Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Janne_*
Skrevet

Jeg er 20 år og kjæresten min er det samme. Nå har vi funnet ut at vi vil prøve og gleder oss veldig til å se en positiv test.

Men tanker svever og jeg blir nesten litt redd for om jeg er riktig klok når jeg kan tenke så forferdelig mye.

Tenker tanker som, tenk om jeg/han ikke kan få barn, hva om jeg spontan aborterer og hvordan vil jeg takle det. hvor stor er sjansen for at babyen dør inni magen etter 12 uker. ja generelt negative tanker.

Jeg vil ikke ha disse tankene. denne prøvingen skal jo være en koselig tid, man skal jo glede seg til det som skal komme.

Vil kunne ta det som det kommer!! Men jeg har for høye forventninger.

Så jeg lurer egentlig bare på: Er odsen god for at vi kan klare det på første??

Er det noen som helst statistikk som viser hvor mange prosent som blir gravid hver PP og om alder spiller inn?

Om jeg skulle bli gravid denne mnd, så har jeg allerede blitt det med EL 14 eller 15 oktober.

Håper!! :)

Og masse lykke til til dere andre prøvere!! :jepp:

dere ler vel bare av at jeg kan være såå hypokonder :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Lykke til med prøvingen. Her er noe statistikk:

Prosentvis sjanse for å blir gravid innenfor en syklus:

•20 år 34 prosent sjanse

•25 år 24 prosent sjanse

•30 år 17 prosent sjanse

•35 år 12 prosent sjanse

•40 år 6 prosent sjanse

Når ønsket om barn melder seg, og man slutter med prevensjon, viser det seg imidlertid at 10-15 prosent har vansker med å oppnå graviditet når de ønsker det. Hvis alt er i orden med begge to, vil omtrent 80-90 prosent av disse kvinnene bli gravide etter ett års regelmessig samliv uten prevensjon. Etter to år vil opptil 95 prosent ha oppnådd graviditet.

Kun mellom fire og syv prosent vil oppleve at de ikke kan lage barn sammen.

http://www.babyverden.no/Tema/Temakategori...lig-barnloshet/

Bare 25 prosent lykkes i å bli gravide den første måneden de prøver. 80-85 prosent blir gravide innen ett år, mens 90-95 prosent lykkes i å bli gravide i løpet av to år. Resten - fem til ti prosent, regnes for å ha et fruktbarhets- eller fertilitetsproblem.

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...ocumentid=26186

Gjest Gjest_Janne_*
Skrevet

Tusen takk :) ble litt roligere nå. Da har vi jo hvertfall over en fjeredels sjanse :)

Men er jo ikke rart man blir urolige for SA når man leser på disse forumene. Det er jo så mye som står om det. Skrekkopplevelser og sånn. Må mest ikke trykke seg inn på sånne sider :)

Skrevet

Jeg har ei venninne som nå har mistet 4 ganger.... Endelig har hu klart å beholde barnet i magen og nærmer seg 5 mnd ut i svangerskapet.

Hu har sagt te meg at det å miste har vært noe av det jævligste som har skjedd, men at hun har sett på det at kroppen har avstøtet forsteret/embryoet pga det på en eller annen måte ikke ville kunne få et fullverdig liv. (asså pga skade) og jeg synes det var utrlig fint sagt av henne selvom det må være utrlig tøft å miste så mange ganger.. :)

Masse lykke te iallefall, og ikke la tankene på SA/MA ødelegge prøveperiodene :) Tenk positivt! :nigo:

:kose:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...