Wiggins Skrevet 18. oktober 2009 #1 Skrevet 18. oktober 2009 Omtrent hver gang noen overvektige skriver inn her og lurer på hvordan de skal klare å gå ned i vekt, er det en del lavkarboevangelister som anbefaler å gå over til lavkarbomat, og framstiller det som om det utelukkende har fordeler. Jeg føler for å korrigere bildet en smule. Les følgende artikkel: http://www.healthnews.com/nutrition-diet/l...ction-2286.html Hukommelsestap er faktisk en mulig konsekvens av lavkarbodiett. Så vidt jeg skjønner på artikkelen er det ikke snakk om fullstendig amnesi, bare generelt dårligere hukommelse. Hjernen kan KUN nyttiggjøre seg energi fra glukose, og trenger en jevn strøm med glukose i blodet for å fungere optimalt. Det er derfor vi merker at vi blir ukonsentrerte når blodsukkeret synker, jeg merker det godt den siste halvtimen før lunsj på jobben. Ny artikkel: http://www.ehow.com/about_4777793_negative...carb-diets.html Lavkarbodiett gjør at langt flere ketoner frigjøres i kroppen enn ved "vanlig" kosthold. Dette fører i første omgang til dårlig ånde, men kan på lengre sikt gi nyresvikt. Det står ikke noe i artikkelen om hvor vanlig nyresvikt er, hvis noen gidder å bruke litt tid på Google kan de kanskje finne det ut. Med lavkarbodiett vil kroppen også ha vanskeligere for å opprettholde glykogenlageret, og man vil ikke kunne yte like mye i fysisk aktivitet som hvis man spiste normale mengder karbohydrater. Jeg foretrekker å spise karbohydrater og holde vekta med trening framfor å spise en merkelig diett som så vidt jeg vet i første omgang ble oppfunnet av amerikaneren Atkins i 1970, og som det ikke fins noen holdepunkter for å påstå at er i overenstemmelse med det steinaldermennesket spiste, siden steinaldermennskenes diett varierte fra sted til sted.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2009 #2 Skrevet 18. oktober 2009 Heh, tenkte meg det ja, jeg er alltid skeptisk på dietter som består av å kutte ut noe så viktig som karbohydrater. Til og med enæringsspesialister sier at "karbo skal man ha". Når jeg gikk ned i vekt, og det var ikke lite (50 kg), så kuttet jeg ikke ut karbos, og etter litt over 3 år så var jeg 50 kg lettere. Det hører også med til historien at jeg ikke begynte å morsjonere så mye i starten, hvis ikke så hadde det gått enda raskere. Men jeg kuttet altså ikke ut karbohydrater, koste meg når jeg satt der med pizza, pasta, ris eller hva det nå måtte være. Greit at man kanskje går ned en smule raskere av å kutte ut karbohydrater, men jeg blir så lei av bedrevitere som sier at det beste er å kutte det ut, viser seg at dere tok feil. Det er faktisk skadelig for helsen, men nå kommer det sikkert en pro-no karbs med en eller annen bortforklaring, bare vent. :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå