Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en jente som har slitt med tørre lepper siden jeg var 8-9 år. Da begynte jeg med den blå Lypsyl. Uten å tenke over det så ble jeg mer og mer avhengig. De siste årene nå har det tatt helt av. Jeg smører meg nesten hvert 15.minutt, etter hver gang jeg har spist, etter hver gang noe kommer borti leppene mine, jeg kan ikke kysse kjæresten min uten å smøre meg rett etterpå ++. Det er helt uutholdelig. Jeg har med kremen OVERALT! Hjelp meg!!

Det er helt sykelig! Jeg blir også veldig rød rundt leppene, på huden rundt munnen liksom..

Jeg har prøvd bortimot ALT som finnes av leppomader, lypsyl, blistex, mary key leppomade, mentoltum, vaselin +++. En periode kan jeg bruke vaselin, men så går d noen uker med den, så blir jeg må en måte "immun" mot den. Leppene reagerer med å bli enda rødere og tørrere, og av og til er det som det skilles ut en ekstra væske fra leppene mine som gjør dem enda rødere, spesiellt rundt munnen. Jeg har også brukt mentolatum, men denne har også samme effekten. Etter en stund virker den ikke på meg lenger. Per i dag bruker jeg 8 hour cream fra Elisabeth Arden, men leppene mine begynner å reagerer på den også. Jeg tror kanskje jeg overbruker kremene. Men prøver jeg å gå noen timer uten, så gud hjelpe meg, da ser jeg ikke ut. Jeg har altså funnet en del kremer som er gode, men problemet er at jeg bruker dem hvert 15. minutt, og det er IKKE bra!

Så det jeg egentlig lurer på er ikke hvilken krem jeg skal bruke, for den virker uansett bare noen uker, men hvordan jeg kan få fuktigheten i leppene mine tilbake FOR GODT? Altså uten å bruke noen som helst krem for leppene. Er så lei. Som sagt så har jeg prøvd de fleste kremer, men blir alltid immun til slutt. Er dette noe å gå til lege for? Noen som har gjort det? Vet ikke om de tar problemet mitt seriøst nok. Men for meg er det et skikkelig problem. Det er heller ikke gøy for kjæresten at jeg alltid har masse kliss på leppene.

Hjelp meg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

EOS Lip Balm koster ikke så mye (80 kr på Vita) og sies å være bra. Søt er den også!

Selv har jeg nettopp kjøpt Décleor sin leppomade, husker ikke navn, men du får den billig på feelunique.com. Tar litt tid, men jeg har også utrolig tørre lepper for øyeblikket (og sprekker på sidene, auauau!), og orker ikke bli avhengig av Lypsyl igjen.

Skrevet

Ser ut til at har utviklet allergi mot et stoff i leppomadene, antakelig pga. at du har brukt lypsylen så utrolig lenge. Du kunne nok fått sjekket det hos legen, ja. Det å drikke mye kan hjelpe, hold deg hydrert. Kanskje du kunne spurt hudlege/normal lege om det er noe mer du kunne gjort? Om du sjekker deg hos legen, og finner ut hva det er du er allergisk mot, så kan du jo prøve å finne noe uten dette stoffet.

Skrevet (endret)

Lypsyl, vaselin, 8 hour cream osv er fulle av mineraloljer! De gjør bare leppene dine verre, og tetter igjen porene på huden rundt leppene. Prøv EOS eller Decleor Lip Treatment.

Endret av Anemsi
Gjest Gjest_siri_*
Skrevet

Jeg har (hatt) akkurat samme problem som deg! Jeg bruker nå wonderbalm i krukke fra boots apotek. koster 59 kr og den varer lenge. Har hatt to stykker i over et år. og bruker den mange ganger i løpet av dagen, er helt avhengig. Jeg slet tidligere med at alle andre lipsyler etterlot seg masse hvite hudremser som ikke er noe pent. Det som er så spesielt med denne er at den er gjennomsiktig og inneholder endel oljer slik at leppene ser og holder seg fine. I begynnelsen var jeg litt skeptisk pga den virket veldig tynn. men etter en ukes tid innså jeg at det er den beste lipsylen jeg noensinner har brukt. Den kan sammenlignes med rusebud og vaselin, bare at denne virkelig gjør jobben sin.

Skrevet

Husk at kroppen er laget for å klare seg uten kremer.

Men om vinteren blir det jo ofte tørt, og da smører man seg inn... Men bruker man kremer over litt tid, vil ikke kroppen tilføre fuktigheten til leppene selv lenger, siden det allerede er fuktig. Så jeg tror man ender opp med å bruke mer og mer kremer istedet for å la

kroppen "rydde opp" selv.

Det har skjedd med meg og, men ikke like sterkt som med deg.

Jeg prøver å være litt på "avvenning" nå, og går rundt med tørre lepper hele dagen.

Kanskje du kunne prøve å smøre på litt sjeldnere? Start litt forsiktig og ta litt mindre hver dag. Går det veldig utover deg synes jeg du burde snakke med en hudlege elns. :)

Lykke til! :5:

Skrevet

Jeg har tilnærmet konstant tørre lepper, og EOS lip balm gir meg ingenting. Den er kanskje litt behagelig i 10 minutter, men så trenger jeg mer.

Skrevet

Har også alltid hatt tørre lepper, men jeg støtter det innlegget som nevnte allergi.

Tror det er noe du bør ta med lege, og få henvisning til hudlege.

Skrevet

Jeg tar litt olivenolje på leppene mine før jeg legger meg. Det funker veldig bra på mine lepper.

Gjest Gjest med tørre lepper
Skrevet

Heisann!

Jeg har også svært tørre lepper, sånn har det vært så lenge jeg kan huske. Min teori er at jeg har det fordi jeg har atopisk hud, med ye uttalt eksem og lit uttalt psoriasis.

Andre med tørre lepper som også har dette? For leppene er da hud, eller har jeg misforstått da?

Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg vil bare gjøre dere unge jenter oppmerksom på at det heter LEPPEPOMADE, ikke LEPPOMADE.

Gjest Raptuza
Skrevet

Eg er fornøgd med Burts Bees i krukke. Ein leppesalve med bl. a bivoks og peppermynte og ingen kjemiske tilsetningar.

Skrevet

Slutt med produkter som inneholder alkohol, parfyme, parafin etc.

Dette er bare tull, og er strengt tatt ikke nödvendig i en krem.

Eneste grunnen til at man har det, etter hva JEG tror, er fordi det gjör at huden din blir avhengig av dette - fordi det törker ut og man trenger mer av det.

Nei kjöp eller lag sel naturlige kremer om man trenger å bruke det.

Skrevet

EOS lipbalm er mer forebyggende, mens Decleor hjelper når du først har tørre lepper, mener jeg å ha hørt et sted..

Jeg har veldig tørre lepper, og EOS hjelper ingenting.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg vil anbefale bivoks, selv bruker jeg bivoks fra mary kay, er faktisk d eneste som har funket på mine lepper,har prøvd alt fra skurb og peeling. Er vanligvis også plaget av munnsår i ny og ned,etter at jeg bynte med bivoksen har jeg ikke hadd munnsår eller tørre lepper. Pleier å ta på bivoksen på leppene før jeg legger med og når jeg står opp.

Denne bivoksen kan også brukes til mye, som krem osv. jeg kjøpte av ei som selger mary kay, men har i ettertid bestilt fra ebay, for d var MYE billigere.

Den kalles for Mary Kay Extra Emollient Night Cream.

Kan hende andre bivoks har samme efekt, har som sagt kun prøvd denne bivoksen og er superfornøyd, min mor også :)

Skrevet

Strutseolje synes jeg er ypperlig på leppene.

Skrevet (endret)

Har også testet ut EOS. Gir meg ikke noe mer enn "vanlige" leppepomader. Det hjelper ikke at den er aldri så naturlig, hvis den ikke hjelper mine ørkenlepper. Den funker nok best for dem som ikke trenger slikt :) Og formen?? Hva som er så kult med en diger klump som man ikke kan ha i lomma? (tenker da på gutter som ikke har veske)

Har nå fått Decleor Aroma Solutions Baume Levres Nourishing Lip Balm i posten, og håper den funker bedre :) Den skal jo ha greie ingredienser, og hjelpe for "lost cases" som mine lepper :) Dyr var den også! 165,- for 10ml

Endret av Jade
Skrevet

Det er nok som de andre sier, at de leppepomadene du allerede har prøvd inneholder dårlige ingredienser.

Jeg sliter også en del med tørre lepper. Langt ifra like ille som deg, men allerede for over en måned siden begynte vinterleppene å dukke opp. Kunne ikke strekke ut leppene helt, da sprakk de opp, og det dukket opp "ørkenområder" rundt omkring.

Kjøpte EOS lipbalm, og den hjelper veldig bra på meg. Etter bare noen dager var leppene tilnærmet normale igjen :)

Men jeg trooor nok at lipbalmene til Decleor er hakket bedre.

Skrevet

Den beste jeg har prøvd hittil er MD formulations lip balm SPF 20. Den er dyr i innkjøp (ca 200,-/stk hos hudpleier), men drøy i bruk pluss at den med 8,5 g inneholder over dobbelt så mye som f.eks. en Decleor-leppepomade (4 g)eller 8h cream (3,7 g).

For ordens skyld: Jeg trodde først at 8h cream var himmelen, før jeg oppdaget Decleor, men kommer antagelig ikke til å kjøpe noen av dem igjen etter å ha prøvd MD. Til og med mannen min er frelst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...