har aldri 100% kontroll på bikkja, men er rimelig egnet som hundeeier fordet:) Nå er han en ukastrert hann i puberteten, men fortsatt.
aline Skrevet 20. oktober 2009 #9 Skrevet 20. oktober 2009 Saken var vel mer det at jeg synes at når hunden er ute burde man vite hvor den befinner seg. Det er jo ikke alle som liker å få besøk av en vilt fremmed hund- hvem vet om den er snill eller ei. Jeg er helt enig, man BØR faktisk vite hvor hunden sin er når den er løs, og man BØR faktisk ha kontroll nok på den til at man klarer å fjerne den fra ett sted kjapt selv om den er løs. Det bør kunne aksepteres. Selv elsker jeg hunder, men jeg har aldri vært glad i fremmede, løse hunder, som løper rundt meg uten at JEG har noen kjennskap til hunden. Eieren kan mene hunden er snilleste i verden, det driter jeg i, for JEG kjenner den ikke. Vi hadde sibirske huskyer i oppveksten min, og jeg vet at mange dømmer hunder feil pga utseende og rase, det synes jeg ikke noe om. Jeg ville likt like lite at en golden retriver vimset rundt meg, som jeg ville likt en rotweiler gjøre det. Skal man slippe hunden sin løs der det er andre mennesker, BØR man ha såpass kontroll på den at man vet hvor den er og VET at man får den raskt inn til seg om det trengs! Synes jeg! om man skal være en god hundeeier. Dette både for andres skyld og hundens.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå