Gå til innhold

finn.no - selge til høystbydende når fast pris er angitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det annonseres ting for salg på finn.no så trodde jeg det var vanlig å selge til den som henvendte seg først (til den prisen som er oppgitt).

Er det vanlig å "by over" for ting som ikke er annonsert med en min.pris etterfulgt av "selges til høystbydende" slik at det plutselig blir en budrunde?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har opplevd det flere ganger, gjerne på "attraktive" objekter som det er stor interesse for. Med mindre det er noe jeg har veldig lyst på gidder jeg ikke å drive med budrunder, det tar for mye tid. De gangene jeg selv har solgt noe på finn selger jeg til førstemann som vil gi en akseptabel pris, enkelt og greit.

Skrevet

Det er jo i og for seg en helt akseptabel ting å gjøre. Det er jo stort sett privatpersoner som kjøper og selger ting, så de bestemmer jo selv hvor mye de er villig til å selge eller kjøpe en vare for.

Jeg hadde tenkt til å kjøpe noe der for en stund tilbake, kontaktet selger, men selgeren ville få inn høyere bud. Da gadd ikke jeg mer, men selgeren fikk sikkert solgt til høyere pris enn det h*n hadde annonsert for.

Gjest titania
Skrevet

Jeg har inntrykk av at det også er relativt vanlig å legge ut gjenstander for salg på Finn for en kunstig lav pris for å få mange interressenter. Så legger selger opp til en slags budrunde/justerer opp prisen når man tar kontakt og viser interesse for det som er til salgs.

Dette har jeg opplevd mange mange ganger. Dette er også mer enn vanlig for leiligheter til leie. Da jeg og sambo var på utkikk etter ny leilighet i sommer var vi på altfor mange visninger. Og det var helt åpenbart på flere av de "åpne" visningene at leieprisen som var lagt ut på Finn kun var et agn. Det første som møtte oss var flere ganger en lang kø og et oppslag på døra om at "pga stor interesse ser vi oss nødt til å justere opp leia". Det er forsåvidt greit nok at man kan ta hva man vil for leiligheten sin/sofaen sin, men sleipt å bruke opp mange menneskers tid på å dra langveisfra på visninger på leiligheter som uansett er uaktuell pga for høy pris. Jaja:)

Hva synes dere? Er det ok å legge ut "falsk" pris for å få flere søketreff/potensielle kunder? Vet ikke helt hva jeg synes jeg.. Eller er det bare jeg som har opplevd dette:P

Skrevet
Hva synes dere? Er det ok å legge ut "falsk" pris for å få flere søketreff/potensielle kunder? Vet ikke helt hva jeg synes jeg.. Eller er det bare jeg som har opplevd dette:P

Synes absolutt ikke det er greit. Enten setter man en pris og benytter førstemann til mølla-prinsippet, eller så skriver man at man selger til høystbydende over en gitt sum. I sistnevnte tilfelle får det være opp til selger hvor lenge budrunden skal vare, men å begynne med budrunde etter først å ha oppgitt én sum er for meg noe underlig - egentlig litt frekt faktisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...