Gå til innhold

Min svigefars begravelse

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Anette_*
Skrevet

Heisann. Jeg har vært ilag med kjæresten min i to år. Han har møtt mine foreldre, jeg har møtt hans. Men våre foreldre har aldri møttes. Nå er det slik at min svigerfar nylig har dødd. Moren min vil veldig gjerne gå i begravelsen hans, enda hun aldri har møtt familien til min kjæreste. Har snakket med kjæresten min som synes dette blir rart, men han sa jeg ikke måtte si noe til moren min. Blir dette rart? Hva burde jeg gjøre oppe i denne situasjonen?

Klem Anette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår ikke hvorfor det skulle være rart. Om hun vil gå, så kan hun vel gå, så lenge ikke hans familie ikke vil ha henne der da.

Skrevet

Jeg synes det er veldig fint gjort av moren din å ville gå i begravelsen, og det synes jeg kjæresten din også skulle sette pris på. At moren din har lyst til å gjøre dette viser at hun verdsetter det forholdet dere har.

Jeg finner for øvrig holdningen til din kjæreste noe underlig. De fleste ville vel satt pris på et slikt initiativ.

Skrevet

hun vil gjøre dette for å vise respekt for svigerfaren og sviger famillien til datteren. Og datteren selvfølgelig. Det er jo bare fint det?

Skrevet
Heisann. Jeg har vært ilag med kjæresten min i to år. Han har møtt mine foreldre, jeg har møtt hans. Men våre foreldre har aldri møttes. Nå er det slik at min svigerfar nylig har dødd. Moren min vil veldig gjerne gå i begravelsen hans, enda hun aldri har møtt familien til min kjæreste. Har snakket med kjæresten min som synes dette blir rart, men han sa jeg ikke måtte si noe til moren min. Blir dette rart? Hva burde jeg gjøre oppe i denne situasjonen?

Klem Anette.

Hvis din mor går i begravelsen, så markerer hun at hun er på laget til din svigermor. At hun vil stille opp for henne. Og for din mann . Og hans familie.

Skrevet

Det er da ikke så uvanlig at folk går i begravelsen til personer de ikke kjenner så godt, men de går for å vise respekt for de som er igjen. I dette tilfellet din kjæreste.

Jeg regner med at moren din ikke vil sette seg langt fremme der dere skal sitte?! Synes det er litt merkelig av kjæresten din å si at han ikke vil at hun skal komme. Det eneste må være dersom begravelsen skal "finne sted i stillhet". Da er det jo bare spesielt inviterte som kommer og der ville nok ikke moren din høre med i denne sammenhengen. Dersom det er en vanlig begravelse med dødsannonse i avisen før begravelsen mener jeg moren din kan gjøre som hun vil.

Skrevet

Det er en hyggelig gest fra henne til kjæresten din, og til deg fordi du valgte ham! :rødme:

Gjest Enig med din kjæreste
Skrevet

Han synes vel det er en rar måte å møte hans siden det er første gang? Ingen kan nekte henne å gå, men kanskje familien hans føler at de bør be henne til kaffe/middag etterpå og at det blir litt pinlig for han med hele slekta samlet?

Kan hun ikke sende en blomst /bårebukett og vise at hun bryr seg og føler med dem? Jeg forstår kjæresten din. Hvis hun skal komme, må du jo nesten presentere henne. Skal du sitte sammen med henne bak, eller sammen med han lenger fremme? Skal hun sitte alene bak de andre og når har du tenkt på presentere henne? Kommer hun, bør hun komme med deg og kjæresten litt før begravelsen starter og du bør presentere henne da, men det er liksom ikke dagen til å bli presentert for sin svigerfamilie. Det synes i alle fall jeg. En bårebukett bør holde.

Skrevet
Han synes vel det er en rar måte å møte hans siden det er første gang? Ingen kan nekte henne å gå, men kanskje familien hans føler at de bør be henne til kaffe/middag etterpå og at det blir litt pinlig for han med hele slekta samlet?

Kan hun ikke sende en blomst /bårebukett og vise at hun bryr seg og føler med dem? Jeg forstår kjæresten din. Hvis hun skal komme, må du jo nesten presentere henne. Skal du sitte sammen med henne bak, eller sammen med han lenger fremme? Skal hun sitte alene bak de andre og når har du tenkt på presentere henne? Kommer hun, bør hun komme med deg og kjæresten litt før begravelsen starter og du bør presentere henne da, men det er liksom ikke dagen til å bli presentert for sin svigerfamilie. Det synes i alle fall jeg. En bårebukett bør holde.

enig her.

er det en stor begravelse, og moren din ikke hilser på familien etterpå så er det helt ok at hun går - selv om jeg ikke helt forstår hvorfor det er nødvendig.

det kan være ganske belastende å forholde seg tuil mange ukjente i en begravelse, og spesielt dersom det er noen man "bør" hilse på.

folk har ulike måter å håndtere sorg, og jeg synes man skal gjøre akkurat som man får beskjed om av de nærmeste.

eksempelvis ville man jo aldri sendt blomster til noen dersom de spesifikt sa de ikke ønsket dette.

min mor kom i begravelsen til min svigerfar, men det var en stor og åpen begravelse(også åpen kaffeinvitasjon til alle), hun stod helt bak, og hun gikk rett etterpå.

du kan jo si til din mor at det blir en liten begravelse, og at du heller vil dere sammen skal kjøpe en oppsats som kan legges i kirken sammen med de andre.

Skrevet
det kan være ganske belastende å forholde seg tuil mange ukjente i en begravelse, og spesielt dersom det er noen man "bør" hilse på.

Enig her synes hun ikke burde dra, men en bukkett på døra eller lignende synes jeg hadde vært veldig passende. Ville tro at svigermoren din har nok med å komme seg igjennom dagen uten å måtte føle at hun må ta imot moren din og ha ansvar for at hun skal føle seg godt tatt imot. Hun har nok nok med seg selv.

Men akkurat på dette punktet tror jeg folk er veldig forskjellige, selv er jeg oppvokst med at vi bare går i begravelser til folk som virkelig har stått oss nært. Begravelser innen familien er små og intime, kun folk som man kjenner godt. Med unntak av folk fra jobben til den avdøde som familien ikke har møtt før men som så den avdøde så daglig.

Men vet alikevel at enkelte går i begravelser til folk de strengt talt ikke kjente. Som når en nabo av oss døde og nesten hele gata stilte i begravelsen. Selvom mange bare var på "hei" med personen.

Gjest Gjest_tja_*
Skrevet
Enig her synes hun ikke burde dra, men en bukkett på døra eller lignende synes jeg hadde vært veldig passende. Ville tro at svigermoren din har nok med å komme seg igjennom dagen uten å måtte føle at hun må ta imot moren din og ha ansvar for at hun skal føle seg godt tatt imot. Hun har nok nok med seg selv.

Men akkurat på dette punktet tror jeg folk er veldig forskjellige, selv er jeg oppvokst med at vi bare går i begravelser til folk som virkelig har stått oss nært. Begravelser innen familien er små og intime, kun folk som man kjenner godt. Med unntak av folk fra jobben til den avdøde som familien ikke har møtt før men som så den avdøde så daglig.

Men vet alikevel at enkelte går i begravelser til folk de strengt talt ikke kjente. Som når en nabo av oss døde og nesten hele gata stilte i begravelsen. Selvom mange bare var på "hei" med personen.

Jeg syns det er en hyggelig gest å gå i begravelsen til folk selv om man ikke omgikkes til vanlig. Jeg tror også at de fleste av de som kommer i begravelse ikke forventer at enken skal ta vare på dem eller ta seg av dem. Det holder med et enkelt kondolerer på vei ut av kirken, hvis det er vanlig at familien står ved kirkedøren og mottar kondolanser.

Gjest Gjest_Anette_*
Skrevet

Takk for alle svar. Jeg tror dette er en stor og åpen begravelse. Snakket med moren min om dette og forklarte at det kanskje kom til å bli litt rart for både henne og svigermor. Mamma svarte med at hun var et voksent menneske og taklet dette. Hun sa også at å møte opp i begravelsen var det minste hun kunne gjøre. Selv er jeg usikker på hvor jeg skal sitte, hvis min kjære vil ha meg på første benk med han sitter jeg der, hvis ikke sitter jeg bakerst med min mor.

Skrevet

Kjenner moren din kjæresten din godt?

Det er i mitt hode helt normalt å gå i begravelse for å vise støtte til familien som er igjen, selv om man ikke kjennte vedkommende. Dersom dette er et forhold som har vart en stund og dette kan bli din kommende svigerfamilie i lang tid fremover er det helt normalt å vise respekt til de gjennlevende. Jeg syntes det er fint gjort av moren din å ønske å gå. Dette kan bli en tøff dag for deg også, og kanskje kan det også være godt for deg å ha henne sittende på bakerste rekke?

Moren din behøver ikke å hilse på familien hans i det hele tatt, hun kan kanskje gå før kistesenkningen, eller ikke ta del i den formelle hilsingen etter kistesenkningen. Dette handler jo om at din mor ønsker å vise respekt til familien til din kjæreste, ikke at hun ønsker å presse seg på. Jeg syntes både du og kjæresten din er ganske utaknemmlige når dere ikke ønsker å ta i mot den respekten moren din ønsker å vise dere.

Når moren til kjæresten min døde var kjæresten min veldig rørt over alle som stillte opp i begravelsen. Kirka var full og mange måtte stå ute under gudstjenesten. Han snakket ikke med de aller fleste som var i begravelsen, fordi det orket han ikke, men han registrerte hvem som var der og satte veldig pris på omtanken alle viste ved å møte opp. Han kan enda mange år etter bli veldig rørt ved tanken på hvor mange som stillte til begravelsen fordi omtanken og respekten enda varmer så mye.

Skrevet

Selv om kjæresten din synes det er rart, så er jeg sikker på at moren hans kommer til å sette stor pris på støtten til din mor!

Skrevet

rart at ingen her ser ut til å ta ønsket til sønnen som har mistet sin far opp til vurdering, men.....

nå er det jo ikke sikkert han legger så mye i det svaret, men det vet jo ikke vi.

for meg hadde det uansett vært helt uaktuelt å gjøre noe som var mot ønsket til den nærmeste familien, og det hadde vært likegyldig hva folk generelt synes om den avgjørelsen.

egentlig også litt rart å ta råd her inne, fra total fremmede som veiledning i hva der velger å gjøre fremfor det denne kjæresten selv har sagt han ønsker i sin fars begravelse. han setter en grense for seg selv, og så skal vi bestemme om den er riktig?

ok....

Skrevet

For meg virker det som at kjæresten er mer redd for hva de andre skal synes. Jeg tror ikke at kjæresten har noe i mot at moren kommer i begravelsen for sin egen del. Hvis han hadde hatt et sterkt ønske om at moren ikke skulle komme, så fikk de hatt en lukket begravelse da! Ihvertfall ikke si til TS at hun ikke får lov til å si noe til moren sin.

Skrevet

Jeg skjønner kjærsten din veldig godt.

Det er for mange ubehagelig nok å være den "pårørende" i en begravelse fra før, om du ikke må treffe svigermor for første gang i tillegg.

HAdde det vært meg hadde jeg satt pris på omtanken, men ville helst ha sluppet å møtt svigermor der. Det er nok med sin egen sorg og all oppmerksomheten man får, og som man selvfølgelig setter pris på men som kanskje blir litt mye på en gang.

Kanskje særlig om du er litt ukomfertabel med følelser i en sånn situasjon.

Da min kjærste og samboer over tre år mistet sin bestefar for en stund siden ville han helst ikke ha meg med i begravelsen. Det hadde jeg ingen problemer med, da han syns det er fælt nok å være der selv.

Det er jo forskjell på folk, men jeg syns du skal tenke litt på kjærsten din, han har jo tross alt mistet faren sin.

Og han mener jo ikke at han ikke setter pris på mamman din, selv om han føler dette:)

Skrevet

Det er for mange ubehagelig nok å være den "pårørende" i en begravelse fra før, om du ikke må treffe svigermor for første gang i tillegg.

HAdde det vært meg hadde jeg satt pris på omtanken, men ville helst ha sluppet å møtt svigermor der. Det er nok med sin egen sorg og all oppmerksomheten man får, og som man selvfølgelig setter pris på men som kanskje blir litt mye på en gang.

Da min kjærste og samboer over tre år mistet sin bestefar for en stund siden ville han helst ikke ha meg med i begravelsen. Det hadde jeg ingen problemer med, da han syns det er fælt nok å være der selv.

Det er jo forskjell på folk, men jeg syns du skal tenke litt på kjærsten din, han har jo tross alt mistet faren sin.

Og han mener jo ikke at han ikke setter pris på mamman din, selv om han føler dette:)

Skrevet

Kjæresten til ts har møtt hennes foreldre. Det kan du jo lese i første innlegg.

Så ts sin mor er ikke ukjent for kjæresten. Han ønsker bare ikke å ha henne der, virker det som.

Klart ts kan respektere det, men det virker litt underlig at ts sin mor ikke kan møte i begravelsen dersom hun ønsker det. Det er vel ikke snakk om at hun dermed skal presenteres for slekt og familie for det. Hun kan diskret delta i begravelsen, og så dra hjem uten noe som helst samkvem med de sørgende fra familien.

Gjest hei på deg
Skrevet

Hvis jeg ble erklært uønsket i begravelsen til et medlem av min datters tilkommende familie, ville jeg følt meg meget utilpass med at dette er min datters tilkommende familie.

På den annen side, jeg har gått i mange begravelser til folk som jeg ikke har kjent så veldig godt, og de pårørende har alltid og uten unntak satt stor pris på at selv en så perifer person som jeg har funnet det naturlig å dukke opp.

Si dette til kjæresten din og hils fra meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...