Gjest Gjest_liz_* Skrevet 18. oktober 2009 #1 Skrevet 18. oktober 2009 ja som dere ser... når man trener spinning og ligger på ca 80% hele timen på 55 min, er dette fettforbrennende eller hva utgjør denne intensiteten?
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2009 #2 Skrevet 18. oktober 2009 ja som dere ser... når man trener spinning og ligger på ca 80% hele timen på 55 min, er dette fettforbrennende eller hva utgjør denne intensiteten? Fettforbrenning starter senere, tror jeg.
Wiggins Skrevet 18. oktober 2009 #3 Skrevet 18. oktober 2009 ja som dere ser... når man trener spinning og ligger på ca 80% hele timen på 55 min, er dette fettforbrennende eller hva utgjør denne intensiteten? Terskelpulsen er ca. 70% av makspulsen. Under terskelen klarer kroppen å kvitte seg med like mye melkesyre som den produserer, over terskelen klarer den ikke det, og melkesyren akkumuleres. Etterhvert blir du stivere og stivere. Melkesyre er et restprodukt ved forbrenning av karbohydrater. Kroppen forsøker å forbrenne fett siden det ikke gir melkesyre, men det krever mer oksygen enn forbrenning av karbohydrater. Når pulsen stiger blir andelen fett som forbrennes lavere og andelen karbohydrater høyere. Så du som trener med såpass høy intensitet som 80% vil akkumulere en del melkesyre, og mye av det forbrenner vil være karbohydrater, ikke så mye vil være fett. At fettforbrenningen starter etter at glykogenlageret er brukt opp er tull, det ser ut som forrige innsender lider av den misforståelsen. Kroppen forbrenner for det meste fett ved lav intensitet, så synker andelen fett etterhvert som intensiteten øker og oksygentilgangen blir mindre. Når man som du trener en bestemt tid og ikke en bestem distanse vil du selvsagt forbrenne mer energi desto høyere intensitet du har. Hadde du trent distanse ville du forbrent like mye enten du sykla moderat eller fort, men andelen som kommer fra fett vil være høyere om du har intensitet på 60-70% enn om du ligger over terskelen. Så lenge du trener en gitt tid vil du inntil et visst stykke over terskelen forbrenne mer fett i absolutt mengde enn ved lavere intensitet, men jeg tror ikke det er tilfelle når du ligger så høyt som 80%. Da vil du akkumulere mye melkesyre, og du vil trenge lenger tid på å restituere deg enn om du for det meste lå på 60-70% med 80-90% bare i korte intervaller.
Gjest ts Skrevet 19. oktober 2009 #4 Skrevet 19. oktober 2009 Terskelpulsen er ca. 70% av makspulsen. Under terskelen klarer kroppen å kvitte seg med like mye melkesyre som den produserer, over terskelen klarer den ikke det, og melkesyren akkumuleres. Etterhvert blir du stivere og stivere. Melkesyre er et restprodukt ved forbrenning av karbohydrater. Kroppen forsøker å forbrenne fett siden det ikke gir melkesyre, men det krever mer oksygen enn forbrenning av karbohydrater. Når pulsen stiger blir andelen fett som forbrennes lavere og andelen karbohydrater høyere. Så du som trener med såpass høy intensitet som 80% vil akkumulere en del melkesyre, og mye av det forbrenner vil være karbohydrater, ikke så mye vil være fett. At fettforbrenningen starter etter at glykogenlageret er brukt opp er tull, det ser ut som forrige innsender lider av den misforståelsen. Kroppen forbrenner for det meste fett ved lav intensitet, så synker andelen fett etterhvert som intensiteten øker og oksygentilgangen blir mindre. Når man som du trener en bestemt tid og ikke en bestem distanse vil du selvsagt forbrenne mer energi desto høyere intensitet du har. Hadde du trent distanse ville du forbrent like mye enten du sykla moderat eller fort, men andelen som kommer fra fett vil være høyere om du har intensitet på 60-70% enn om du ligger over terskelen. Så lenge du trener en gitt tid vil du inntil et visst stykke over terskelen forbrenne mer fett i absolutt mengde enn ved lavere intensitet, men jeg tror ikke det er tilfelle når du ligger så høyt som 80%. Da vil du akkumulere mye melkesyre, og du vil trenge lenger tid på å restituere deg enn om du for det meste lå på 60-70% med 80-90% bare i korte intervaller. tusen takk for et super bra svar takk og bukker!! men kan jeg spørre om en ting til: hva med å IKKE spise før en sykkeltime på f.eks morningen, og man ligger på ca 70 %, vil det da forbrenne mye fett?
Wiggins Skrevet 19. oktober 2009 #5 Skrevet 19. oktober 2009 tusen takk for et super bra svar takk og bukker!! men kan jeg spørre om en ting til: hva med å IKKE spise før en sykkeltime på f.eks morningen, og man ligger på ca 70 %, vil det da forbrenne mye fett? Hvis du ikke spiser frokost vil du ha lave glykogenlagre når du kommer på trening, og du vil dermed ikke orke like harde drag (intervaller) som hvis du hadde spist frokost. Det er glykogenlageret som brukes når du drar til, det er høyoktandrivstoffet vårt. Uten frokost vil du nok ligne på sykkelrytterne som har ligget i brudd og blir tatt igjen av hovedfeltet: Utbryterne har brukt mesteparten av glykogenlageret fordi det koster mer å ligge i en liten utbrytergruppe enn i hovedfeltet, der du ligger i dragsuget til mange titalls andre ryttere. Når de blir tatt igjen av hovedfeltet detter de som regel rett igjennom, fordi de ikke har noe høyoktandrivstoff igjen. Du vil kanskje forbrenne en tanke mer fett enn hvis du hadde spist frokost, men du får dårligere treningsutbytte. Du får uansett forbrent ganske mye fett på en økt på 55 minutter, så jeg vil på det sterkeste anbefale å spise frokost.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå