Gjest Gjest_Hans_* Skrevet 19. oktober 2009 #1 Skrevet 19. oktober 2009 Jeg synes følgende skriftsteder er ganske interessante ift. dagens Israel: Jes 27, 6: I dager som kommer skal Jakob slå rot, Israel skal vokse og blomstre og fylle hele verden med frukt. Da Bibelen ble skrevet, var ikke teknologien som gjør at det er mulig å dryke frukt i et ørkenland som Israel, på langt nær oppfunnet. I utgangspunktet skulle ingen tro nettopp dette: At Israel ville dyrke frukt, og eksportere det til andre land, da ingen kunne vite om muligheten til å dyrke frukt der. Hvordan kunne så Jesaja vite at Israel var et land som i fremtiden ville bli et land som skulle dyrke og eksportere frukt, foruten ved Gud? Og: I Esekiel 13:10 står følgende: De har ført mitt folk vill og sagt: "Fred!" - enda det ikke er noen fred. Når folket bygger en valkevoren mur, se, da stryker de den over med kalk. Hvordan kunne Esekiel vite at Israel kom til å bygge en mur den gangen han skrev dette, foruten ved Gud? Det var umulig den gangen å foutse at de ville gjøre det.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2009 #2 Skrevet 19. oktober 2009 Jeg synes følgende skriftsteder er ganske interessante ift. dagens Israel: Jes 27, 6: I dager som kommer skal Jakob slå rot, Israel skal vokse og blomstre og fylle hele verden med frukt. Da Bibelen ble skrevet, var ikke teknologien som gjør at det er mulig å dryke frukt i et ørkenland som Israel, på langt nær oppfunnet. I utgangspunktet skulle ingen tro nettopp dette: At Israel ville dyrke frukt, og eksportere det til andre land, da ingen kunne vite om muligheten til å dyrke frukt der. Hvordan kunne så Jesaja vite at Israel var et land som i fremtiden ville bli et land som skulle dyrke og eksportere frukt, foruten ved Gud? Og: I Esekiel 13:10 står følgende: De har ført mitt folk vill og sagt: "Fred!" - enda det ikke er noen fred. Når folket bygger en valkevoren mur, se, da stryker de den over med kalk. Hvordan kunne Esekiel vite at Israel kom til å bygge en mur den gangen han skrev dette, foruten ved Gud? Det var umulig den gangen å foutse at de ville gjøre det. Veldig interessant dette med muren Hans. Bibelen sier nemlig at det Israel som Jehova forteller oss om i Bibelen skulle eksistere i de siste dager "skal være et folk UTEN bommer og porter". Det er det kjødelige,frafalne Israel som bygger seg inne med verdens femte største atommakt bak bommer og porter. Det nye, åndelige Israel skulle bestå av åndelige jøder. "Ikke er den jøde som er omskåret på kroppen, men hjertets omskjærelse i ånden." Det kjødelige Israel er Djevelens forsøk på å skape forvirring hos ubefestede sjeler. Sanne kristne vet også at enkeltpersoner blant de kjødelige jødene kan bli frelst som kristne, MEN IKKE nasjonen Israel.
Gjest En annen gjest Skrevet 19. oktober 2009 #3 Skrevet 19. oktober 2009 Bibelen sier nemlig at det Israel som Jehova forteller oss om i Bibelen skulle eksistere i de siste dager "skal være et folk UTEN bommer og porter". Hvor i Bibelen står dette? Hans: Hvis du leser det som står tidligere i avsnittet om muren, ahndler det om falske profeter. Og det hele er et bilde på at jødene vil bli angrepet av falske profeter, som vil forsøke å drive dem vekk fra Gud. Det med frykt, handler jo om Jakob og hans familie. Som jo er døde for relativt lenge siden...
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2009 #4 Skrevet 19. oktober 2009 Hvor i Bibelen står dette? Hans: Hvis du leser det som står tidligere i avsnittet om muren, ahndler det om falske profeter. Og det hele er et bilde på at jødene vil bli angrepet av falske profeter, som vil forsøke å drive dem vekk fra Gud. Det med frykt, handler jo om Jakob og hans familie. Som jo er døde for relativt lenge siden... Esekiel 38.11. Lykke til med lesningen!
Gjest En annen gjest Skrevet 19. oktober 2009 #5 Skrevet 19. oktober 2009 Esekiel 38.11. Lykke til med lesningen! Du må da ta med hele sitatet hvis du først skal referere til det. Så sier Herren Gud: Den dagen skal tanker stige opp i ditt sinn; du skal legge onde planer 11 og si: «Jeg vil dra opp mot et land med åpne byer, gå mot fredelige folk som bor trygt. De bor alle på steder som er uten murer og verken har bommer eller porter. 12 Jeg vil rane og røve og ta bytte og vende hånden mot det som er reist av ruiner, mot et folk som er ført sammen fra andre folkeslag. Nå skaffer de seg fe og gods, der de bor ved jordens navle.» Altså handler det, nok en gang, om noe helt annet. At det står i Bibelen at jødene skal vende tilbake til Israel, er noe de fleste vet. Men jeg hørte for en stund siden en påstand om at det også står at de først skulle bli spredd, vet du noe om det?
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2009 #6 Skrevet 19. oktober 2009 Du må da ta med hele sitatet hvis du først skal referere til det. Så sier Herren Gud: Den dagen skal tanker stige opp i ditt sinn; du skal legge onde planer 11 og si: «Jeg vil dra opp mot et land med åpne byer, gå mot fredelige folk som bor trygt. De bor alle på steder som er uten murer og verken har bommer eller porter. 12 Jeg vil rane og røve og ta bytte og vende hånden mot det som er reist av ruiner, mot et folk som er ført sammen fra andre folkeslag. Nå skaffer de seg fe og gods, der de bor ved jordens navle.» Altså handler det, nok en gang, om noe helt annet. At det står i Bibelen at jødene skal vende tilbake til Israel, er noe de fleste vet. Men jeg hørte for en stund siden en påstand om at det også står at de først skulle bli spredd, vet du noe om det? Versene handler om når Gog av Magog (Satan Djevelen) vender seg mot de sanne kristne tjenerne for Jehova rett før Harmageddon.De sanne jødene (de uomskårne kristne) bor ikke bak murer,bommer eller porter. Det gjør de kjødelige jødene, men det vil ikke hjelpe dem. De som overlever enden er nemlig mennesker som "ikke har lært å føre krig". "De slåss ikke med kjødelige våpen". "De har ikke kamp mot kjøtt og blod (mennesker), men mot ondskapens åndehær i himmelrommet". Det er fordi de er "fremmede og utlendinger på jorden", og "har sitt borgerskap i himmelen". Derfor er de å regne som "ambassadører og utsendinger for Kristus", og trenger følgelig like lite murer eller våpen som Kristus selv. Han kunne "tilkalle legioner av engler " om han ville, men tiden var den gang ikke inne. Jødene som nasjon ble forkastet i år 70, og de kristne greske skrifters omtale av "jøder" er åndelige jøder. Dette fordi NT er en åndelig bok til åndelige mennesker. Oppfyllelsen av dette vilo du ganske snart få oppleve.
Gjest Gjest_Hans_* Skrevet 19. oktober 2009 #7 Skrevet 19. oktober 2009 Hans: Hvis du leser det som står tidligere i avsnittet om muren, ahndler det om falske profeter. Og det hele er et bilde på at jødene vil bli angrepet av falske profeter, som vil forsøke å drive dem vekk fra Gud. La oss ta et par sitater til fra samme kapittel for å belyse emnet litt: 4 Som rever mellom ruiner er dine profeter, Israel. 5 Dere gikk ikke opp i revnene i muren og bygde ingen skanse for Israels ætt, så den kunne stå i striden på Herrens dag. Mao. referes det enda en gang til denne muren. Og det utdypes ytterliggere: 11 Si til kalkstrykerne at veggen skal ramle ned. Det skal komme et voldsomt regnskyll. Jeg lar haglsteiner falle og et stormvær bryte løs. 12 Når så veggen er falt ned, vil de nok si til dere: «Hvor ble det av kalken som dere strøk på?» 13 Derfor sier Herren Gud: I min harme lar jeg et stormvær bryte løs; i vrede sender jeg et voldsomt regnskyll, og i harme lar jeg haglsteiner ødelegge. 14 Jeg river ned veggen som dere strøk kalk på, og jevner den med jorden, så grunnvollen legges bar. Muren er faktisk å anse som nokså sentral i dette kapittelet, og det er ingen motsetning mellom å ha forutsett den fysiske muren Israel har bygget, og å bruke den som en metafor i tillegg. Min konkluksjon er at muren har blitt forutsett av profetene, noe som ikke hadde vært mulig for dem foruten ved Gud. Hva tenker dere andre om emnet?
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2009 #8 Skrevet 19. oktober 2009 Jeg synes følgende skriftsteder er ganske interessante ift. dagens Israel: Jes 27, 6: I dager som kommer skal Jakob slå rot, Israel skal vokse og blomstre og fylle hele verden med frukt. Da Bibelen ble skrevet, var ikke teknologien som gjør at det er mulig å dryke frukt i et ørkenland som Israel, på langt nær oppfunnet. I utgangspunktet skulle ingen tro nettopp dette: At Israel ville dyrke frukt, og eksportere det til andre land, da ingen kunne vite om muligheten til å dyrke frukt der. Hvordan kunne så Jesaja vite at Israel var et land som i fremtiden ville bli et land som skulle dyrke og eksportere frukt, foruten ved Gud? Og: I Esekiel 13:10 står følgende: De har ført mitt folk vill og sagt: "Fred!" - enda det ikke er noen fred. Når folket bygger en valkevoren mur, se, da stryker de den over med kalk. Hvordan kunne Esekiel vite at Israel kom til å bygge en mur den gangen han skrev dette, foruten ved Gud? Det var umulig den gangen å foutse at de ville gjøre det. OK
Gjest alicia2,utlogget Skrevet 19. oktober 2009 #9 Skrevet 19. oktober 2009 La oss ta et par sitater til fra samme kapittel for å belyse emnet litt: 4 Som rever mellom ruiner er dine profeter, Israel. 5 Dere gikk ikke opp i revnene i muren og bygde ingen skanse for Israels ætt, så den kunne stå i striden på Herrens dag. Mao. referes det enda en gang til denne muren. Og det utdypes ytterliggere: 11 Si til kalkstrykerne at veggen skal ramle ned. Det skal komme et voldsomt regnskyll. Jeg lar haglsteiner falle og et stormvær bryte løs. 12 Når så veggen er falt ned, vil de nok si til dere: «Hvor ble det av kalken som dere strøk på?» 13 Derfor sier Herren Gud: I min harme lar jeg et stormvær bryte løs; i vrede sender jeg et voldsomt regnskyll, og i harme lar jeg haglsteiner ødelegge. 14 Jeg river ned veggen som dere strøk kalk på, og jevner den med jorden, så grunnvollen legges bar. Muren er faktisk å anse som nokså sentral i dette kapittelet, og det er ingen motsetning mellom å ha forutsett den fysiske muren Israel har bygget, og å bruke den som en metafor i tillegg. Min konkluksjon er at muren har blitt forutsett av profetene, noe som ikke hadde vært mulig for dem foruten ved Gud. Hva tenker dere andre om emnet? Muren er forutsagt av Bibelen,og jeg hørte også nå en kveld at det på "Visjon Norge" ble snakket litt om akkurat det! En ting er også sikkert; det blomstrer og gror i Israel,og tusen på tusen av jøder er kommet og kommer stadig tilbake til Israel.Dette er også forutsagt i Bibelen,og er dessuten et av de tydeligste tegnene vi har på at det nærmer seg Jesu gjenkomst(men om vi skal være våkne for tegnene slik Bibelen ber oss om,sier Gud også at " INGEN KJENNER DAGEN ELLER TIMEN..."osv.,nei ikke engang Jesus vet det - står det !! Og dette siste tok jeg med med tanke på de som stadig påstår de har år og dato..
Gjest alicia2,utlogget Skrevet 19. oktober 2009 #10 Skrevet 19. oktober 2009 Altså handler det, nok en gang, om noe helt annet. At det står i Bibelen at jødene skal vende tilbake til Israel, er noe de fleste vet. Men jeg hørte for en stund siden en påstand om at det også står at de først skulle bli spredd, vet du noe om det? Jødene HAR JO VÆRT- og er fortsatt-spredd rundt om i hele verden! Men mange tusen har vendt tilbake,og det fortsetter å strømme jøder tilbake. Akkurat slik Bibelen forteller oss.
bresså21 Skrevet 19. oktober 2009 #11 Skrevet 19. oktober 2009 Jeg synes følgende skriftsteder er ganske interessante ift. dagens Israel: Jes 27, 6: I dager som kommer skal Jakob slå rot, Israel skal vokse og blomstre og fylle hele verden med frukt. Da Bibelen ble skrevet, var ikke teknologien som gjør at det er mulig å dryke frukt i et ørkenland som Israel, på langt nær oppfunnet. I utgangspunktet skulle ingen tro nettopp dette: At Israel ville dyrke frukt, og eksportere det til andre land, da ingen kunne vite om muligheten til å dyrke frukt der. Hvordan kunne så Jesaja vite at Israel var et land som i fremtiden ville bli et land som skulle dyrke og eksportere frukt, foruten ved Gud? Og: I Esekiel 13:10 står følgende: De har ført mitt folk vill og sagt: "Fred!" - enda det ikke er noen fred. Når folket bygger en valkevoren mur, se, da stryker de den over med kalk. Hvordan kunne Esekiel vite at Israel kom til å bygge en mur den gangen han skrev dette, foruten ved Gud? Det var umulig den gangen å foutse at de ville gjøre det. Det kan jo ha seg sånn at det me fruktene er en metafor og at muren ble bygget FORDI det står skrevet??
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2009 #12 Skrevet 19. oktober 2009 Hvordan blablabla, foruten ved Gud? Hvorfor er din gud et svaralternativ?
bresså21 Skrevet 19. oktober 2009 #13 Skrevet 19. oktober 2009 Religion er farlig. Det skaper krig. Det er greit at enkelmennesker velger å tro på sin egen sjebne. Men med en gang de prøver å involvere andre, foreksempel evangelisere andre, eller (den som ikke er med Alla, er ikke verdt livet) ish innstillinger så er det FARLIGE greier... Alt folk gjør i Guds navn! Jeg for min del sier som Sokrates. Jeg vet at jeg intet vet. For ingen vet hvorfor vi er her, hva er hensikten? hvordan ble vi til? Hjernen våres kan ikke begripe det. Derfor har vi skikkeli bra diktede bøker som gir oss "håp" om svar på disse spøsrmålene... Og troende mennesker sørger for at det som står i skriftene stemmer i ettertid. Dommedag vil komme uansett Gud eller ikke. Andre solsystem kollapser, andre planeter går under. Jorden har hatt istid og tørketid før. Alt er i stadig forandring og det er ingenting vi kan gjøre med det. Alle skal dø. og jeg mener det er urettferdig at gode smarte mennesker som ikke klarer/velger å ikke tro på Gud og Jesus foreklsempel ska komme til Helvete... Var det en god Gud?
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #14 Skrevet 20. oktober 2009 Religion er farlig. Det skaper krig. Det er greit at enkelmennesker velger å tro på sin egen sjebne. Men med en gang de prøver å involvere andre, foreksempel evangelisere andre, eller (den som ikke er med Alla, er ikke verdt livet) ish innstillinger så er det FARLIGE greier... Alt folk gjør i Guds navn! Jeg for min del sier som Sokrates. Jeg vet at jeg intet vet. For ingen vet hvorfor vi er her, hva er hensikten? hvordan ble vi til? Hjernen våres kan ikke begripe det. Derfor har vi skikkeli bra diktede bøker som gir oss "håp" om svar på disse spøsrmålene... Og troende mennesker sørger for at det som står i skriftene stemmer i ettertid. Dommedag vil komme uansett Gud eller ikke. Andre solsystem kollapser, andre planeter går under. Jorden har hatt istid og tørketid før. Alt er i stadig forandring og det er ingenting vi kan gjøre med det. Alle skal dø. og jeg mener det er urettferdig at gode smarte mennesker som ikke klarer/velger å ikke tro på Gud og Jesus foreklsempel ska komme til Helvete... Var det en god Gud? Ja det skal være sikkert!
bresså21 Skrevet 20. oktober 2009 #15 Skrevet 20. oktober 2009 Ja det skal være sikkert! hehe. er du negativ eller positiv til det? Sokrates ble betraktet som en meger vis mann på mange måter. og erkjenne seg selv på den måten er i og for seg ganske vågalt å gjøre siden alle andre tror de har svaret:S
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #16 Skrevet 20. oktober 2009 Religion er farlig. Det skaper krig. Det er greit at enkelmennesker velger å tro på sin egen sjebne. Men med en gang de prøver å involvere andre, foreksempel evangelisere andre, eller (den som ikke er med Alla, er ikke verdt livet) ish innstillinger så er det FARLIGE greier... Alt folk gjør i Guds navn! Jeg for min del sier som Sokrates. Jeg vet at jeg intet vet. For ingen vet hvorfor vi er her, hva er hensikten? hvordan ble vi til? Hjernen våres kan ikke begripe det. Derfor har vi skikkeli bra diktede bøker som gir oss "håp" om svar på disse spøsrmålene... Og troende mennesker sørger for at det som står i skriftene stemmer i ettertid. Dommedag vil komme uansett Gud eller ikke. Andre solsystem kollapser, andre planeter går under. Jorden har hatt istid og tørketid før. Alt er i stadig forandring og det er ingenting vi kan gjøre med det. Alle skal dø. og jeg mener det er urettferdig at gode smarte mennesker som ikke klarer/velger å ikke tro på Gud og Jesus foreklsempel ska komme til Helvete ... Var det en god Gud? Helvete er norrøn åsatros oppfatning. M.a.o. Tor og Odins lære. Jesus Kristus "tok straffen på seg", sier Bibelen, og dersom helvete var det sted Bibelen benyttet som straff - ja så måtte jo Jesus være i helvete i all evighet da. Heldigvis vet Jehovas vitner bedre enn den forkvaklede kristenheten - her i landet med "statskirken" i spissen. Jesus døde for oss, og mennesket Jesus Kristus er således død for alltid. Han fikk imidlertid en oppstandelse til himmelsk liv etter å ha vært død i tre dager. Nå har han et annet navn "som bare han selv kjenner" - ikke vi mennesker. Vi må derfor be til faren hans - Jehova Gud.
Gjest Gjest_nysjerrig_* Skrevet 20. oktober 2009 #17 Skrevet 20. oktober 2009 Alle skal dø. og jeg mener det er urettferdig at gode smarte mennesker som ikke klarer/velger å ikke tro på Gud og Jesus foreklsempel ska komme til Helvete... Var det en god Gud? hva mener du med et godt smarte mennesker?
bresså21 Skrevet 20. oktober 2009 #18 Skrevet 20. oktober 2009 Helvete er norrøn åsatros oppfatning. M.a.o. Tor og Odins lære. Jesus Kristus "tok straffen på seg", sier Bibelen, og dersom helvete var det sted Bibelen benyttet som straff - ja så måtte jo Jesus være i helvete i all evighet da. Heldigvis vet Jehovas vitner bedre enn den forkvaklede kristenheten - her i landet med "statskirken" i spissen. Jesus døde for oss, og mennesket Jesus Kristus er således død for alltid. Han fikk imidlertid en oppstandelse til himmelsk liv etter å ha vært død i tre dager. Nå har han et annet navn "som bare han selv kjenner" - ikke vi mennesker. Vi må derfor be til faren hans - Jehova Gud. Jeg vet svært lite om Jehovas vitne, utenom at de kommer på døren me reklame og at de ikke ville reddet sine egne liv viss den eneste sjangsen til overlevelse var blodoverføring. men for all del, det er bedre å ha en Gud enn flere "stier" å måtte følge. Å dette med helvete har jeg diskutert med mange kristne, å de synes egentlig at det er litt dumt selv:S heh. at ikketroende skal få denne straffen. ingen har overlevd til å fortelle hva som skjer når vi dør, så det er litt vanskelig å vite for sikkert. Jeg mener det er jo det livet du lever på jorden som teller. det er det du skal få best mulig utav. og man trenger ikke nødvendigvis ha skrifter i det hele tatt for å leve ett bra liv. og ingen gud til å dømme deg. men hver med sitt:) det er mange gode budskap i de fleste religioner, og hovud"reglene" går ut på det samme.
bresså21 Skrevet 20. oktober 2009 #19 Skrevet 20. oktober 2009 hva mener du med et godt smarte mennesker? jeg mener mennesker som følger de "reglene" som alle religioner (inkl humanismen) har til felles. du skal ikke drepe, stjele, osv osv.... folk som følger etiske retningslinjer men som ikke nødvendigvis tilhører en bestemt religion. folk som prøver å leve livet så godt de kan, som er gode. de er mange av de må du vite. egentli så snakket jeg generellt om alle andre som ikke trodde på jesus siden det var kristendom jeg refererte til.
bresså21 Skrevet 20. oktober 2009 #20 Skrevet 20. oktober 2009 Helvete er norrøn åsatros oppfatning. M.a.o. Tor og Odins lære. Jesus Kristus "tok straffen på seg", sier Bibelen, og dersom helvete var det sted Bibelen benyttet som straff - ja så måtte jo Jesus være i helvete i all evighet da. Heldigvis vet Jehovas vitner bedre enn den forkvaklede kristenheten - her i landet med "statskirken" i spissen. Jesus døde for oss, og mennesket Jesus Kristus er således død for alltid. Han fikk imidlertid en oppstandelse til himmelsk liv etter å ha vært død i tre dager. Nå har han et annet navn "som bare han selv kjenner" - ikke vi mennesker. Vi må derfor be til faren hans - Jehova Gud. høh? det står at han sto opp igjen ja, dette tror jo de kristne på. ikke bare jehovas vitner? eller? så skal han jo komme tilbake ved dommedag å ta med seg alle de som tror på han... resten blir igjen. gud ga mennesket fri vilje. noen "valgte" feil. sårri, bare di som klarer å tro på jesus får bli med her. det er skremselpropaganda på det sterkeste:S føler jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå