Gå til innhold

Gifte seg før en får barn, eller vente til etterpå?

Anbefalte innlegg

Gjest Smaragd
Skrevet

Min samboer har gitt meg lov til å slutte på pillen når jeg er klar for det.. Jeg har vert klar i ca tre år, men nå klarer jeg å gjøre meg selv usikker på hva jeg vil!!!!

Har en drøm om å gifte meg til neste år... sambo mener det kanskje blir for dyrt.Har ikke helt fått diskutert det ferdig enda, men jeg ser på ham at dette ikke er helt det han vil...

Jeg går her og sliter med tankene mine nå, for jeg burde vert overlykkelig for at han endelig er klar! Men sånn er jeg bare...når jeg har sett for meg noe, så klarer jeg ikke å slippe tanken på det... :(

Positive ting med å gifte seg før en får barn:

- du slipper å tenke amming, eller barnevakter på den store dagen

- en tar ting "den riktige veien".

- en har som regel bedre råd enn om en har barn.

- en slipper å trenge barnevakter FØR den store dagen også, til alt som skal gjøres - spesiellt de siste ukene før bryllupet.

- jeg syns alltid det er romantisk å høre om de som blir gravide rett etter de har giftet seg :rødme:

- en kan reise på bryllupsreise uten å måtte ha med barna, eller å plassere dem bort hos andre.

- kroppen har ikke fått de eventuelle fødselskiloene - som veldig mange får...min søster la på seg 32 kg!!!

- min venninne følte barna hennes, og tanteungene som var brudepiker/svenner tok litt over fokuset i kirken. De satt fremme på kirketrappen under hele seimonien. De tøyset og showet kanskje litt for mye syns hun. Sjarmerende på nesten alle måter, men alikevel var det noe som gjorde at hun litt skulle ønske de ikke var der. (Sikkert det med å få stå i fokus denne ene dagen...?)

Positive ting med å gifte seg etter en har fått barn:

-barna kan vere med som brudepiker/svenner

-

Er det noen som har noe å tilføye her...?

Er så usikker nå, og klarer ikke bli klok på mine egne tanker!!! :sjenert:

HJEEEEELP!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det ser ut som du har bestemt deg jeg :-)

Tenker det blir bryllup først!

Trenger ikke bli så dyrt da.. Men det kan være lurt å ha et år å spare på.

Skrevet

Jeg og min samboer skal gifte oss før vi får barn, av alle de grunnene du viste til. For meg høres det ut som du gjerne vil det også. Hvis den eneste grunnen til at samboeren din ikke vil gifte seg er at det er for dyrt, så går det jo an å gjøre det veldig billig. Selve seremonien trenger ikke koste noe, og festen behøver ikke koste all verdens. Men, det er jo noe dere må bli enige om. Kanskje finne ut hva han egentlig mener. En annen fordel med å være gift når man får barn er at alt det juridiske er i orden, man behøver ikke tenke på testamenter, samboeravtaler osv. Jeg ser også på ekteskapet som en trygg ramme for en familie, man er mer forpliktet til hverandre som gift.

Gjest Smaragd
Skrevet
Jeg synes det ser ut som du har bestemt deg jeg :-)

Tenker det blir bryllup først!

Trenger ikke bli så dyrt da.. Men det kan være lurt å ha et år å spare på.

Ja, egentlig så har jeg vel det, men samtidig sitter det å bli mamma høyt oppe på ønskelisten også, og jeg nærmer meg 30 år... Det vil jo utsette det i over ett år til....

Jeg og min samboer skal gifte oss før vi får barn, av alle de grunnene du viste til. For meg høres det ut som du gjerne vil det også. Hvis den eneste grunnen til at samboeren din ikke vil gifte seg er at det er for dyrt, så går det jo an å gjøre det veldig billig. Selve seremonien trenger ikke koste noe, og festen behøver ikke koste all verdens. Men, det er jo noe dere må bli enige om. Kanskje finne ut hva han egentlig mener. En annen fordel med å være gift når man får barn er at alt det juridiske er i orden, man behøver ikke tenke på testamenter, samboeravtaler osv. Jeg ser også på ekteskapet som en trygg ramme for en familie, man er mer forpliktet til hverandre som gift.

Ja, jeg vil det. og sambo er grunnen ja... er ikke sikker på om det er pengene som stopper han, eller panikken over det hele ;)

Vi har lyst å gifte oss "ordentlig" når vi først gjør det, det har vi begge vert klare på hele veien. Dette er noe som bare skal gjøres en gang i livet :)

Så prisen vil nok bli oppimot 100.000, siden vi nok blir rundt 100 gjester..

Men det klarer vi om vi vil! Vi har feriepener og skattepenger, som også kan puttes i "potten"(Det pleier å vere endel, sambo bruker skatten til å spare, og får ofte bortimot 50.000 tilbake... :D )

og vi hadde nok klart å spare ca 5000 i mnd. (Dvs ca 60.000 bare der, på 12 mnd....)

Så vi skulle nok klart det, men vi må prate litt mere om det tror jeg...

Han var ikke helt fremmed for å diskutere det sa han, men han var veldig nølende... Så jeg må nok bare bite tenne sammen og sette meg ned med ham og fortelle alle de positive sidene med å gifte seg før en får barn....

og en annen ting er vel det at har en først fått barn, så er det vel mange som venter til de er litt større før de gifter seg.(Så de kan vere brudepiker/svenner) og skal en ha tre barn, over en periode på f.eks 6 år, så er det plutselig nærmere ti år til mitt eventuelle bryllup!!! Og det er faktisk ikke greit for meg!!! :sjenert:

Gjest Gjest_miapia_*
Skrevet

Hjelpe og trøste...du er jo både bridezilla og babyzilla. Håper du har en bestemt fyr med egne meninger som klarer å sette foten ned når nok er nok.

Skrevet
Hjelpe og trøste...du er jo både bridezilla og babyzilla. Håper du har en bestemt fyr med egne meninger som klarer å sette foten ned når nok er nok.

Hva er det for slags svar? Synes ikke hun virker som noen av delene. Det må da være lov å ha synspunkter på hva man ønsker seg i livet og når uten å få sånne svar.

Skrevet
Ja, egentlig så har jeg vel det, men samtidig sitter det å bli mamma høyt oppe på ønskelisten også, og jeg nærmer meg 30 år... Det vil jo utsette det i over ett år til....

Ja, jeg vil det. og sambo er grunnen ja... er ikke sikker på om det er pengene som stopper han, eller panikken over det hele ;)

Vi har lyst å gifte oss "ordentlig" når vi først gjør det, det har vi begge vert klare på hele veien. Dette er noe som bare skal gjøres en gang i livet :)

Så prisen vil nok bli oppimot 100.000, siden vi nok blir rundt 100 gjester..

Men det klarer vi om vi vil! Vi har feriepener og skattepenger, som også kan puttes i "potten"(Det pleier å vere endel, sambo bruker skatten til å spare, og får ofte bortimot 50.000 tilbake... :D )

og vi hadde nok klart å spare ca 5000 i mnd. (Dvs ca 60.000 bare der, på 12 mnd....)

Så vi skulle nok klart det, men vi må prate litt mere om det tror jeg...

Han var ikke helt fremmed for å diskutere det sa han, men han var veldig nølende... Så jeg må nok bare bite tenne sammen og sette meg ned med ham og fortelle alle de positive sidene med å gifte seg før en får barn....

og en annen ting er vel det at har en først fått barn, så er det vel mange som venter til de er litt større før de gifter seg.(Så de kan vere brudepiker/svenner) og skal en ha tre barn, over en periode på f.eks 6 år, så er det plutselig nærmere ti år til mitt eventuelle bryllup!!! Og det er faktisk ikke greit for meg!!! :sjenert:

Jeg tenker at det kan jo ikke skade å fortelle ham hva du ideelt sett ønsker og hva som er viktig for deg, og hva han tenker om det, og hva hans ønsker er.Hvis det er kostnadene som er grunnen til at han er skeptisk til bryllup så ser det jo ut som om dere kan klare det slik du skisserer. Dersom det er forpliktelsen som skremmer ham, så er jo det å få barn en mye større forpliktelse.

Skrevet

Vi har to barn (4 og 2 år gamle) ,og skal gifte oss til neste år. Gleder meg til å dele bryllupsdagen med barna, men vi er heldige som har foreldre som stiller opp som barnevakt (de skal også være barnevakt når vi drar på bryllupsreise 2 dager etter bryllupet). Jeg personlig ønsker/t ikke å få barn etter passerte 30 (jeg er 30 nå), så for oss var det helt perfekt å få barna først. Det virker som om du helst vil gifte deg først, da ville jeg snakket med kjæresten og tatt avgjørelsen sammen.

Gjest Smaragd
Skrevet
Hva er det for slags svar? Synes ikke hun virker som noen av delene. Det må da være lov å ha synspunkter på hva man ønsker seg i livet og når uten å få sånne svar.

Tusen takk for den Lea :)

Lurte på å svare her selv, men orket ikke bry meg... enkelte har vist alle tanker og følelser under kontroll, og skjønner ikke at sånn er det ikke for alle.

Hadde jeg kunnet temme tankene mine, hadde jeg gjort det for lenge siden!! :)

Men godt å bli litt forsvart av andre også ;)

Skrevet

For meg føles det riktig å gjøre det "i riktig rekkefølge" -og du har gode argumenter for dette.

Ellers kan jeg vel tilføye:

Et bryllup med små barn blir ganske annerledes enn et bryllup uten barn, eller med færre barn (egne eller andres). Var i et bryllup for noen uker siden, der brudeparet hadde to barn, og det var også mange andre barn med. Festen begynte stort sett å dabbe av rundt 10-11 tiden, og vi dro selv hjem før midnatt, og vi har ikke barn.

Men snakk med sambo om hva dere vil - si at du gjerne vil at dere skal gifte dere, og at du helst vil at dette skal skje før dere får barn. Hvis han er usikker, kan du legge frem argumentene dine.

Ellers koster et bryllup penger uansett om det skjer før eller etter man får barn - men så fort barna er i hus, så prioriteres de gjerne.

Skrevet

Først, jeg kjenner deg/dere overhode ikke og tolker kun det jeg leser her. Så håper du ikke tar noe personlig.

Jeg stusser litt over det som er sitert. Aller først ville jeg ha fått avklart dette. Er det pengene som er avskrekkende i forhold til bryllupet? Eller er det tanken på forpliktelsen?

Dersom det er rammen rundt bryllupet/økonomien så kan dere vel komme til en løsning som begge er enige om.

Dersom det er forpliktelsen så ville gått noen nye runder før jeg hadde sluttet med p-pillen. Et barn er den største forpliktelsen en kan skaffe seg.

Når alt kommer til alt, så tror jeg ikke rammen rundt bryllupet er det som betyr mest. Hverken nå, under bryllupet eller i ettertid. Selvom jeg forstår at du har sett dagen deres for deg i lang tid.

Lykke til med valgene og planlegging av både bryllup og barn!

Skrevet

Jeg har alltid tenkt som deg at jeg vil gifte meg først, men av og til tar livet en vending man ikke venter... Jeg traff ikke "den rette" før jeg var nærmere 30, og var begge av samme mening. Men vi så også at vi ikke ble yngre og valgte derfor å få barn først. Gifte seg kan man tross alt gjøre når som helst, men vi ville helst ha barn mens vi var rundt 30. Dette valget er vi VELDIG glad for nå. Etter å ha prøvd å få barn i over 3 år, så ser jeg at om vi først skulle spart til bryllup for så å begynne dette prosjektet, så ville vi vært nærmer 40 enn vi selv ønsket... Sånn bare for å ha sagt at det dessverre ikke er alle som blir gravide på et blunk, selv om jeg håper for deres del at dere lykkes fortere enn oss :)

Skrevet

Vi skal gifte oss først. Av flere grunner

- Vi vil gifte oss snart

- Vi vil rett og slett ikke ha med det ekstra praktiske hensynet til barn i bryllupet vårt, og for å slippe det må vi vente med barn, eller vente til barna er så store at de klarer seg selv, og sååå lenge vil vi IKKE vente med å gifte oss :)

- Viktigst av alt: Vi vil være sammen bare oss to før vi retter fokus mot andre (barna)

Skrevet

Vi giftet oss når vi hadde en 3 måneder gammel baby! Bryllupet planla jeg mens jeg gikk gravid, og fortsatte etter fødselen - mye over nett! Ingen problem! Vi valgte et lokale m/catering som ordnet det meste (mat, personale, 2 kaker, pynting, rydding, osv) + at vi hadde innleid toastmaster som passet på at alt gikk på skinner og som styrte kjøreplanen for dagen. Vi hadde også dåp samme dag (to fluer i en smekk, og penger spart både for oss, og for gjestene som slapp å reise langt to ganger), barnevakten var med, og reiste hjem etter middag. Familien var også til stor hjelp! Dagen gikk over all forventning! Og det var absolutt INGEN stress! :) Ikke noe tull i kirken. Vår eldste gutt som er 8 var brudesvenn.

Skrevet

For oss er det naturlig gifte oss først, det er liksom bare slik det er. Jeg har alltid vært opptatt at man skal være gift før man får barn. Kanskje på grunn av stabilitetsinntrykket og familiefølelsen av at mor og far er mann og kone...jeg vet ikke, men det er slik det er hos meg..hehe

Vi synes også vi skal vente med barn en stund, vi er ikke mer enn 26. Vi har vært sammen lenge og nå skal vi gifte oss. Vi kommer nok til å være gift en stund før vi skal ha barn også.

Hva andre folk gjør er jeg klinkende likegyldig til, det viktigste er at det føles rett for deg OG din kjæreste.

Hva har han mest lyst til først? Barn eller bryllup, og hvorfor?

Ser ut somom du gjerne vil vente litt med barn? Hvor viktig er det for deg å være gift først? Om det for deg "bare" kommer ned til at du synes det er mer "koselig" å være gift først, og din kjæreste vil vente med bryllup pga øknomi da synes jeg kanskje hans poeng er mer valid...men det er jo noe dere må snakke nøye igjennom. Det er viktig at ingen blir "tvinget" til noe, enten det er bryllup eller barn.

:)

Uansett hva man gjør så er det sikkert utrolig koselig og fint når alt kommer til alt!

Skrevet
Først, jeg kjenner deg/dere overhode ikke og tolker kun det jeg leser her. Så håper du ikke tar noe personlig.

Jeg stusser litt over det som er sitert. Aller først ville jeg ha fått avklart dette. Er det pengene som er avskrekkende i forhold til bryllupet? Eller er det tanken på forpliktelsen?

Dersom det er rammen rundt bryllupet/økonomien så kan dere vel komme til en løsning som begge er enige om.

Dersom det er forpliktelsen så ville gått noen nye runder før jeg hadde sluttet med p-pillen. Et barn er den største forpliktelsen en kan skaffe seg.

Når alt kommer til alt, så tror jeg ikke rammen rundt bryllupet er det som betyr mest. Hverken nå, under bryllupet eller i ettertid. Selvom jeg forstår at du har sett dagen deres for deg i lang tid.

Lykke til med valgene og planlegging av både bryllup og barn!

dette er så utrolig viktig.

jeg har en samboer som er som din - vil gjerne ha barn, men ikke gifte seg.

når du sier "fårr lov til å slutte på pillen" så lurer jeg på om det er slik at barn er et "passivt" valg fra hans side?

kanksje det ikke er tilfelle - men dette er en så stor forpliktelse at det er viktig at far er inneforstått med hva en baby vil bety for dere.

selv har jeg sagt ifra til min samboer at det ikke blir barn uten at vi er gift, jeg kommer ikke til å forplikte hele mitt liv til noen som ikke kunne tenke seg å bruke en dag og litt penger(nå kreve rikke jeg gigabryllup) på å gifte seg.

men dersom ekteskap ikke er viktig for deg, så er jo saken løst sånn sett.

likevel vil jeg på et generelt grunnlag si at man bær legge merke til hvorvidt den andre er engasjert i prat om barn. det er lett å snakke mye selv, og få et "ja, ha, ok" til svar og kanskje ikke legge merke til alle forbeholdene som ligger i det.

men folk er forskjellige, og for meg er det uendelig viktig at avgjørelse om b¨de ekteskap og barn er tatt av begge to - ikke bare at han er "enig" i min avgjørelse.

Gjest Smaragd
Skrevet
dette er så utrolig viktig.

jeg har en samboer som er som din - vil gjerne ha barn, men ikke gifte seg.

når du sier "fårr lov til å slutte på pillen" så lurer jeg på om det er slik at barn er et "passivt" valg fra hans side?

kanksje det ikke er tilfelle - men dette er en så stor forpliktelse at det er viktig at far er inneforstått med hva en baby vil bety for dere.

selv har jeg sagt ifra til min samboer at det ikke blir barn uten at vi er gift, jeg kommer ikke til å forplikte hele mitt liv til noen som ikke kunne tenke seg å bruke en dag og litt penger(nå kreve rikke jeg gigabryllup) på å gifte seg.

men dersom ekteskap ikke er viktig for deg, så er jo saken løst sånn sett.

likevel vil jeg på et generelt grunnlag si at man bær legge merke til hvorvidt den andre er engasjert i prat om barn. det er lett å snakke mye selv, og få et "ja, ha, ok" til svar og kanskje ikke legge merke til alle forbeholdene som ligger i det.

men folk er forskjellige, og for meg er det uendelig viktig at avgjørelse om b¨de ekteskap og barn er tatt av begge to - ikke bare at han er "enig" i min avgjørelse.

Han er veldig flink med barn, og skjønner hva det innebærer. hadde blitt klar i sommer, men ville vente til en spesiell dag for å gi meg det som en gave, altså å slutte på pillen... ;)

Så det var en veldig fin ting av han, er bare det at jeg i mellomtiden på å vente på at han skulle bli klar, begynte å drømme om bryllup.... Så nå sitter jeg her, superforvirret, og vet ikke hva jeg skal prioritere. Som mange sier så kan man gifte seg når som helst, barn må man få før en viss alder... Men jeg synes nå det er en fin ting å vere gift før barna kommer også jeg da... ta den forpliktelsen først.

Men vi får nå se hva som skjer. Håper på en god prat nå når han kommer hjem fra jobb...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...