Gå til innhold

For stor kvinnemakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Viser til artikkelen.

http://www.nettavisen.no/servlets/page?sec...n=2&item=281385

I det siste har det jo vært flere saker hvor flere sentrale politikere har blitt anklaget for seksuelle forhold - mange av de har ikke blitt dømt men de har fått 'varige skader' i sin politiske karriere. De fleste partier har vel hatt noen slike saker nå.

Er terskelen for lav for å anmelde ?

Kan man bruke det som et maktmiddel - endog bruke uriktige/falske anmeldelser ? Hvordan skal man evnt. kunne unngå det?

Overgrep/voldtekt/seksuelle tilnærmelser er vel stort sett ganske umulig å bevise . Gjør dette at mange spekulerer i at de ikke bli anmeldt - eller hvertfall ikke dømt?

Her kan vi kjøre litt debatt !!

Jeg mener det er helt idioti å anmelde noen som tar en på puppene. Har man blitt voldtatt så skal man selvsagt anmelde det. Mange saker er dog i en gråsone - jeg tror at mange mennesker (feks. unge/usikre jenter/damer og evnt. andre) blir tiltrukket av menn med makt , feks. senstrale politiske verv og lett kan la seg lede. Med litt alkohol i bildet og kanskje tidligere flørting kan det som skjer oppfattes på forskjellige måte .

En voksen mann bør vite bedre - men bør ikke jenta vite bedre også?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som du sier er det gråsoner. Greit for meg behøver ikke være greit for deg. Synes ikke terskelen er for lav for å anmelde, hvilket mørketallene viser godt. De fleste anmelder jo ikke hverken puppeklåing eller voldtekt.

Som nevnt et annet sted har jeg selv opplevd puppeklåing på jobb, og det var meget ubehagelig. Tenkte imidlertid aldri på å anmelde det. men andre kan jo ha andre følelser for dette, og mer aggresiv klåing.

Jeg synes vel problemet er at media hauser dette så innmari opp. Ikke at man ikke skal ta det alvorlig, jeg synes også det er greit med suspensjon inntil videre. Et parti et større enn en person, og de må prøve å beholde sin tillit.

Men må man ha 100 debatter, forsider, intervjuer osv? Det synes jeg er drøyt, ihvertfall i slike gråsonesaker for fler e år tilbake i tid. Hadde det vært snakk om en rå voldtekt ville det vært annerledes.

Skrevet

virker jævlig rart å anmelde det etter to år hvertfall..

det sto forresten om en ny sak i vg i dag...

denne gangen var det frp da..

virker som det er veldig pop å skrive om sexskalndaler i politiske partier nå for tiden

Skrevet
Jeg synes vel problemet er at media hauser dette så innmari opp. Ikke at man ikke skal ta det alvorlig, jeg synes også det er greit med suspensjon inntil videre. Et parti et større enn en person, og de må prøve å beholde sin tillit.

Dette med media tror jeg er essensielt. Man kan jo bli anmeldt alt man vil - men ikke så mange får vite om det hvis ikke det står noe om det i pressen. Media 'krafser' etter saker hvor det er kjendiser innvolvert. Har man først blir anklaget for noe via en avis så er det jo ikke så mange som legger merke til artikkelen hvor man siden blir frikjent. Ryktet er skadet uansett.

Skrevet
virker jævlig rart å anmelde det etter to år hvertfall..

det sto forresten om en ny sak i vg i dag...

denne gangen var det frp da..

virker som det er veldig pop å skrive om sexskalndaler i politiske partier nå for tiden

Ja , litt av det jeg prøver å få fram. Virker som at man da bare er ute etter å ødelegge for vedkommende. At man gjør det er jo tragisk - men mest tragisk er det jo at det skaper mistro til de som faktisk har en reell anmeldelse å komme med.

Skrevet

grunnen til det er jo at det snart er valg

da passer det bra å slenge litt dritt

Skrevet
Er terskelen for lav for å anmelde ?  

Nei, det synes jeg ikke

Kan man bruke det som et maktmiddel - endog bruke uriktige/falske anmeldelser ? Hvordan skal man evnt. kunne unngå det?

Klart det kan brukes som et maktmiddel på samme måte som man kan beskylde folk for økonomisk kriminalitet, omsorgssvikt etc for å hevne seg eller for å skade noen.

Jeg tviler på at det kan unngås - vi må vel bare stole på at reelle overgrep fanges opp i rettsapparatet.

Overgrep/voldtekt/seksuelle tilnærmelser er vel stort sett ganske umulig å bevise . Gjør dette at mange spekulerer i at de ikke bli anmeldt - eller hvertfall ikke dømt?

Når man anmelder en hendelse som har skjedd såpass langt tilbake i tid, så er det vel så og si umulig å bevise. Men ikke nødvendigvis overgrep begått nylig. Å si at folk spekulerer i dette blir helt håpløst - det blir bare synsing.

Jeg er enig i at det er både idioti og misbruk av statlige midler å anmelde noen for å ta deg på puppene - så fremt dette er et engangstilfelle. Hvis dette derimot, er en hendelse blandt mange flere og dette skjer over tid, blir det no annet. Da er det trakassering og skal selvfølgelig anmeldes - uansett hvilket kjønn som utsettes for dette.

Skrevet

Jeg synes jenter gjør seg temmelig offer-aktige ved å anmelde en episode som har med puppeklåing å gjøre, som i tillegg fant sted for flere år tilbake. Det virker pinglete og ganske dumt.

Det betyr ikke at klåing skal aksepteres. Men det er forskjell på å ikke akseptere uoppdragenhet og gå til politianmeldelse. Hva skal så bli det neste? Politianmeldelse for å danse for nærgående på en årsfest? Anmeldelse fordi en eller annen politiker høyere i systemet uttaler at h*n synes du er sexy?

Faktisk så er jeg redd all fokuseringen og ressursbruken rundt slike tross alt ufarlige episoder og hendelser tar fokus bort fra de mer alvorlige tilfellene av reelle voldtekter som finner sted.

Hvis episoder som tafsing finner sted, og vedkommede synes dette blir krenkende nok til å ønske å gå videre med det, så synes jeg personlig det riktige bør være å eventuelt si ifra til overordnet eller en høyere instans i partiapparatet. Ethvert parti med respekt for seg selv, og ethvert arbeidssted med respekt for seg selv bør ha handlingsplaner for håndtering av slike episoder.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg reagerer på at det i etterkant av slike saker blir lagt fram målinger på hvor mye partiet, der den som har blitt anmeldt er medlem, har gått tilbake. Det blir som å legge all skyld på tilbakegangen på den som har anmeldt. Er det dette man har tilsiktet med anmeldelsen så har man jo lykkes, hvis ikke synes jeg man tar fokus bort fra alvoret i saken. Synes egentlig media har like stor skyld i all denne elendigheten!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...