Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei,

har nå blitt arbeidsledig, men har ikke rettigheter til dagpenger siden jeg har kun jobbet som vikar i "korte" jobber, og deltid eller ringehjelp, så dermed har jeg tjent ganske lite.

Men er det mulig å gå til NAV og be om sosialøkonomiskstøtte til husleie og mat imens jeg går uten jobb?

jeg er samboer og han tjener ganske mye, men hvor mye er grensen for det samboeren tjener sånn at jeg kan ha rett til sosialøkonomiskstøtte?

var innom sidene på nav nå, men siden er ende, så jeg fant ikke ut noenting der.

Håper noen her vet mer om meg om angående dette.

svar mottas med takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sosialökonomisk stötte må sökes om på sosialkontoret, ikke NAV.

Samboere har ingen plikt til å forsörge deg, men de må ta i betraktning at dere bor sammen og derfor er utgifter som ström, leie etc halvert.

Dersom du ikke får en krone i dag, så vil jeg tro at du skal få dekket halve husleia, strömregningen samt få 4600kr for å leve på.

Skrevet
Sosialökonomisk stötte må sökes om på sosialkontoret, ikke NAV.

Siden sosialkontoret hører inn under NAV, er det NAV man på oppsøke.

Skrevet
Siden sosialkontoret hører inn under NAV, er det NAV man på oppsøke.

Endringer i löpet av det siste året da?

For et par år siden var jeg nödt for å söke sosialstönad, pratet med saksbehandleren min på Nav om det, og han rådet meg til å dra til sosialkontoret og söke.

Skrevet (endret)

..

Endret av LaFemme
Skrevet

Det står jo i deres egne brosjyrer at samboere ikke har forsörgningsplikt, så det syns jeg var rart.

Og jeg hadde jo samboer når jeg sökte.

Skrevet (endret)

..

Endret av LaFemme
Gjest Gjest_Mona_*
Skrevet

Det er ikke lett å få hjelp på sosialen. Er alene og ble arbeidsløs for noen år siden. NAV hadde problemer med data og lang behandlingstid. Ringte sosialen og fikk til svar at de skal ha kontoutskrift for tre måneder, de vil se hva du bruker pengene til. Samt beskjed om og selge ting av verdi før de hjelper. Så mine foreldre hjalp meg i stedet til trygda kom. Følte meg veldig liten da siden jeg hadde jobba i 20 år da dette skjedde. Heldigvis fikk jeg ny jobb etter en stund. Når man trenger hjelp får man det ikke. Hvis du har en sambo så tjener godt så tror jeg du får store problemer med å få hjelp.

Skrevet

Ja, det stemmer det. Samboere har ingen plikt å forsørge hverandre med mindre dere er registrert som regisrert partnere?? For da har dere de samme rettigheter/plikter som når dere er gift.

Uansett hvor mye samboeren din tjener, har det ikke noe å si på søknaden din. Det er du som søker, det er ditt problem ikke samboeren din sitt. Han har ikke forsørgerplikt ovenfor deg.

Skrevet
Ja, det stemmer det. Samboere har ingen plikt å forsørge hverandre med mindre dere er registrert som regisrert partnere?? For da har dere de samme rettigheter/plikter som når dere er gift.

Uansett hvor mye samboeren din tjener, har det ikke noe å si på søknaden din. Det er du som søker, det er ditt problem ikke samboeren din sitt. Han har ikke forsørgerplikt ovenfor deg.

Å er det det? dette visste jeg ikke før nå. Jeg trodde det var sånn at de ser på hvor mye husstanden tjener, både den som søker og dens samboer. For hvis de ser at den ene i husstanden har nok penger til å forsørge seg selv og samboeren og evt barn, så får man ingenting i sosialstøtte i det hele tatt. Mulig jeg tar feil.

Skrevet

Jeg lurte også på dette her siden jeg tjener ganske lite.

Kankjse det går an å gå på sosialen og får litt tilleg elelr noe? siden de staid forsørger de som bare drikker og kaster bort pengene på spill og sånn.. så hvorfor ikke hjelpe oss som virkelig sliter?

Om jeg tjener bare 2400kr i måneden utbetalt, får jeg sisalstøtte da? Og han jeg bor sammen med har vel 250 000. Vi har to barn sammen.

Kan noen svare meg på det`?

Takk! :)

Skrevet
Jeg lurte også på dette her siden jeg tjener ganske lite.

Kankjse det går an å gå på sosialen og får litt tilleg elelr noe? siden de staid forsørger de som bare drikker og kaster bort pengene på spill og sånn.. så hvorfor ikke hjelpe oss som virkelig sliter?

Om jeg tjener bare 2400kr i måneden utbetalt, får jeg sisalstøtte da? Og han jeg bor sammen med har vel 250 000. Vi har to barn sammen.

Kan noen svare meg på det`?

Takk! :)

Det kommer litt ann på, hvor gammel er barna? Går de i barnehage eller på skole? Hva med fritidsordning?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...