Gjest Minga Skrevet 19. oktober 2009 #1 Skrevet 19. oktober 2009 Jeg har nettopp blitt samboer. Kjæresten har flyttet inn til meg, i en nedbetalt liten leilighet i Oslo. Samlede utgifter på leiligheten (husleie, strøm, forsikring etc) utgjør drøyt 3000 i måneden. Vi har ikke egentlig snakket så mye om det, men har vel begge tenkt at han betaler cirka halvparten av denne summen, og i tillegg får lagt seg opp litt egenkapital. Jeg har jo egenkapital i leiligheten, men prøver også å spare litt. Vi tenker å kjøpe større leilighet sammen om cirka to år. Da vil min egenkapital gi meg større eierandel enn ham, og jeg vil da "få igjen for denne". Men ser ikke noen grunn til at han skal betale meg noen stor husleie i mellomtiden? Vi var egentlig enige og fornøyde, men har fått reaksjoner fra flere venner på at han betaler for lite. De mener at det ikke er noen grunn til at han skal bo nesten gratis, bare fordi han er sammen med noen med nedbetalt bolig. Jeg ser ikke helt problemet, det er jo billigere for meg å bo der sammen med ham enn å bo alene, så jeg taper på ingen måte penger på dette. Og heller ikke egenkapitalen min går tapt, jeg eier selv leiligheten, og vil få større eierandel når vi kjøper nytt etterhvert. Men begynner jo å lure når jeg har fått flere reaksjoner. Hva synes dere?
Gjest Gjest_Gunnar_* Skrevet 19. oktober 2009 #2 Skrevet 19. oktober 2009 det jeg/vi gjorde da vi var i en lignende situasjon, var at min kjæreste betalte halvparten av løpende utgifter direkte knyttet til leiligheten. Det var jo ikke så mye, men det er jo heller ikke poenget - man skal bo sammen, ikke drive butikk.. Av dagligvarer og slikt, betalte vi nesten annenhver gang eller noe sånn. Hverken hun eller jeg så poenget med å fintelle kroner, da vi mente alvor med det(samboerskapet og fremtiden). Det vi da hadde til over som vi kunne kjøpe (dyre ting) og reise for, brukte og gjorde vi sammen alliekvel.
Gjest Alabama Skrevet 19. oktober 2009 #3 Skrevet 19. oktober 2009 Synes halvparten hørtes greit ut. Det er jo ikke sånn at han leier av deg, han bor jo der sammen med deg.
Tante Skrevet 19. oktober 2009 #4 Skrevet 19. oktober 2009 Enig med Alabama. Det er jo ikke hans "feil" at du har betalt ned leiligheten før dere ble samboere, synes ikke han skal betale deg tilbake. Om dere etterhvert blir enig om at han skal kjøpe seg inn, er det jo en annen sak, men fikk ikke det intrykket?
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2009 #5 Skrevet 19. oktober 2009 nei, det er en fin løsning for dere begge:) kjipe venner du har.......
investor Skrevet 19. oktober 2009 #6 Skrevet 19. oktober 2009 Det kan også være lurt å tenke på et Depositum.. siden han i praksis nesten blir å regne som leieboer hos deg. Som sikkerhet. Ellers er vel 50 50 splitt av regningene til å bo ok. Hvis ikke disse øker drastisk.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2009 #7 Skrevet 19. oktober 2009 Det kan også være lurt å tenke på et Depositum.. siden han i praksis nesten blir å regne som leieboer hos deg. Som sikkerhet. Ellers er vel 50 50 splitt av regningene til å bo ok. Hvis ikke disse øker drastisk. Jeg var i en slik situasjon en stund da jeg flyttet inn til hun som som nå er min samboer. Hadde hun kommet med krav om depositum så hadde vi nok ikke i dag vært i den situasjonen at vi nå har felles bolig som vi eier halvparten hver av.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #8 Skrevet 20. oktober 2009 Rent økonomisk sett er jeg enig med dine venner, du deforsørger ham når du gir ham losji for 1500 i måneden. Du har ikke renteutgifter på leiligheten nå, men det har du vel hatt i mange år? Samtidig er det gret å se litt stort på ting, og gjøre det mulig for ham å oppnå en likere eierandel i deres felles bolig om kort tid, enn at du skal øke din relative fordel. Men jeg hadde forventet å skulle betale for meg om jeg var i hans sko...
Gjest Alabama Skrevet 20. oktober 2009 #9 Skrevet 20. oktober 2009 Det kan også være lurt å tenke på et Depositum.. siden han i praksis nesten blir å regne som leieboer hos deg. Jeg trodde ikke han var leieboer, trodde han var samboer..
Gjest megvel Skrevet 20. oktober 2009 #10 Skrevet 20. oktober 2009 Men hvorfor skulle han betale mer?? Som situasjonen er nå blir det dumt å ta mer i leie enn det som er fair. Men hvis dere skal kjøpe leilighet sammen senere (en annen) ville jeg heller insistert på at dere måtte inngå en annen avtale.
Gjest Alabama Skrevet 20. oktober 2009 #11 Skrevet 20. oktober 2009 Det kan også være lurt å tenke på et Depositum.. siden han i praksis nesten blir å regne som leieboer hos deg. Som sikkerhet. Sikkerhet for hva da? At han ikke skal gjøre det slutt og flytte ut?
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #12 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg har nettopp blitt samboer. Kjæresten har flyttet inn til meg, i en nedbetalt liten leilighet i Oslo. Samlede utgifter på leiligheten (husleie, strøm, forsikring etc) utgjør drøyt 3000 i måneden. Vi har ikke egentlig snakket så mye om det, men har vel begge tenkt at han betaler cirka halvparten av denne summen, og i tillegg får lagt seg opp litt egenkapital. Jeg har jo egenkapital i leiligheten, men prøver også å spare litt. Vi tenker å kjøpe større leilighet sammen om cirka to år. Da vil min egenkapital gi meg større eierandel enn ham, og jeg vil da "få igjen for denne". Men ser ikke noen grunn til at han skal betale meg noen stor husleie i mellomtiden? Vi var egentlig enige og fornøyde, men har fått reaksjoner fra flere venner på at han betaler for lite. De mener at det ikke er noen grunn til at han skal bo nesten gratis, bare fordi han er sammen med noen med nedbetalt bolig. Jeg ser ikke helt problemet, det er jo billigere for meg å bo der sammen med ham enn å bo alene, så jeg taper på ingen måte penger på dette. Og heller ikke egenkapitalen min går tapt, jeg eier selv leiligheten, og vil få større eierandel når vi kjøper nytt etterhvert. Men begynner jo å lure når jeg har fått flere reaksjoner. Hva synes dere? Du har en utrolig billig leilighet. Hva venner mener? Venner kan mene så mangt de,men man skal bli enig med den man lever sammen med. Jeg syns dere skal dele på faste utgifter som følger med å bo. Du halverer dine boutgifter, penger som du kan sette av til sparing. Din egenandel stiger,han har mulighet til å spare i banken. en sparing som i disse dager ikke gir samme vekst som i en bolig. Dine venner mener han betaler formye,men skal du kreve mere enn faktiske utgifter. Man skal vel ikke tjene på sin samboer som om det var en vilt fremmed leietaker heller. Deres felles mål er da større bolig.....
Gjest karisjima i.i Skrevet 21. oktober 2009 #13 Skrevet 21. oktober 2009 Det kan også være lurt å tenke på et Depositum.. siden han i praksis nesten blir å regne som leieboer hos deg. Som sikkerhet. Også må de skrive leiekontrakt, helst med tre mnd gjensidig oppsigelsefrist Romantikken er tydeligvis død
investor Skrevet 21. oktober 2009 #14 Skrevet 21. oktober 2009 Personlig hadde jeg ikke tatt penger av en samboer for å bo hos meg, ei heller depositum. Uansett jeg nevnte det, så for trådstarter ta stilling til det selv...
Gjest Heidie Skrevet 21. oktober 2009 #15 Skrevet 21. oktober 2009 Hvis dere har troa på kjærligheten og ser for dere at dere skal være sammen for alltid, så spiller det vel egentlig ingen rolle hvilken konto pengene er på? Kjæresten min og jeg har omentrent hatt felles økonomi siden den dagen vi ble sammen. Ingen av oss eier noe, vi leier hver vår leilighet, men vi er mye hos meg og spiser. Og det er som oftest jeg som betaler. Men så betaler ofte han når vi er å handler klær og utstyr til oss. Jeg har ikke peiling på hvem som har brukt mest penger på den andre, men hvis det faktisk skulle blitt slutt (noe som ikke kommer til å skje) så hadde jeg vært opptatt med å være lei meg for at jeg mistet mannen jeg elsker, og IKKE tenkt på de tusenlappene jeg aldri ser igjen....
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2009 #16 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg synes ikke det er så rart at man skal ta en leie når man blir samboer i en nedbetalt leilighet. De færreste har fullstendig felles økonomi. Og hvordan skal man løse det med betaling av vedlikehold/oppussing når man bor i en leilighet kun den ene eier? Når man eier en leilighet kan det påløpe mange uforutsette utgifter. Man må plutselig tilkalle rørlegger, skifte ut vaskemaskin osv. Og oppussing er jo både med på å øke bostandarden der og da og er med å øke verdien av leiligheten ved et senere salg. I tillegg er det en del praktiske ting ved å eie en leilighet som en smaboer/leieboer slipper. Skal samboeren både bo ekstremt billig og slippe å betale/administrere for vedlikehold/oppussing? Når man eier en leilighet har man et ansvar og en risiko (både for gevinst og tap, feks skjulte mangler i leiligheten osv). Slitasje av dine møbler osv. Kommer du til å fortsette å ta alt husarbeidet feks? Å være leieboer er bekymringsfritt. Er det rimelig at samboer slipper å betale for vedlikehold/oppussingen som han har glede av når han bor der samtidig som han bor ekstremt billig? Samtidig er det jo ikke rimelig at samboer skal betale for oppussing som er med å øke verdien av den andres leilighet. Som man ser blir det et veldig vanskelig regnestykke uansett. Det enkleste er derfor å forholde seg til markedspriser. Det koster mer å bo enn 1500 kroner pr måned. Og du som boligeier har større utgifter enn 1500 kroner pr måned. Hvorfor skal da ikke samboeren/leieboeren betale mer? Jeg tror også at når en kvinne flytter gratis inn hos en rik mann lettere blir kalt lykkejeger. Tenk også på at du ikke bør sitte igjen med en følelse av bitterhet når det eventuelt blir slutt: du sitter igjen med en leilighet som er slitt og må selges med tap, mens den tidligere samboeren din kan forlate forholdet med god egenkapital etter å ha bodd nesten gratis. Men for all del, dere må finne en løsning som passer dere. Begge har jo (sannsynligvis) gevinst av at dere bor sammen. Noen forhold varer livet ut og man har ikke noe skille på mine og dine penger. De færreste forhold varer nok ikke livet ut...
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 22. oktober 2009 #17 Skrevet 22. oktober 2009 Blir nesten litt sjokkert av hva folk mener i om dette. Hadde jeg flyttet inn med kjæresten som eide en leilighet som var gjeldsfri og hun hadde tatt leie. Ja da hadde ikke jeg vært særlig lenge der. Når du flytter inn med kjæresten regner jeg uansett med at det er i det minste litt alvorlig. Så klart, hvis noen skulle kjøpe en vaskemaskin så burde det blitt delt 50/50.
Gjest Gjest_Lotta_* Skrevet 22. oktober 2009 #18 Skrevet 22. oktober 2009 Det er vel ikke snakk om å ta leie, men at de ikke skal dele økonomien og dermed blir det jo ett fett om han betaler halvparten av bokstnadene når de bor sammen i en leilighet hun eier eller om han betaler halvparten av bokostnadene i en leilighet hun leier? Det er vel ingen her som ville latt kjæresten flytte inn i en leilighet dere leide uten å betale noe som helst av husleien? Skal liksom han bo gratis da, mens hun må betale alt alene?
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2009 #19 Skrevet 23. oktober 2009 Han er SAMBOEREN din og ikke LEIEBOEREN din! Jeg synes det er rett og rimelig at dere betaler halvparten av de månedlige utgiftene hver. Det vil jo du spare penger på, siden du tidligere hadde de samme utgiftene alene. Han skal i alle fall ikke betale noe mer enn det, med mindre dere lager en avtale om at han kjøper seg inn i leiligheten litt etter litt. Jeg ville aldri gått med på å betale LEIE til min samboer. Det blir feil.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2009 #20 Skrevet 24. oktober 2009 Jeg ville aldri gått med på å betale LEIE til min samboer. Det blir feil. Du mener at du som voksent menneske krever å bo gratis, fordi din kjæreste allerede har betalt ned hele sitt lån på sin leilighet, med renter? Jeg er enig i at man ikke tar leie av samboer, i betydningen markedsleie. En markedsleie er jo ikke bare dekning av utgifter, lån, renter og vedlikehold, men også ren profitt til utleier, og samboeren er ikke en kilde til profitt. Likevel synes jeg det er rimelig at samboer er med og betaler for å bo. Da er han med på å dekke utgifter hun allerede har betalt for å finansiere hjemmet de begge bor i nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå