Bettie Skrevet 16. august 2003 #1 Del Skrevet 16. august 2003 Det er farlig å lese aviser, for jeg finner stadig ting jeg undrer og/eller irriterer meg over. Og det som irriterer meg mye nå, er ordet KVALITET som brukes i hytt og gevær. KVALTIET i skolen, sier våre myndigheter - det er viktig det. Og ingen kan vel være uenig i det. Men HVA er kvalitet i skolen, da? Er det gode karaterer man kan sammenlige hverandre med? Er det flere timer på skolen? Er det nye skolebygninger, nye lærebøker eller hva??????? Jeg leser og jeg leser, med svarene er temmelig vanskelige å finne. Og jeg leser i en flott greie som KVALITETSutvalget har skrevet - dette om skole. Og de mener at KVALTET, det får man ved å endre 117 ting i skolen, alt fra å fjerne spesialundervisning til å legge et obligatorisk fag til inn i skolen slik at alle må ha TO fremmedspråk - obligatorisk. Jeg ser bare et "bitte-lite" problem - og det er penger. For det er ikke snakk om å gi mer penger til dette, man skal omdisponere pengene - og man - det er kommunen. For meg er kvaltiet i skolen: - gode lærere - et godt miljø - at elevene trives - fravær av mobbing - gode opplevelser gjennom turer og praktisk jobbing - at både flinke og mindre flinke eleer får oppgaver som er utfordrende nok Er disse elementene tilstede, tror jeg at gode karakterer kan bli resultatet. Det er mange nok som kan skrive under på at når man mistrives, så lærer man lite. Hva er kvalitet i skolen for deg? (tenker på alt fra 1.klasse til høyskole/universitet) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 16. august 2003 #2 Del Skrevet 16. august 2003 Kvalitet i skolen; da skal både det faglige og det sosiale være godt. Det skal være bedre enn middels, for når vi snakker om kvalitet bør det være noe som er svært bra, ikke "greit nok". Å jobbe mot å få noe en kan kalle en kvalitetskole vil for meg si at det jobbes mot å skape en meget god skole på alle plan, der individet står i fokus. Kvalitet er et ord, som så mange andre uttrykk, det er lett å strø rundt seg med, og til slutt glemmer en hva det egentlig er for noe. HVis vi kun måler kvalitetsgraden i karakterer er vi på feil veg. Det finnes mange elever som ikke utmerker seg i teoretiske fag, det å kunne gi dem undervisning i det de er flink i, f.eks praktiske fag, burde være et mål hvis man skal kunne si at man har en kvalitetsskole helhetlig sett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malena Skrevet 16. august 2003 #3 Del Skrevet 16. august 2003 For meg betyr kvalitet i skolen i hovedsak skikkelig undervisning for elevene. Akkurat dette har jeg veldig blandet erfaring med når det gjelder mine barns skolegang. Temaer som mobbing ol. har de tatt alvorlig nok i mange år - og undersøkelser ved disse skolene, viser at det heldigvis knapt eksisterer. Men som sagt - SKIKKELIGE FORHOLD FOR LÆRING - det burde snart blir prioretet nr. 1. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vanessa Skrevet 16. august 2003 #4 Del Skrevet 16. august 2003 Kvalitet i skolen er: - Bare faglærte lærere. - Gode inneforhold, f.eks bygninger som ikke faller fra hverandre, god ventilasjon, gode stoler/pulter, rene toaletter etc. - Mulighet til grundig opplæring i fag som gym, svømming, forming etc. - Ressurser til å gi spesialundervisning der det trengs. Uten at det skal gå flere år før det blir gjennomført. - Lærere som tar jobben på alvor og vil det beste for elevene. - Flere utfordringer til ekstra flinke elever. - Mer og bedre opplæring i fag som fremmedspråk og realfag. - Aktiv innsats fra både elever og lærere for å skape et godt miljø i klassen og på skolen generelt. - Klasseturer etc. Dette er vel alt jeg kommer på for øyeblikket, det finnes sikkert mer å sette fingeren på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå