Gå til innhold

Pleier dere å gi komplimenter for maten

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg oppfatter det som normal folkeskikk nærmest, å gi vertskapet komplimenter for maten når jeg er gjest. Det er klart jeg er mer moderat hvis maten ikke var noe mer enn helt grei. Hvis maten virkelig er kjempegod, sier jeg det gjerne med større ord og flere ganger. Jeg sier imidlertid alltid noe om maten, og takker pent for meg etterpå.

Jeg lurer på hva dere andre mener om dette? Er det frekt å ikke si noe om maten, og heller ikke takke for seg etterpå?

Grunnen til at jeg spør, er da at jeg og samboeren hadde middagsbesøk i helgen. De to som kom hadde i grunnen invitert seg selv, og selv om det ble veldig kort varsel for oss, disket vi opp med middag og dessert, som vi selv ble godt fornøyd med. Vi er også ganske opptatt av god mat, og jeg mener virkelig at maten ble god. Likevel, ikke ett ord fra gjestene om maten. Jeg syns det er så rart, siden alle andre gjester vi har pleier å si et ord eller to, og vi pleier å gjøre det selv når vi er borte. Jeg ble ikke sur, men mer forundret. Jeg lurer derfor på hva dere andre mener, og om det er like normalt å ikke si noe eller takke for maten etterpå, når man er gjest hos andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg oppfatter det som normal folkeskikk nærmest, å gi vertskapet komplimenter for maten når jeg er gjest. Det er klart jeg er mer moderat hvis maten ikke var noe mer enn helt grei. Hvis maten virkelig er kjempegod, sier jeg det gjerne med større ord og flere ganger. Jeg sier imidlertid alltid noe om maten, og takker pent for meg etterpå.

Jeg lurer på hva dere andre mener om dette? Er det frekt å ikke si noe om maten, og heller ikke takke for seg etterpå?

Grunnen til at jeg spør, er da at jeg og samboeren hadde middagsbesøk i helgen. De to som kom hadde i grunnen invitert seg selv, og selv om det ble veldig kort varsel for oss, disket vi opp med middag og dessert, som vi selv ble godt fornøyd med. Vi er også ganske opptatt av god mat, og jeg mener virkelig at maten ble god. Likevel, ikke ett ord fra gjestene om maten. Jeg syns det er så rart, siden alle andre gjester vi har pleier å si et ord eller to, og vi pleier å gjøre det selv når vi er borte. Jeg ble ikke sur, men mer forundret. Jeg lurer derfor på hva dere andre mener, og om det er like normalt å ikke si noe eller takke for maten etterpå, når man er gjest hos andre?

Vil absolutt sei at det er normal folkeskikk å i det minste takke for maten.

Men no har eg altså ein samboer som ikkje heilt tenker over slikt. Han kan sei takk, men skryter ikkje uoppfordra av noko som helst i grunn. :kjefte:

Han synes det er like godt med fjordland og grandiosa som ei steik eg har brukt ein heil dag på, då blir det veldig uinspirerande å lage mat. :filer:

Skrevet

Helt enig, det er normal folkeskikk å kommentere maten. Jeg pleier som regel å finne noe positivt å kommentere, og jeg er påpasselig med å takke for maten og for invitasjonen etterpå.

De fleste som ikke kommenterer gjør det vel neppe for å være uhøflige, men fordi de ikke har tenkt over det. Det er selvfølgelig ingen unnskyldning, og jeg synes at voksne mennesker burde vite bedre.

Skrevet

Å si takk for maten er normal folkeskikk i Norge (men merk; i de aller fleste andre land er det fryktelig uhøflig).

Å skryte av maten er da ikke noe man er forpliktet til å gjøre. Jeg sier som regel at det var godt om jeg synes det var godt, og om jeg ikke syntes det var spesielt godt holder jeg kjeft.

Ikke alle er voldsomt opptatt av mat. At dere er matinteresserte og utbroderer i det lange og brede når dere får god mat, betyr ikke at dere kan forvente det samme av andre. Jeg er ikke matinteressert, og klassifiserer mat som "god" "ok" og "dårlig". Jeg legger ikke merke til om kjøttet er perfekt stekt, eller grønnsakene perfekt kokt, og om krydderet er originalt og spennende. Ergo kommenterer jeg det heller ikke.

Gjest takt og tone
Skrevet

Jeg vil si det er normal høflighet å finne ett eller annet ved maten man kan si noe positivt om. Om ikke annet kan man si at det var deilig å få middagen servert og slippe å stå og lage den selv.

Og takke for maten er en selvfølge.

Skrevet

Jeg sier alltid takk for maten.

Om jeg roser maten? Nei ikke alltid. Kommer jo ann på om jeg likte maten eller ikke.

Liker jeg ikke maten så sier jeg heller ingenting... gidder ikke å sitte å lyve om maten jeg har tvunget i meg.

Skrevet
(men merk; i de aller fleste andre land er det fryktelig uhøflig).

Er det? I hvilke land, da? Det har jeg aldri hørt om (eller opplevd reaksjoner på).

Jeg takker forøvrig alltid for maten, og finner noe pent å si om den :)

Skrevet
Er det? I hvilke land, da? Det har jeg aldri hørt om (eller opplevd reaksjoner på).

Jeg takker forøvrig alltid for maten, og finner noe pent å si om den :)

Som sagt, de aller fleste ;) I USA, Frankrike, osv, osv, osv.

Man skal heller si "takk for en hyggelig aften", "takk for et fantastisk selskap" o.l. Å takke for maten er uhøflig.

Skrevet

Jeg synes også det er god folkeskikk å gi komplimenter for maten. Jeg gjør alltid det hvis noen har laget middag til meg, om ikke maten er direkte vond (noe jeg aldri har opplevd).

Gjest Gjest_Kine_*
Skrevet

Dersom jeg hadde gått på uanmeldt besøk til noen, ville jeg blitt svært overrasket dersom det ble disket opp med både middag og dessert, og det ville jeg kommentert også!

Jeg kommenterer alltid maten, men selvsagt ikke like ivrig dersom den er helt ordinær. Noen ganger har kanskje venner stått og laget mat i timevis fordi du skal komme på besøk, da synes jeg jammen man skal verdsette det!

Du som skriver at det er uhøflig å takke for maten i f.eks. USA. Dette er ukjent for meg, og jeg kjenner en god del amerikanere...

Gjest Nattvette
Skrevet

Takker alltid for maten og gir komplimenter til den som har lagd maten når eg er i middagsselskap.

Skrevet

Jeg gir kun komplimenter for maten hvis jeg likte den (noe jeg gjør i 99 % av tilfellene). Dess mer jeg likte maten, dess mer raus blir jeg med komplimentene.

Jeg takker alltid for maten, og for at jeg fikk komme i besøk. Noe annet skulle da bare mangle, det er ikke en selvfølge å få være gjest hos noen.

Skrevet
Du som skriver at det er uhøflig å takke for maten i f.eks. USA. Dette er ukjent for meg, og jeg kjenner en god del amerikanere...

Samme her :) I de fleste land jeg har vært i, har vertskapet gjerne på en eller annen måte spurt om maten smakte når bordet ryddes, og da svarer jeg naturligvis "Tusen takk, det var nydelig!". Hva skal man ellers gjøre?

Skrevet
Jeg gir kun komplimenter for maten hvis jeg likte den (noe jeg gjør i 99 % av tilfellene). Dess mer jeg likte maten, dess mer raus blir jeg med komplimentene.

Jeg takker alltid for maten, og for at jeg fikk komme i besøk. Noe annet skulle da bare mangle, det er ikke en selvfølge å få være gjest hos noen.

Kunne ikke vært mer enig!

Gjest No wonder woman
Skrevet

Jeg har ofte folk på middag og synes faktisk det er uhøflig når ikke noen sier noe om maten. Ikke at jeg trenger å høre noe, jeg vet at maten min er god. Men å bare komme å spise uten å kommentere noe når man har stått på kjøkkenet i flere timer synes jeg dårlig oppdragelse.

Gjest BrennheteBadeand
Skrevet
Takker alltid for maten og gir komplimenter til den som har lagd maten når eg er i middagsselskap.

Samme her. Synes det er uhøflig å ikke takke for maten.

Gjest Gjest_hogwash_*
Skrevet
Samme her. Synes det er uhøflig å ikke takke for maten.

Enig, men har nok skjedd at jeg rett og slett har glemt det når jeg har vært i godt lag :(

Skrevet (endret)

For meg er det normal folkeskikk å kommentere maten og takke. Jeg takker omtrent alltid for maten når jeg spiser middag med kjæresten min eller f. eks hos mine foreldre, synes det er en hyggelig gest.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Gjest gjestdeluxe
Skrevet

Jeg synes virkelig ikke det er nødvendig å "takke for maten". Man kan alltids takke for seg og besøket, men ikke "takk for maten" isolert sett...det er slutt på tiden i Norge da det fattige bondesamfunnet regjerte.

Derimot synes jeg det er høflig og normalt å snakke om maten og drikken. Å kommentere den, gjerne utover "den var god" er bare positivt, og kan gjøres enten det er lunch eller middag.

Komplimenter for maten? Ja, om den faller i smak.

Skrevet

Vi er hjernevaska heimafrå til å rydde bordet etter oss etter eit måltid, og seie: Takk for maten, det var godt. Så det seier eg heilt automatisk, alltid. Men no som voksen tilbyr eg meg å rydde av bordet i staden for berre å gjere det... ;) Som regel seier folk nei, og eg vil jo ikkje trenge meg på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...