Gå til innhold

Nedbetale all gjeld på en gang. Smart eller ikke smart ?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Heia

Håper dere kan hjelpe en småforvirra og undrende dame.

Saken er den :

Jeg og min samboer har vært så heldige å vunnet litt penger. (ca 400 000kr) Et ønske vi har er å bli gjeldsfrie. (billån og et forbruktslån som har ein ca samla sum på 200 000kr) Så langt er alt bare velstand. Så kommer det jeg ikke skjønner. Min svigerfar hevder at det ville være smart av oss å ikke tilbakebetale forbrukslånet (som er det største av lånene våre) fordi det er i dagens samfunn "smart" å ha lån med tanke på skattelette osv. Dette forvirrer meg. I forhold til min tankegang er det da bedre å å kvitte seg med et forbrukslån med 18% rente, som vi har vertfall 2år igjen av nedbetalingstid og tilsvarende renter på avdraga. Og i forhold til hva vi betaler på lånet i måneden, er det relativt mye av inntekta vår som går til dette formålet. Vi har mer eller mindre akkuratt nok til husleie, regninger og mat.

Vi har også lyst til å kjøpe oss hus med tida og må jo da dermed skaffe oss huslån.

Så mitt ønske er å høre deres synspunkter ? Er det smart det min svigerfar hevder eller er det best å nedbetale alt på en gang nå da vi har mulighet til det? Og er det evt andre smarte løsninger dere vet i forhold til lån og pengegevinst ?

Takk for oppmerksomheten :) Håper det er noen som kan hjelpe meg her :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svigerfaren din er en idiot, så klart skal dere nedbetale lånene asap! Herregud, han må ha masse forbrukslån selv eller noe.

Gjest Elfrida
Skrevet

Selvsagt lønner det seg å kvitte seg med forbrukslån.

Det vil bli lettere for dere å få boliglån også hvis dere ikke har annen gjeld, og boliglån har en helt annen rente enn forbrukslån.

Gjest redstar
Skrevet

Jeg hadde iallefall betalt ned all gjeld, så kost meg litt med pengene:)

Jo, dere bør abselutt betale ned all gjeld, med en gang:)

Skrevet

Betal ned gjelden din. Det er absolutt ikke lønnsomt å ha forbruksgjeld. Din svigerfar tenker nok på at dere skal slippe formueskatt, men denne er så lav at det ikke vil lønne seg å beholde et forbrukslån.

Skrevet

Så lenge pengene ikke kan investeres og gi en garantert høyere avkastning enn det dere faktisk betaler i rente på lånet, vil det lønne seg å nedbetale gjelden. Når det gjelder forbrukslån, har slike lån gjennomgående så høy rente at det vil være nærmest umulig å finne en slik mulighet for sikker investering og dermed vil jeg også råde dere til å nedbetale gjelden.

Skrevet

Kan du ikke tilby et lån til Svigerfar med 18 % rente ? Hvis han synes det er mye så forklar han at det lønner seg fordi han kan trekke fra på skatten...

Skrevet

Enig med de andre her. Du skal betale ned ALL den gjelden du har. Fordi du ikke har noen verdier som veier opp gjelden, og ingen formue du trenger bekymre deg for. At du får skattefradrag på rentene hjelper ikke - dvs at du betaler litt mindre i rente, men fremdeles ALT FOR mye.

Når man har egen bolig stiller det seg annerledes. Man har sikkerhet for lånet, lav rente på lånet, og rentene er "husleien" på en måte. Personlig kommer jeg aldri til å bli gjeldsfri, det er for mye moro å bruke penger på. Målet er ca 50% lån på boligen, det gir frihet.

Betal alt av lån nå som du har mulighet.

Er dere unge nok, og ikke alt har gjort det - fyller du opp BSU-kontoen til dere begge. Det gir også godt skattefradrag og setter dere mye nærmere drømmen om å kjøpe bolig.

Personlig ville jeg i tillegg satt av en reservekonto, og kanskje satt av en konto som dekket husleien noen måneder, så vi kunne "kost oss" med lønnen vår i stedet. Da er det lettere å kose seg litt og ikke blåse masse penger fordi saldoen på kontoen plutselig er høy.

Og siden det virker som om dere har det litt stramt til vanlig, ville jeg tatt en oval weekend i en eller annen storby eller på en strand, med bare kos og luksus. Man skal jo unne seg også når penger kommer seilende på en fjøl.

Gjest Trådstarter2
Skrevet

Hei igjen og takk for gode svar. Ser dere deler mitt synspunkt på saken, så da tenker eg ikkje heilt riv ruskende galt :)

Skrevet

Også er det vel deilig å få en ting til ut av verden.

Betal gjelden du, hör på de gode rådene her.

Jeg hadde syns det hadde värt deilig å bare få en utgift mindre i mnd, en mindre ting å tenke på, huske på eller bekymre seg over.

Skrevet

Enig med de foran meg: Få betalt det forbrukslånet, ja!

Vi har også lyst til å kjøpe oss hus med tida og må jo da dermed skaffe oss huslån.

Hvis dere har alder til å spare BSU, bør dere kanskje også vurdere å sette av penger til maks sparing der, da dette ofte gir høyere rente enn vanlig OG gir et solid skattefradrag det enkelte året.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...