Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har fått med meg at jeg ikke skal spise rått eller speket/gravet kjøtt, men nå leste jeg i et magasin jeg fikk hos legen at man skal passe seg for vakuumpakket kjøttpålegg også. HÆ? Jeg som trodde kokt skinke var trygt? Hvorfor er det feil?

Så hva kan jeg da egentlig spise av kjøttpålegg?

Leverpostei og, eh leverpostei?

Oppgitt.

Skrevet

Det som er vakumpakket er vel det pålegget der det ikke er noe luft i pakka? Eller tar jeg feil nå? Jeg trodde ihvertfall vi trygt kunne spise alt sånt som kokt skinke, hamburgerrygg, krydderskinke, osv. Jeg gjør ihvertfall det :)

Skrevet

Dette står på matportalen.no:

"Kjøtt

I rått kjøtt kan både Toxoplasma og Listeria finnes. Sørg for at alt kjøtt du spiser er fullstendig gjennomstekt, kokt eller grillet. Dette gjelder også hamburgere, kjøttkaker og lignende. Ikke smak på rått kjøtt mens du lager mat. Kjøkkenredskaper som har vært i kontakt med rått kjøtt, bør vaskes før de brukes til annen mat. Oppmalt kjøtt utgjør en større risiko enn annet kjøtt når det gjelder Toxoplasma. Oppskåret kjøttpålegg utgjør også en større risiko enn helt kjøtt når det gjelde Listeria. Unngå derfor oppskåret, vakuumpakket kjøttpålegg mot slutten av holdbarhetstiden. Vakuumpakket kjøttpålegg har flere ukers holdbarhet. Hvis pålegget er smittet av Listeria kan dermed mengden bakterier vokse til skadelig nivåer."

Jeg har stort sett holdt meg unna alt kjøttpålegg, fordi jeg syns det er litt vanskelig å forholde seg til "mot slutten av holdbarhetstiden". Har aldri spist særlig mye kjøttpålegg hjemme, og når man kjøper påsmurt er det jo umulig å vite noe om holdbarhetstiden. Jeg spiser det på toast og pizza og sånn, for da er det jo oppvarmet. Ellers holder jeg meg til leverpostei av kjøttpålegg. Men jeg kjenner andre gravide som spiser kjøttpålegg, så alle må jo bare finne ut av hva de selv vil gjøre. :)

Skrevet

Jeg tenker ikke noe på det! Vi som gravide trenger ikke å bli helt gale heller.. Hold deg inna speket kjøtt, og klarer du ikke det så frys det ned først.. Jeg spiser salami, men da må den være fersk.. Spis å kos deg!

Skrevet

jeg har spist skinke under hele svangerskapet

Skrevet (endret)

Vakuumpakket kjøttpålegg kan spises så fremt pakken ikke har vært åpen i lengre tid. Fra matportalen.no:

Bearbeidede kjøttprodukter

Du som er gravid bør spise oppskåret kjøttpålegg ferskest mulig for å redusere risikoen for å få i deg skadelige bakterier. Sjekk holdbarhetsdatoen.

Spekemat (inkludert salami) bør fryses i dypfryser før det spises.

Endret av -Englefjes-
Skrevet

Jeg tenker ikke noe på det! Vi som gravide trenger ikke å bli helt gale heller.. Hold deg inna speket kjøtt, og klarer du ikke det så frys det ned først.. Jeg spiser salami, men da må den være fersk.. Spis å kos deg!

Skrevet

Jeg leste nettop i et hefte jeg fikk av jordmor, og der anbefalte de kjøttpålegg! Rart at det sies så mye forskjellig da.. Men der også advarte de mot rått kjøtt og mot pålegg som var mot slutten av holdbarhetsdatoen. Jeg tenker at jeg får heller leve litt dyrere når jeg er gravid, og heller kjøpe nytt kjøttpålegg ofte selv om det gamle ikke er oppspist. Må uansett nesten tvinge i meg alt jeg spiser, er så kvalm! :spy:

Skrevet
Vakuumpakket kjøttpålegg kan spises så fremt pakken ikke har vært åpen i lengre tid. Fra matportalen.no:

Spekemat (inkludert salami) bør fryses i dypfryser før det spises.

Dette stemmer ikke helt (som jordmor gjorde meg oppmerksom på på første kontroll) - sitat fra matportalen.no:

Listeria (Listeria monocytogenes) er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer. Bakterien vokser raskt i romtemperatur, men også - i motsetning til mange andre bakterier - ved lave temperaturer, som for eksempel i kjøleskap. Vanligvis er det nødvendig med et svært høyt antall bakterier per gram matvare for at det skal oppstå sykdom.Bakterien dør ved oppvarming, men overlever frysing. Listeria smitter først og fremst gjennom matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet og som spises uten oppvarming. Hvilke matvarer som er aktuelle, kan du lese om lengre ned.

Skrevet (endret)
Dette stemmer ikke helt (som jordmor gjorde meg oppmerksom på på første kontroll) - sitat fra matportalen.no:

Listeria (Listeria monocytogenes) er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer. Bakterien vokser raskt i romtemperatur, men også - i motsetning til mange andre bakterier - ved lave temperaturer, som for eksempel i kjøleskap. Vanligvis er det nødvendig med et svært høyt antall bakterier per gram matvare for at det skal oppstå sykdom.Bakterien dør ved oppvarming, men overlever frysing. Listeria smitter først og fremst gjennom matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet og som spises uten oppvarming. Hvilke matvarer som er aktuelle, kan du lese om lengre ned.

På grunn av lavt vanninnhold i spekemat er sjansen for at det fins listeria i spekemat forsvinnende liten. Et stykke ned i dette innlegget er det vedlagt svar på akkurat dette fra matportalen.

Fra Matportalens sider om parma- og serranoskinke:

Må man absolutt spise disse skinkene også mens man er gravid, kan man jo fryse dem ned selv for å drepe de parasittene som eventuelt måtte ha blitt med på lasset fra henholdsvis Italia og Spania. Oppdelt (eller skivet) skinke i forbrukerpakninger bør dypfryses et par døgn, mens hele skinker bør holdes nedfrosset i to uker.
Endret av -Englefjes-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...