Montezuma Skrevet 18. august 2003 #21 Skrevet 18. august 2003 Freixenet'en synes jeg ikke er noe god. Martini Asti er ok, men egentlig alt for søt. Har et par innmari gode på jobben, men husker dessverre ikke noe navn nå.........
Marianne Skrevet 18. august 2003 #22 Skrevet 18. august 2003 Cordioneu eller noe i den duren. Husker ike helt hvordan det skrives . Den er knallgod
monja Skrevet 25. august 2003 #23 Skrevet 25. august 2003 Vi aner ikke hva slags velkomstdrink det blir, men brudeparet skal iallefall få servert Blue Nun Gold Edition, med bladgull oppi, på kirketrappa. Velkomstdrinken lager svigerfar
Charly Skrevet 25. august 2003 #24 Skrevet 25. august 2003 Mange svar, mange meninger, menge smaker... Jeg er kokk, lang erfaring som servitør og giftet meg i fjor. Vi brukte Veuve Clicquot Brut (Gul Enke tørr) Sec betyr halv tørr. Gjestene skal ha 1 - 1,5 del av denne væsken og det er ikke kjempeviktig at alle liker det veeeldig god. Det er noe man skal skåle til og nippe til mens man menger seg med masse stivpynta folk man ikke nødvendigvis kjenner spesielt godt. Martini Asti er SØT og en typisk fjortis drikk (uten og fornærme noen!) Henkell Trocken er grusom tysk musenrende vin og jeg vil ikke kalle noen guru for å like den! Den og Freixenet i billigste utgave finnes i minibaren på danskebåten (hvis man har litt dyr lugar) og det sier litt om hvor dårlig den er! Codorniu finnes i flere varianter og den kan være et godt alternativ til musserende vin fra Spania. Blue Nun Gold Edition (også fra Tyskland og nå tilgjengelig i lettvariant i butikken - sier mye synes jeg) ER en kul greie å servere i bryllup - hvis man har gull som farge... Minner igjen på at man skal jo ikke ha store mengder av denne drikken og det er derfor ikke veeeldig viktig at ALLLLLE liker den veeeeldig godt. Om du forstår hva jeg mener??? Veuve Clicquot er skikkelig fransk Charmpagne og veldig godt likt av mange, som liker champagne. Bollinger, Taittinger, Pommery og Lanson Black Label er gode champagner også - men det koster jo kroner da.
Gjest Anonymous Skrevet 25. august 2003 #25 Skrevet 25. august 2003 Er helt enig i att Martini asti er en skikkelig harry fjortis drikk!!!!!!Jeg er 30, og forbinder dette med klissete rusbrus. INGEN av mine venner rundt 30 ville drukket dette. Server heller en halvtørr, som Codornieu.
fruenge Skrevet 25. august 2003 #26 Skrevet 25. august 2003 Det er klart det at Asti ikke foretrekkes av kjennere innen bransjen som en god apertiff/velkomstdrikk. Det beste den vel egner seg til er noen desserter. Men nå skal vi ikke glemme at i de færreste kretser i Norge er noen eksperter på sjampis, de har toppen kanskje smakt det noen ganger før. Og jeg har liten tro på meningmann vil betale 300-400 kr for en flaske. Jeg er enig i at Asti er litt harry fjortis, men den fungere for de som ikke er bevandret i Bollinger, og andre godsaker. Og faktum er at mange liker den. Forslår for brudeparet at dere kjøper flere flasker og prøver dere frem og velger den dere liker.
orakel Skrevet 25. august 2003 #27 Skrevet 25. august 2003 Siden du skal servere litt mat ved siden av ville jeg ikke gått for noe som var for søtt. Vil du ha ekte champagne til en grei pris kan for eksempel Besserat de Bellefon eller Billecart-Salmon Réserve være greie alternativer. Eller hva med en musserende fra Burgund, en såkalt Crémant de Bourgogne. Der kan du finne mye bra til en ok pris. Ta en tur på polet og kjøp noen flasker så kan dere jo prøve dere frem med hva dere liker. Disse søte italienske musserende synes jeg ikke gjør seg som aperitif, bruk heller det som dessertvin eller til frukt. Og disse såkalte Gold-edition'ene synes jeg personlig blir litt tacky, ikke ser du så mye til bladgullet heller. I stedet for å betale for bladgull villle jeg brukt pengene på vinkvaliteten.
Gjest LoisLane Skrevet 25. august 2003 #28 Skrevet 25. august 2003 he-he, jeg er vel litt tacky, da... Det ble Blue Nun Gold Edition til slutt. Jeg og brudgommen som ikke er spesielt vinvante likte den godt, og vi fikk heller ingen klager. Vi var forholdsvis opptatt med fotografering mens gjesten drakk vinen, men det hørtes ut som om de likte den. En holdt på å helle den ut, da han trodde det var noe uhumskheter i den! har noen flasker stående igjen hjemme nå, og de skal tas i nærmeste framtid. Synes musserende er mer digg en rødvin, jeg!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå