Gå til innhold

Hva slags kattemat bruker dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det finnes mye forskjellig kattemat på markedet, og det er vanskelig å vite hva som er det beste. Selv kjøper vi mat fra Royal Canin i dyrebutikken (tørrfor), og av og til gir vi litt våtmat av samme merke eller litt tunfisk fra boks.

Er det store forskjeller mellom dyrt og billig for? Og hvor ofte bør katten få noe annet enn tørrfor?

Hører gjerne fra så mange som mulig!

Videoannonse
Annonse
Gjest En gjest
Skrevet
Det finnes mye forskjellig kattemat på markedet, og det er vanskelig å vite hva som er det beste. Selv kjøper vi mat fra Royal Canin i dyrebutikken (tørrfor), og av og til gir vi litt våtmat av samme merke eller litt tunfisk fra boks.

Er det store forskjeller mellom dyrt og billig for? Og hvor ofte bør katten få noe annet enn tørrfor?

Hører gjerne fra så mange som mulig!

Jeg har både Royal Canin og vanlig dagligvarehandelfor i hver sin kopp. Katta spiser Royal Canin mesteparten av tiden, så det er visst best. Det er også den nabokatta foretrekker når hun er innom og rapper mat :)

Skrevet

Vi bruker royal Canin. De får våtfor et par ganger i uka.

Man bør ikke bruke billigfor fra butikkene for det er for det første ikke billigere i lengden, fordi kattene må spise mye mer for å bli mett, og for det andre så tar ikke katten opp så mye næring fra det siden det er "rester".

Gjest Gjest_Vibeke_*
Skrevet

Her i gården går det i royal canin og hills. Eventuelt litt Iams våtfor og fisk en gang i uka.

Pelsen til kattene blir mye finere, og de får riktig energi slik at de orker mer:) Dette er dog utegående rasekatter, men jeg anbefaler alle å kjøpe royal canin, specific, hills, iams, eucaneba eller lignende til kattene sine. Dere vil merke stor forskjell på katten, og det er mye mer lønnsomt.

10 kg royal canin koster ca. 510 kroner. En katt bruker ca. et år på å spise opp dette. Dvs. at det koster en katteeier 42 kroner i måneden å fore med dette foret. Med andre ord under 2 kroner dagen. Dette er ikke dyrt:) Det er hvertfall min mening:)

Skrevet
10 kg royal canin koster ca. 510 kroner. En katt bruker ca. et år på å spise opp dette. Dvs. at det koster en katteeier 42 kroner i måneden å fore med dette foret. Med andre ord under 2 kroner dagen. Dette er ikke dyrt:) Det er hvertfall min mening:)

Det går mye fortere når du har 6 katter :fnise:

Men det er da verdt det :rødme:

Skrevet

Her går det i Hill`s, litt forskjellige typer, C/D som vanlig vedlikeholdsfor, T/D for tennenes del, og J/D til den eldste katten min som er ganske kuhaset, og virker stiv innimellom. Og for kosen sin del får de boksmat også, da bruker jeg stor sett å gi W/D da dette ikke er spesielt fetende, i og med at det er bare for "kos" de får det.

Skrevet

Her forer vi med RC hair&skin, kattene får en fantastisk flott pels av det foret.

Som det er nevnt her, for fra dageligvaren er det lite næring i. Og katten spiser mer av det.

Jeg ser stadig vekk både hunde- og katteeiere som kjøper mat på butikken og hver bidige gang har jeg lyst å gå bort å fortelle dem at det de tror er billigere faktisk ikke er så veldig mye billigere og iallefall ikke særlig bra for dyret.

Jeg forer vel å merke mest råforing, med kjøtt til mine hunder samtidig som dem får RC tørrfor. Kattene får våtfor og fisk itillegg til tørrforet.

Det å kjøpe en stor sekk med RC/Hill's/Iams/osv. er en invistering der og da, men foret varer lengere og dyret får mer ut av foret.

Jeg har to katter, og en 10kg sekk med RC hair&skin (619kr) holder i 4-6mnd, kommer litt ann på hvor mye fisk og våtfor dem får utenom. Det er 5kr dagen for tørrfor til begge kattene om de bruker 5 mnd på sekken. Såpass er puseklattene mine verdt altså..

Gleder mitt hjerte hver gang jeg faktisk hører at det er flere som bruker pengene klokt på mat til dyrene sine, selvom det ikke er renrasede katter eller hunder..

Skrevet

Mine spiser RC og Hills :)

Kommer ikke til å fore med noe annet, om ikke det er veldig revolusjonerende og bra.

Kattene mine fortjener kun det beste!

Skrevet

Hills spesialfôr etter dyrlegens "befaling" :)

Skrevet

Bytter mellom Royal Canin "fussy cat"-for og Hill's. Hun får også en boks våtfor i tillegg (Almo Nature - og der er det KUN fisk/skalldyr som gjelder) når hun ønsker, dvs ca annenhver dag. Hun elsker også rått rødt kjøtt og reker, så hun pleier å få litt av det når jeg f eks kverner elgkjøtt eller vi har biff til middag.

Skrevet

Royal Canin. Jeg blander Fit og Sterilised 50/50. Og så får hun 1/2 pose Iams til "middag". Ofte bytter jeg ut det siste med fisk eller kyllingfilet, alt etter hva som står på min middagsmeny.

Skrevet

Det går i Royal Canin og Hill's her også.

Gamlingen får Royal Canin Renal tørrfôr, også prøver jeg å overtale ham til å spise mest mulig Hill's K/D våtfôr på boks og Royal Canin Renal våtfôr på pose - han sliter litt med nyrene og trenger å få i seg mest mulig væske, derfor dette spesialfôret.

Krisehjemskattene mine får for øyeblikket Royal Canin Light etellerannet. Fikk noe Precept-fôr fra Dyrebeskyttelsen først, men da spiste de bare opp diettfôret til gammelmonsen min, så det var tydeligvis ikke noe stas... RC går ned på høykant :)

Og en svært sjelden gang havner det en liten bit fisk i skåla som lørdagsgodt. Da begynner gamlingen å ule lenge før fisken er ferdigkokt...så hadde han fått velge selv er det ingen tvil om hva kosten hans hadde bestått av...

Skrevet

Min katt går på Rc spesialfor for kastrerte katter (young male hetër den) +Dental fra RC:)

Skrevet

Hvor mye veier dine katter? Mine katter spiser ca 2,5 kg i løpet av en måned, dvs ca 30 kg tørrfor pr snute i løpet av ett år. Men det kan godt hende det er de som spiser unormalt mye.

Jeg forer mine katter med Royal Canine, aktive cat eller outdoor. I perioder hvor de må være mye inne gir jeg innekattfor fra RC. Så får de noe våtfor som snack i blant, spesielt malt tunfisk er en favoritt.

Skrevet
Her i gården går det i royal canin og hills. Eventuelt litt Iams våtfor og fisk en gang i uka.

Pelsen til kattene blir mye finere, og de får riktig energi slik at de orker mer:) Dette er dog utegående rasekatter, men jeg anbefaler alle å kjøpe royal canin, specific, hills, iams, eucaneba eller lignende til kattene sine. Dere vil merke stor forskjell på katten, og det er mye mer lønnsomt.

Mine får Hill's tørrfôr, de får aldri våtfôr. Men mine spiser mye mer enn 10 kg i året! Har to stk, og kjøper en 10 kilos sekk kanskje hver 2. eller 3. måned eller så. De veier i underkant av 6kg hver, de kunne kanskje veid et par hundre gram mindre, men er ikke tjukke. Betaler i overkant 600kr for en sekk.

Gjest BrennheteBadeand
Skrevet

Her får kattene Specific tørrfôr, våtfôr vil dem ikke ha.

Har 2 katter, ei sterilisert pusefrøken å en kasterert hannkatt, en sekk på 7.5kg holder i ca 2mnd.

Skrevet

Vi kjøper foret til pusene hos veterinæren, vi tror de har best peiling der. Det heter Spesific.. I helgene kjøper vi våtfor til pusenes store glede..De liker faktisk ikke det våtforet de har hos veterinæren så da går det mye i Sheba som man får i daglivare butikker.. Lillepus som vi kaller han er den mest ivrige på våtforet, han stryker seg innat beina vår og mjauer så søtt når det er våtfor på gang.. Det er så mye glede med to puser i hus!!

Skrevet

Vi kjøper Hills eller Royal Canin til pusen vår!

Gjest Gjest_Vibeke_*
Skrevet

Katten min veier ca. 4 kg. Når vi var på dyrelegen i september veide hun 4,0 kg akkurat. Det er en passelig vekt for en birma. Hun er ikke storspist for å si det slik så en 10kgs rekker LENGE!! I tillegg bruker jeg feks ikke å kjøpe hårball foret fordi det sluker hun, mens hun spiser normalt av feks hair and skin + digestion osv.

Jeg vil påpeke at hun i tillegg til tørr for får en del annen kattemat, som tørrfisk, kokt fisk, iams våtfor, og vita-et eller anna sticks på lørdager. I ny og ne får hun også litt stekt kylling og tunfisk.

Gjest Gjest_Vibeke_*
Skrevet

Jeg har ikke råd til å kjøpe så dyr mat til våre 2 katter, så jeg gir dem bare billig kattemat fra matbutikken (Rema og Kiwi). De er glade og fornøyde likevel.

Når vi har fisk eller kjøtt til middag får de restene.

Jeg tror det ofte er tull å alltid kjøpe det dyreste! selvfølgelig sier dyrebutikken at deres produkt er best. De vil jo selge så mye som mulig....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...