Gå til innhold

Veldig sotete glass i ovnsdør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en peisovn med veldig sotete glass. har forsøkt å vaske med skuresvamp, med sot, avispapir og med et rensemiddel som heter Tech 7 Cleaner eller noe sånt.

Ingenting hjelper.

Andre forslag?

Hva koster nytt glass? (Ser at det vi har kan skrus ut og byttes)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har verdens beste - og enkleste - løsning, Donpedro.

Ta litt kjøkkenrullpapir, fukt det, dypp det i aske og vask med det. Sotet forsvinner med en gang.

Gjøre dette nødvendig antall ganger, vaske/gni over tilslutt med rent og fuktet papir.

Håper det funker!! :)

Endret av Ellevill
Skrevet

Sårri, jeg ser jo nå at du har forsøkt å vaske med aske....

Da har jeg desverre ingen gode tips. Kanskje Jøtul eller lignende kan hjelpe deg?

Skrevet

Ja, burde kanskje høre med et ovnfirma.

Skrevet

Dersom du bytter glass så må du aldri bruke skuresvamp på det nye glasset. Det lager ørsmå riper i glasset som gjør at soten sitter mye bedre neste gang.

Skrevet

:Nikke: Ja, det tenkte jeg på i stad også, men glemte å kommentere.

Mange bruker også skuresvamp på komfyrtopper (keramisk topp) og dusjhjørner/-kabinetter. Samme effekt her, det vil bli veldig vanskelig å gjøre rent etter hvert.

Skrevet

Hva forresten med en slik skrape som brukes til keramiske topper? Har du forsøkt å skrepe av det verste med det?

Gjest Gjest_Karen_*
Skrevet
hvor ofte/sjeldent fødes et barn som ikke er "friskt", noen som vet?

og har man i det hele tatt mulighet til å ta abort hvis et barn ikke er friskt... for dette vises vel ikke før ETTER tre måneder?

Hva forresten med en slik skrape som brukes til keramiske topper? Har du forsøkt å skrepe av det verste med det?

Da vi hadde peisovn bruke jeg samme behandling på glasset i døren som jeg brukte på den keramiske komfyrtoppen min.

Altså brukte jeg Miele rensemiddel for keramisk topp, skrapen og litt tørkepapir. Helt avslutningsvis brukte jeg Jif vinduspray og litt rent tørkepapir. Da ble glasset skinnende rent :)

Skrevet

Ja, kan prøve sånn skrape, vi har jo sånn. Men glasset er buet, så ikke sikker om den får tatt helt. Men verdt et forsøk.

Skrevet

Jeg har alltid brukt vanlig stålull... Det tar det lett og ruta blir blank hver gang.., ikke opplevd at ruta blir ripet og at soten forsvinner like lett hver gang... :-)

Skrevet

Jeg pleier å ta oppvaskmiddel. Fyller det i en liten skål, blander med vann, og tar kun vannet og gnir med papir på ruta. Er det veldig møkkete, sveiper jeg over med samme vannet først, lar det være noen minutter før jeg vasker videre. Da forsvinner det lettere.

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg bruker Jøtuls spesialrensemiddel til peisglass, og det fungerer veldig godt. Kjøpes på Maxbo, Montér eller tilsvarende butikker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...