Gå til innhold

sønnen min røyker hasj :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt mistanke lenge, siden jeg fant sånt langt sigarettpapir for en tid tilbake. Den gang forklarte han det med at de var utsolgt for vanlig papir på kiosken.

I dag fant jeg en ny "pakke" med megasig-papir. Likeså er røykpakkene revet av til å lage filter. Jeg har selv røyka mye hasj for mange år siden, så det er lett å se sporene.

Så til poenget, hvordan fikse dette? At han tar seg en blås i ny og ne ser jeg ikke på som verdens undergang, men alle vet jo at når først en grense er forsert så...får helt angst av at han skal teste andre ting. :(

Han er 16 år, skolelei, må piskes opp hver morgen, lat, ganske ufyselig til tider, og alt dette ser jeg på som ganske så normalt alderen tatt i betraktning.

Men han er også ansvarsfull og passer lillebroren flere ganger i uken.

Har dere konkrete tips til meg? Hvordan jeg håndterer dette på best mulig måte?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Fam_*
Skrevet

Jeg kan fortelle hva jeg gjorde.

Jeg meldte mitt barn til barnevernet, tok kontakt med foreningen mot stoffmisbruk, kontakten uteteamet, ga beskjed til skolen. Skolen koblet inn ruspoliklinikken. Jevnlige urinprøver. Viste seg etter hvert at misbruket var større en opprinnelig antatt. H*n hadde ukentlige samtaler med uteteamet og ble fulgt opp av ruspoliklinikken.

Uten denne innsatsen her så tror jeg ikke h*n hadde vært rusfri i dag.

Hasjen gjør at du blir mer likegyldig og ukonsentrert. Det var tydelig når det gjaldt skolen. Utover det så ble alle avtaler overholdt. Også innetider.

Skrevet
Jeg kan fortelle hva jeg gjorde.

Jeg meldte mitt barn til barnevernet, tok kontakt med foreningen mot stoffmisbruk, kontakten uteteamet, ga beskjed til skolen. Skolen koblet inn ruspoliklinikken. Jevnlige urinprøver. Viste seg etter hvert at misbruket var større en opprinnelig antatt. H*n hadde ukentlige samtaler med uteteamet og ble fulgt opp av ruspoliklinikken.

Uten denne innsatsen her så tror jeg ikke h*n hadde vært rusfri i dag.

Hasjen gjør at du blir mer likegyldig og ukonsentrert. Det var tydelig når det gjaldt skolen. Utover det så ble alle avtaler overholdt. Også innetider.

Takk for svar.

Jeg vet flere videregåendeskoler driver med ruskontroll, kanskje det kan være et alternativ.

Jeg har vært i kontakt med miljøterapeut på skolen hans grunnet fravær og sløvskap. Jeg skal ta en samtale med henne ang dette.

Men jeg synes det er så vanskelig. Jeg er "redd" barnevernet og tviler på at jeg ber de om hjelp. Jeg er enslig mor, og føler meg allerede uglesett, satt litt på spissen. Han har jo en yngre bror også.

Hans far bor langt unna oss, og det frister med å true med at skal flytte dit, men er redd det preller av. Men jeg vet han ville syntes det hadde vært verdens undergang om han måtte flytte.

Skrevet
Jeg har hatt mistanke lenge, siden jeg fant sånt langt sigarettpapir for en tid tilbake. Den gang forklarte han det med at de var utsolgt for vanlig papir på kiosken.

I dag fant jeg en ny "pakke" med megasig-papir. Likeså er røykpakkene revet av til å lage filter. Jeg har selv røyka mye hasj for mange år siden, så det er lett å se sporene.

Så til poenget, hvordan fikse dette? At han tar seg en blås i ny og ne ser jeg ikke på som verdens undergang, men alle vet jo at når først en grense er forsert så...får helt angst av at han skal teste andre ting. :(

Han er 16 år, skolelei, må piskes opp hver morgen, lat, ganske ufyselig til tider, og alt dette ser jeg på som ganske så normalt alderen tatt i betraktning.

Men han er også ansvarsfull og passer lillebroren flere ganger i uken.

Har dere konkrete tips til meg? Hvordan jeg håndterer dette på best mulig måte?

Kjøp en test på apotekt. Hadde det vert min sønn,så hadde jeg kontaktet politiet. Tatt en prat med de først. De skulle fått sjekket rommet hans osv. Det foreldrene sier i den alderen sitter ikke.

Hadde jeg gjort det sammee da det var aktuelt,kunne fa.vert spart for mye lidelser og tungt misbruk i ettertid.

Skrevet

Bare en tanke. Kunne det vaert en ide aa proeve aa faa han til aa sprenge positive grenser som et alternativ til hasjen? Rafting, reiser, klatring, fjellturer etc.

Var ekstremt rastloest selv i den alderen og hadde en ekstrem lengsel etter noe utenfor det daglige. Med hensyn til skolearbeidet og det daglige saa tror jeg det er veldig viktig at han laerer at han har kontrollen over sitt. Det kan hende han har lagt mentale begrensniger paa seg selv som ikke har vaert bra.

Skrevet

Jeg synes det er viktig å skille mellom mindreårig ungdom som ruser seg og mer voksne som i må sies å ha et mer avklart forhold til rusbruk/misbruk. Jeg kjenner flere som har røyket eller fortsatt røyker nokså mye, og ja - de klarer seg jo bra (selv om ingen skal komme og si at det ikke er noen merkbare bivirkninger..). Men det er snakk om voksne mennesker. Når man ruser seg i ungdomsårene er både kroppen og hjernen mer utsatt for skader fordi man fortsatt er i utvikling, man kan gå glipp av MYE når det gjelder skole og annen læring og man risikerer i større grad å havne i feil type miljøer og komme borti flere typer rus (gjelder vel også ukritiske drikkekulturer og kanskje uavhengig av hvilke narkotisk middel man debuterer med). Så min mening, som jeg også opplever at de fleste voksne hasjrøykere jeg kjenner er enig i, er at all rus, også hasj, er potensielt farligere for ungdom enn voksne. Og om man føler seg smartere selv når man røyker er jeg ikke sikker på om omgivelsene opplever det samme, altså... selv om jeg kjenner enkelte veldig oppegående mennesker som ruser seg.

Jeg har egentlig ingen konkrete råd til trådstarter, men det virker som hun har alle muligheter til å få tatt dette på en god måte. De er bra hun har oppdaget bruken. Det finnes antagelig hjelpetelefoner man kan ringe til anonymt for å be om råd også. Om man skal melde fra til barnevern eller politi, eller ta det på andre måter, får nesten bli en avveining. I noen tilfeller kan det jo være det riktige å gå til politiet. Da får man avdekket om det er et større rusproblem enn "bare" hasjen og man kan kanskje få hjelp til tilrettelegging o.l i forhold til skole (ettersom han er så skolelei).

Skrevet
Visste du at selv KOFFEIN er dødelig om du får for mye?

Koffein er dødelig hvis du drikker noe sånt som 80 kopper kaffe i løpet av kort tid. Slike sammenlikninger blir utrolig søkte. Det er ikke snakk om overdose på hverken kaffe eller hasj, det er snakk om hvilke negative effekter rusbruk har. Han er jo for ung til å drikke alkohol også, sånn til sammenlikning.

Gjest Gjest_pia_*
Skrevet (endret)
Bare en tanke. Kunne det vaert en ide aa proeve aa faa han til aa sprenge positive grenser som et alternativ til hasjen? Rafting, reiser, klatring, fjellturer etc.

Var ekstremt rastloest selv i den alderen og hadde en ekstrem lengsel etter noe utenfor det daglige. Med hensyn til skolearbeidet og det daglige saa tror jeg det er veldig viktig at han laerer at han har kontrollen over sitt. Det kan hende han har lagt mentale begrensniger paa seg selv som ikke har vaert bra.

Enig i at fritidsinteresser som rafting, fjellklatring, turer, fisking er bra - skikkelig bra. Bygge snøhuler og leke barn er også bra. Men får ts han med på det, sammen med...mammaaa..

Neppe. Hun kan ta gutta med på hytta og late som hun leser en bok og ikke ser noenting. Det kan hun gjøre. Men har hun hytte?

Det røykes mye i de miljøene du nevner, men sport og fysisk aktivitet er sunt, joda. Men hva er han interessert i? Kanskje bare bøker og frimerker og sjakk?

Endret av Alice i Eventyrland
Skrevet

Hei hva skjer her? Diskuterer om hasj og selve problemet. Gutten er 16! Hva med en passelig straff for å gjøre noe ulovlig? Altså jeg syns ikke at mammaen skal bare si: hei gutten min har merket at su røyker hasj det er farlig. :nei: Han må lære at dette er galt og at ting får konsekvenser. Hva om politiet hadde tatt ham med hasj i lomma, da hadde det vært konsekvenser da.

Gjest Gjest_pia_*
Skrevet
Hei hva skjer her? Diskuterer om hasj og selve problemet. Gutten er 16! Hva med en passelig straff for å gjøre noe ulovlig? Altså jeg syns ikke at mammaen skal bare si: hei gutten min har merket at su røyker hasj det er farlig. :nei: Han må lære at dette er galt og at ting får konsekvenser. Hva om politiet hadde tatt ham med hasj i lomma, da hadde det vært konsekvenser da.

Nei, en innrøyka tåfis luktende sekstenåring merker ikke det du prøver å si.

Det er et ts vet. Hvilke konsekvenser? Finnes kollektiv, finnes venner og mødre - de lager alltid solid lunsj når fedrene i kommunestyret ikke ser det. Politiet i den alderen, det er et pluss, da er du straks en av gutta. Siden du ikke tysta. Ikke nødvendigvis, man blir stærkt settet pris på om man er blank.

Jeg vet ikke hva du skal gjøre. Kanskje ikke si at du har røyka, men at du vet om andre, og at du vi at han skal være ÆRLIG.

At du har forstått at du ikke kan stoppe han, men at han må prate med deg - men hvordan skal du vinne tillit uten å fortelle om deg selv først?

Du har de beste korta på handa, siden du har røyka i mange år. De som ikke har det, får panikk. Selvfølgelig kan vi også få det, men vi tar det easy uten å røyke. Fortell at du vet at han røyker, spør ikke før du har fortalt litt om hva du har erfart selv - så kan du spørre hvor ofte og mye.

Sett deg ned og prat med din sønn.

Jeg hadde hadd lyst til å henge han, men jeg hadde faktisk pratet, og fortalt og fortalt, på den måten hadde han respektrt meg. Også som en mamma.

Jeg er mot stoff, men alle ruser seg - alkohol, hasj. Det er de snilleste variantene.

La sønnen din få boka "Den siste revejakta".

Skrevet

Takk for alle svar. Har bare skummet igjennom, men skal lese litt grundigere og komme med tilbakemeldinger etterhvert.

Pia, du virker reflektert og ikke minst realistisk. Du ser at det å snakke med en 16-åring er ikke bare-bare.

Jeg har ikke lagt en slagplan enda, og aner ikke hvordan jeg skal gripe dette an. Har hatt det så travelt med jobb, men i kveld skal jeg gruble på saken. Jeg kommer i alle fall til å konfrontere han med at jeg vet. Og så får vi ta det derfra.

Han har faktisk vært mer uspiselig den siste tiden. :(

Skrevet

Det er en fasinerende debatt... men det som gjør meg en smule betenkt er at voksne folk bryter loven, og tydeligvis mener det er ok...

Ang 16åringen, så gjør han vel egentlig som mamma gjorde. Og jeg aner ikke hva jeg ahdde gjort, men jeg hadde nok ikke tatt opp kampen alene.

Skrevet (endret)

Da har jeg konfrontert han med at jeg vet... Han prøvde å nekte, men så fort at det ikke nyttet, og innrømte at han hadde prøvd noen få ganger. Noe jeg seff ikke tror på. Når sporene ligger der så tydelig, så har det blitt gjort på jevnlig basis, ikke en eller to ganger.

Vi hadde en prat om alt det jeg er redd for, hovedsakelig at han skal prøve andre ting. Nei, nei, aldri i livet. Selvfølgelig.

Dette er for jævlig, denne angsten for fremtiden og livet hans. Tenker på den søte, fornuftige gutten han var. :(

Jeg må bare tro at dette går bra til slutt. Som sagt, holder han seg til dette, så er det ikke verdens undergang for meg. Hvor ofte det skjer er imidlertid en faktor, så klart.

Men hvordan vite dette? Ruskontroll, hvordan få til dette i praksis? Jeg ønsker ikke noe politi eller bv i første omgang. Men jeg vil gjerne skaffe meg en oversikt over situasjonen, spørsmålet er om han vil gi meg det... Det blir nytt tema når jeg snakker med han i dag.

Han lovte også å oppføre seg mindre bedritent fremover. Vi får se. Jeg har det ikke helt klart for meg hva som skjer enda...grubler og tenker.

Og penger, han får stipend og lommepenger av meg. Det frister å inndra kortet hans, og ta styringen over pengene hans. Huff :(

Endret av Alice i Eventyrland
Skrevet
Det er en fasinerende debatt... men det som gjør meg en smule betenkt er at voksne folk bryter loven, og tydeligvis mener det er ok...

Ang 16åringen, så gjør han vel egentlig som mamma gjorde. Og jeg aner ikke hva jeg ahdde gjort, men jeg hadde nok ikke tatt opp kampen alene.

Jeg er vant til å kjempe alene. :(

Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet

Hvis han er i et miljø med ungdom som røyker hasj så vil han før eller siden bli tatt av politiet.

Noen selger hasjen han røyker. Noen er kanskje allerede under observasjon av politiet.

Man kan bli straffet både for oppbevaring og røyking av hasj. Og selger man eller formidler salg blir det enda værre.

Jeg har selv en sønn som var i et miljø hvor dt ble brukt mye hasj. Jeg hadde mistanke men gjorde ikke noe. Ikke spesielt gøy å plutelig få en telefon fra politiet om at de ville ha min sønn inn til samtale. Hos politiet tok de prøve som viste at han hadde røyket. Han fikk masse spørsmål men ville selvfølgelig ikke tyste på noen... Typisk. Ungdommene er jo redde for å få represalier fra eget miljø (gode venner ikke sant!).

Min sønn måtte på såkalt urinprøve-kontrakt i 6 måneder. Han gikk på ungdomsskolen da. Måtte til helsestasjon en gang i uka og avlegge prøve. Samtaler hos politet innimellom.

Han brøt med miljøet han var i. Flere av "kameratene" som solgte hasj var jo ikke interssert i ham lenger fordi han ikke ville kjøpe lenger. = de tjente ikke penger på ham! Gode venner ikke sant?

Nå har han begynt på videregående og fått seg dame og venner i helt annet miljø. Heldigvis.

Blir han tatt med hasj igjen så kommer ikke politiet til å sa at han bare skal slutte og gå på urinprøve kontrakt. Da blir han straffet.

Forteller bare dette for at man skal vite hva som faktisk skjer.

Så får det bli opp til foreldrene å vurdere hvordan de vil hjelpe sitt barn.

Skrevet

For å få han til å åpne seg må du selv være åpen.

Ikke bare åpen på den måten at han kan snakke med deg eller at ikke skjuler ting for ham, selv om dette også er en god måte å være åpen på.

Du trenger også nemlig å være åpen på den måten at du er åpen for å forstå, og har et åpent sinn.

Istedetfor å bekymre deg for at noe kan gå galt om et par år, så tenk nøytralt på det som skjer nå.

Som jeg sa tidligere, så er det lett for en forelder å glemme forskjellen på å snakke med eller til barna sine.

Husk å snakke med han, og spør om litt om hva han gjør.

Ikke spør hvor han får det fra, ikke spør om navn på venner, ikke spør om han er redd for å bli tatt. Dette vil nemlig bare føre til at han går i "typisk foreldre, nå må jeg være vrang"-modus, og det gjør hele situasjonen verre for begge to.

Spør heller om han røyker med folk han stoler på, om stedet de pleier å henge ved når de røyker er trygt, og gjør det klart for han at du vil det beste, men at du samtidig også stoler på at han gjør de riktige valgene.

Du kan bruke det at du har røyka selv som en fordel, men ikke fortell han alt.

Fortell han bare at du røyket da du var yngre, før du fikk han, og at selv om du ikke oppfordrer han til å gi seg i kant med loven så vil du likevel hjelpe ham.

Du kan jo bruke det at du har erfaringer til å minne han på at det er sunnest for psyken hans om han kun gjør det på et sted der han føler seg trygg, og med folk han liker.

Gjør det også klart for han at han på ingen måte bør la hasjrusen bli hans "normaltilstand", og at hasj ikke fjerner problemer du har, hverken med andre ting eller mentalt med deg selv.

Forklar han litt om hvor ofte han bør/ikke bør røyke, og forklar at du forventer at han ikke på noen måte lar dette gå ut over skolegangen, elelr forsåvidt er stein på skolen.

En annen ting du kan gjøre som min venns foreldre gjorde, var at de innså at de ikke kunne få han til å slutte. Istedet sa de "greit, men vi ønsker ikke at du skal bruke penger du får av oss på pot. Vi kan gjerne gi deg penger hvis vi vet hva du vil bruke dem til, men vil du kjøpe pot får du skaffe jobb."

Kanskje det er en idè?

Ikke at du "lar han slippe unna" eller slutter helt å gi ham penger, men at du forteller at du helst ser at penger du gir han blir brukt på nødvendige ting, og at du gjerne kan hjelpe han å finne jobb.

Selv om han kanskje ikke ser det selv nå, så vil det gjøre han godt å få en jobb før han blir så gammel at alle forventer at han vet hvordan arbeidslivet funker.

En deltidsjobb vil også gjøre at han har noe å gjøre på ettermiddagen, at han får tjent penger selv som han kan spare opp eller bruke på hva han vil (kanskje du bør hjelpe han å starte en BSU?), og at han på grunn av dette får en bedre selvfølelse.

Seff synes jeg i starten at det var dritt å måtte jobbe, da jeg ble gammel nok til å måtte spa inn gryna sjøl, og jeg ga meg lange i at folk som visste hva de snakket om sa de tingene jeg skrev over her, men etter første lønna så forandret det seg litt.

Det føles dritgodt for et ungt menneske å se den første lønnslippen i innboksen, og innse at "dette har jeg fortjent! Dette er MINE penger! Jeg har faktisk jobbet en ærlig jobb for dette, og nå har jeg fått belønningen. Disse kan jeg bruke på hva JEG vil, og det er meg selv jeg svikter hvis jeg bruker dem feil."

Tro meg, å innse dette gjør noe med et menneske.

Jeg håper at ting ordner seg for deg og gutten din, og at dette ikke vil skade forholdet deres.

Hadde bare mine foreldre hatt samme ønske om å gjøre ting riktig som du har! *sukk*

(selv om jeg vet at min far kun har problemer med røykingen fordi det er ulovlig og ikke vil se meg i fengsel, så føler jeg likevel at han griper det an feil.)

Du høres ut som en god mor, og det at du ber om hjelp her istedetfor bare å ta en dum og lite overveid spontan avgjørelse, gjør deg allerede til en bedre forelder enn mange av mine venners.

Dette er jo ikke et lett tema for en mor å måtte ta oppgjør med, og det er bra at du kan innrømme at du har litt vann over hodet.

Lykke til videre, hold oss oppdatert, og hvis du ønsker/trenger å snakke eller lurer på noe, så er det bare å sende meg en beskjed! :klem:

Skrevet
Enig i at fritidsinteresser som rafting, fjellklatring, turer, fisking er bra - skikkelig bra. Bygge snøhuler og leke barn er også bra. Men får ts han med på det, sammen med...mammaaa..

Neppe. Hun kan ta gutta med på hytta og late som hun leser en bok og ikke ser noenting. Det kan hun gjøre. Men har hun hytte?

Jeg mente selvfoelgelig ikke at hun skulle vaere med ham. Jeg tenkte hun kunne gi ham andre ideer. Beklager hvis jeg uttrykte meg uklart.

Gjest Gjest_pia_*
Skrevet
Jeg mente selvfoelgelig ikke at hun skulle vaere med ham. Jeg tenkte hun kunne gi ham andre ideer. Beklager hvis jeg uttrykte meg uklart.

Jeg har selv uttykt meg litt uklart i denne tråden. Siste svaret fra Lille Lu var ok. Hvis han får en deltidsjobb, vil han se verdien av penger og også få en bedre cv, kanskje en sparekonto og ha penger til sin røykings, hvis han fortsetter å røyke. I tillegg til mer struktur, hvis han ikke har mange hobbyer.

Det er lett å svare andre, når man ikke sitter der selv.

Gjest Gjest_Fam_*
Skrevet

Hos oss så var det nok Uteteamet og kontakten med de som var det viktigste. De er et lavterskeltilbud. Jeg hadde først en samtale omkring misbruket og så var ungdommen der jevnlige. Hva som ble snakket om aner jeg ikke da de har taushetsplikt.

Jeg er også alenemor, men det gjorde meg ingenting å kontakte barnevernet. Jeg ville ha de i bakhånd dersom misbruket skulle gå helt ut av kontroll. Jeg vet at de er trege og når ungdommen er 18 år så er løpet kjørt. Tror det at jeg kontakten så mange og virkelig lagde litt bråk fikk ungdommen til å skjønne at her godtok jeg ikke alt og at jeg var villig til å gå langt. Som skrevet så viste det seg at rusmisbruket var mye verre enn det jeg hadde trodd og det som ungdommen selv fortalte. Veien fra hasj og til videre stoffer var startet.

Ruspoliklinikken får du henvisning til av fastlegen. Anbefaler det på det sterkeste. De har kunnskapen og vet hva som bør gjøres for å følge opp en ungdom. Jeg fikk noen samtaler bare for å prate meg igjennom det som skjedde. Ungdommen ble fulgt opp av egen konsulent. De kan også følge opp med urinprøver.

Skrevet

Jeg røykte hasj en del som ung og lider nå av ettervirkningene. Flere år senere kan du få dype depresjoner og angstlidelser. Dette er også dokumentert og det var psykriater som jeg snakket med lenge, som fortalte meg dette. Hasj er FARLIG og utrolig dumt. Ikke en gang i året kanskje, men over tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...