Gjest Kvants Skrevet 19. oktober 2009 #1 Del Skrevet 19. oktober 2009 Hei. Stemmer det at det er kun disse fagene man behøver å bestå eksamen i for å få generell studiekompetanse? Samfunnsfag Historie Naturfag Norsk Nynorsk Matematikk P/T Og alle eksamer dekker pensum gjennom GK-VK3, dvs. at man bare tar 1 eksamen for hvert fag som privatist? Takker for svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest t Skrevet 19. oktober 2009 #2 Del Skrevet 19. oktober 2009 Det stemmer sånn halvveis. For å kun ha disse fagene må du enten ha fagbrev/svennebrev i tillegg, eller ha gått på skole eller jobbet i mer enn 5 år tilsammen. Dette kalles 23/5 regelen. I tillegg må du ha norsk muntlig eksamen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest t Skrevet 19. oktober 2009 #3 Del Skrevet 19. oktober 2009 Det stemmer sånn halvveis. For å kun ha disse fagene må du enten ha fagbrev/svennebrev i tillegg, eller ha gått på skole eller jobbet i mer enn 5 år tilsammen. Dette kalles 23/5 regelen. I tillegg må du ha norsk muntlig eksamen. Glemte å si at man må være over 23 år for å kunne benytte seg av 23/5 regelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annelise Skrevet 19. oktober 2009 #4 Del Skrevet 19. oktober 2009 Og Engelsk eksamen... :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Reveal ii Skrevet 19. oktober 2009 #5 Del Skrevet 19. oktober 2009 Hei. Stemmer det at det er kun disse fagene man behøver å bestå eksamen i for å få generell studiekompetanse? Samfunnsfag Samfunslære (til forskjell fra samfunnskunnskap) Historie Nyere historie (norge og verden etter 1850) Naturfag (GK-fag) Norsk Nynorsk Matematikk (GK-fag) Og alle eksamer dekker pensum gjennom GK-VK3, dvs. at man bare tar 1 eksamen for hvert fag som privatist? Takker for svar. For mer informasjon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Reveal ii Skrevet 19. oktober 2009 #6 Del Skrevet 19. oktober 2009 Og engelsk (GK-fag) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest t Skrevet 19. oktober 2009 #7 Del Skrevet 19. oktober 2009 For mer informasjon Det heter samfunnsfag og historie etter kunnskapsløftet, samfunnslære og nyere historie var etter R94. Engelsken må også med ja, glemte den siden jeg slipper å ta den selv ettersom jeg har gått to år på vgs allerede! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reveal Skrevet 20. oktober 2009 #8 Del Skrevet 20. oktober 2009 Det heter samfunnsfag og historie etter kunnskapsløftet, samfunnslære og nyere historie var etter R94. Engelsken må også med ja, glemte den siden jeg slipper å ta den selv ettersom jeg har gått to år på vgs allerede! Sorry- min feil... Er noen år siden jeg hadde disse fagene. Men- nå fikk jo jeg litt hetta da. Skal selv forbedre historiekarakteren min (som en forberedelse til høyere utdannelse). Når du skriver historie her- det er fortsatt bare ment som det vi "reformkaniner" kalte Nyere historie (altså verden/norge etter 1850)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
she devil Skrevet 21. oktober 2009 #9 Del Skrevet 21. oktober 2009 hei blei litt usikker her jeg nå. jeg er over 23 har jobbet i over 5 år, men har ingen eksamen fra videregående. hva må jeg ta da, for å oppnå studiekompetanse ? takker for svar...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #10 Del Skrevet 21. oktober 2009 hei blei litt usikker her jeg nå. jeg er over 23 har jobbet i over 5 år, men har ingen eksamen fra videregående. hva må jeg ta da, for å oppnå studiekompetanse ? takker for svar...... Da trenger du bare fagkravene, som nevtn over her. Da går du innunder 23/5 regelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #11 Del Skrevet 21. oktober 2009 du må ha: * Norsk, eventelt norsk som andrespråk (14 uketimer) * Engelsk (5 uketimer) * Matematikk (8 uketimer) * Naturfag (5 uketimer) * Samfunnsfag (4 uketimer nyere historie og 2 uketimer samfunnslære) sjekka det i går! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #12 Del Skrevet 21. oktober 2009 Generell studiekompetanse etter 23/5-regelen Er du over 23 år og mangler studiekompetanse? Alle våre skoler tilbyr kurs i fagene som gir deg generell studiekompetanse, slik at du også kan få muligheten til å studere ved høyskoler og universiteter. Hvis du til sammen har fem års yrkeserfaring, for eksempel innen omsorgsarbeid, eller dersom du har annen bestått utdanning etter grunnskolen, kan du få generell studiekompetanse ved å ta de seks minstekravsfagene. De seks fagene er: * Norsk muntlig og skriftlig * Matematikk 1P + 2P (eller 1MY fra R-94) * Naturfag Vg1 (eller Naturfag GK fra R-94) * Engelsk Vg1 (eller Engelsk GK fra R-94) * Nyere historie * Samfunnsfag (eller Samfunnslære fra R-94) Maksimalprisen for minstekravsfagene til generell studiekompetanse etter 23/5-regelen, er kr. 45 300,- per skoleår. Du kan lese mer om 23/5-regelen i Samordna opptak sin søkerhåndbok. Gratis rådgivning Trenger du mer informasjon, ta gjerne kontakt med en av våre rådgivere. http://www.sonans.no/pg/Studietilbud/Gener...tudiekompetanse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest t Skrevet 23. oktober 2009 #13 Del Skrevet 23. oktober 2009 Sorry- min feil... Er noen år siden jeg hadde disse fagene. Men- nå fikk jo jeg litt hetta da. Skal selv forbedre historiekarakteren min (som en forberedelse til høyere utdannelse). Når du skriver historie her- det er fortsatt bare ment som det vi "reformkaniner" kalte Nyere historie (altså verden/norge etter 1850)? Jeg tror (men ikke sikker!) at du kan ta nyere historie eksamen for siste gang til våren...? Etter kunnskapsløftet er det ihvertfall endret slik at man må ta både eldre og nyere historie for å få studiekompetanse. Så hiv deg rundt å få tatt det på nytt slik at du slipper begge! Jeg tok nyere historie i vår, gikk kjempegreit og var veldig enkelt! Fikk oppgave om den kalde krigen, hadde knapt lest om den på forhånd, men de 30 forberedelsesminuttene hjalp mye, og endte opp med en sekser! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå