Sissan Skrevet 18. oktober 2009 #1 Skrevet 18. oktober 2009 Siden Aftenposten skriver om omsmelting av gamle gullsmykker i dag, har jeg tenkt å levere noen av mine som aaaaldri brukes lenger. Gamle kjeder som er ødelagte, klassiske gulløredobber ala mid-eighties etc. Tilsammen ca 20 gram, ikke spesielt mye altså, men det bør kunne la seg gjøre å få en fin ring eller noe i stedet? Spørsmålet er bare HVOR jeg leverer det? Har sett på nettløsning, men føler meg ikke komfortabel. Vil ikke ha penger på konto heller, vil ha et nytt smykke, så jeg liksom beholder litt av affeksjonsverdien i gamle konfirmasjonsgaver. Noen tips i Oslo/Akershus?
Pasha Skrevet 18. oktober 2009 #2 Skrevet 18. oktober 2009 trur jeg har sett reklame for det på bjørklund
Wildy Skrevet 18. oktober 2009 #3 Skrevet 18. oktober 2009 Jeg fikk gullsmeden min til å lage et lite hjerteanheng av diverse gamle gulløredobber som jeg aldri brukte. Betalte ikke mange kronene for det, men det er noen år siden.
investor Skrevet 18. oktober 2009 #4 Skrevet 18. oktober 2009 Jeg mener du bør beholde gullet ditt i gammel eller ny form. Alle bør ha minst 1 kilo gull som sparing og sikkerhet. Men hvis du først vil selge det snakk med dine lokale gullsmeder de kjøper ofte.. dog oftest for xx % under markedspris.
Sissan Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter #5 Skrevet 18. oktober 2009 Jeg skal jo det - vil ikke ha pengene. Men er det slik at alle gullsmeder tar i mot? Jeg husker jeg smeltet om noe for 15 år siden, og da var det en spesialist med egne kataloger for omsmeltede produkter. Det var i Bodø, og nå lurer jeg på om det er noen spesialister på slikt på østlandet som noen kjenner til.
investor Skrevet 19. oktober 2009 #6 Skrevet 19. oktober 2009 Jeg skal jo det - vil ikke ha pengene. Men er det slik at alle gullsmeder tar i mot? Jeg husker jeg smeltet om noe for 15 år siden, og da var det en spesialist med egne kataloger for omsmeltede produkter. Det var i Bodø, og nå lurer jeg på om det er noen spesialister på slikt på østlandet som noen kjenner til. Ikke alle tar imot gull, du finner sikkert en oversikt på gulesider eller gul.no Det lønner seg nok å ta en runde for å se om det er forskjellige priser..
Eliza Doalot Skrevet 19. oktober 2009 #7 Skrevet 19. oktober 2009 Jeg gikk faktisk på (ja, fysisk) et skilt som reklamerte for dette her om dagen. Hvis jeg husker rett så var det utenfor en av gullsmedforretningene i Storgata. Tror det var den som ligger i krysset mellom Storgata og gaten ned mot Oslo City.
Sissan Skrevet 19. oktober 2009 Forfatter #8 Skrevet 19. oktober 2009 Den vet jeg om Eliza - kan tenke meg at de gjør det. Skal ringe og høre prisen der og litt mer lokalt her i morgen den dag. Tusen takk for tips!!
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #9 Skrevet 20. oktober 2009 Venninna mi undersøkte hvor mye hun kunne få for de gamle gullsmykkene sine, da var det snakk om 30 kroner grammet. Ikke akkurat imponerende mye. Hun fikk heldigvis mye bedre pris for dem da hun solgte dem til en antikvitetshandler.
Telys Skrevet 20. oktober 2009 #10 Skrevet 20. oktober 2009 Man kan ikke gå til disse "Store" gullsmedene å få slike ting gjort. Gullsmedene der tar seg kun av reperasjoner,di lage ikke noe selv. Tingene deres blir støpt i utlandet. Så man må finne noen små gullsmeder som lager mye av tingene selv.
Sissan Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter #11 Skrevet 21. oktober 2009 Da har min lokale gullsmed fått mine gram med gull, og jeg går og venter spent på armringen min - takk for tilbakemeldinger alle sammen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå