Gå til innhold

Flygende spaghettimonster

alt og ingenting

Anbefalte innlegg

Det er en religion som heter "The church of The Flying Spaghetti Monster". Der det ganske åpenbart tros på at et flygende spaghettimonster er Gud!

Blir ikke overrasket hvis folk motsier det, men er det virkelig mer sannsynlig med en mann som går på vannet og brennende busker som ikke brenner opp enn et flygende spaghettimonster?

Holder meg åpen, men jeg kan like gjerne være pastafari som jeg kan være kristen.

Hva synes du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en religion som heter "The church of The Flying Spaghetti Monster". Der det ganske åpenbart tros på at et flygende spaghettimonster er Gud!

Blir ikke overrasket hvis folk motsier det, men er det virkelig mer sannsynlig med en mann som går på vannet og brennende busker som ikke brenner opp enn et flygende spaghettimonster?

Holder meg åpen, men jeg kan like gjerne være pastafari som jeg kan være kristen.

Hva synes du?

Det er forskjell på et "åpent sinn" og høl i hue vet du...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på et "åpent sinn" og høl i hue vet du...

Det jeg mener er at sier du man har høl i hue hvis man tror på det har man like gjerne høl i hue som kristen.

Noe jeg mener man ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at sier du man har høl i hue hvis man tror på det har man like gjerne høl i hue som kristen.

Noe jeg mener man ikke har.

Du skriver at du ikke vil leve i fremtiden. Er sikker på at din bønn blir hørt (og lest). Men du skriver også at du vil leve NÅ. men i morgen er straks idag vet du...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at du ikke vil leve i fremtiden. Er sikker på at din bønn blir hørt (og lest). Men du skriver også at du vil leve NÅ. men i morgen er straks idag vet du...

poenget er kanskje å klare å ikke tenke på fortid og framtid hele tiden. er ikke imorgen idag. Er ikke dét viktig å få med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

poenget er kanskje å klare å ikke tenke på fortid og framtid hele tiden. er ikke imorgen idag. Er ikke dét viktig å få med?

Den som kun lever i nuet blir historieløs, og har heller ingen fremtid i det både nuet og fremtiden kun kan forstås i lys av fortiden lille venn. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er stor forskjell på FSM og Gud. FSM er en køddekirke som ble stiftet i forbindelse med opponering mot likestillelse av undervisning i kreasjonisme og vanlig vitenskap på en texasskole, om jeg husker korrekt. FSM er en hermegimmick fritt etter Russell's teapot, og har derfor et par vesentlige mangler i forhold til kristendom:

- det er klart fra start at dette er funnet på.

- den har ikke eksistert i tusenvis av år.

- den har ikke en samling vandrefortellinger løst knyttet opp til historien de siste 2000 år.

- det er ingen som fødes inn i spaghettimonsterkirken.

- det holdes ingen messer, det er ingen restriksjoner på adferd i lys av FSM. Du kan kle deg hvordan du vil, du kan drikke så mye du vil, du kan være utagerende så mye du vil. Det fins rett og slett få holdninger som kan gjøre ting forbudt, og dermed seksuelt spennende.

- du har ingen anledning til å pynte deg for å treffe andre FSMere. Det er rett og slett en gjeng slasker med god utdannelse og høy intelligens + for mye fritid som står bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er stor forskjell på FSM og Gud. FSM er en køddekirke som ble stiftet i forbindelse med opponering mot likestillelse av undervisning i kreasjonisme og vanlig vitenskap på en texasskole, om jeg husker korrekt. FSM er en hermegimmick fritt etter Russell's teapot, og har derfor et par vesentlige mangler i forhold til kristendom:

- det er klart fra start at dette er funnet på.

- den har ikke eksistert i tusenvis av år.

- den har ikke en samling vandrefortellinger løst knyttet opp til historien de siste 2000 år.

- det er ingen som fødes inn i spaghettimonsterkirken.

- det holdes ingen messer, det er ingen restriksjoner på adferd i lys av FSM. Du kan kle deg hvordan du vil, du kan drikke så mye du vil, du kan være utagerende så mye du vil. Det fins rett og slett få holdninger som kan gjøre ting forbudt, og dermed seksuelt spennende.

- du har ingen anledning til å pynte deg for å treffe andre FSMere. Det er rett og slett en gjeng slasker med god utdannelse og høy intelligens + for mye fritid som står bak.

I beg to differ!

Pastafarianismen er en åpenbaringsreligion så god som noen! At den er forholdsvis ny, kan ikke holdes mot den.

Dessuten har troen på Det Flygende Spaghetti-Monster, FSM, mange forklaringer på ting som andre reliogioner IKKE har. Bl.a den tilsynelatende inkonsistensen mellom religionens skapelsesberetgning og vitenskaplige funn. Dette forklares med at FSM gjennom sine nudlete lemmer, manipulerer alt som skjer, slik at sannheten IKKE kommer for en dag. Det gjelder også avlesninger av temperatur, gravitasjon, stråling og what not!

De har også en forklaring på drivhuseffekten.Det henger sammen med den minskende forekomsten av pirater. Paralellt med at det er blitt færre pirater, er det også blitt tiltakende varmere. Pastafarianere prøver å snu denne trenden gjennom pirat-aktiviteter, og stikk i strid med din utlegning, så KLER en ekte pastafarianer seg ut for å ha samkvem med likesinnede. Da er det forskjellige pirat-parafernalia som gjelder. Rysjete skjorter, vester, hatter, krok, lapp over øyet og papagøye, og forøvrig er det bare fantasien som setter grenser. Aktivitetene er selvsagt også piratfokusert, og konsum av grog, og samkvem med "wenches" er sentrale elementer. Talk Like A Pirate day er en årlig foreteelse, i den samme ånden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I beg to differ!

Pastafarianismen er en åpenbaringsreligion så god som noen! At den er forholdsvis ny, kan ikke holdes mot den.

Dessuten har troen på Det Flygende Spaghetti-Monster, FSM, mange forklaringer på ting som andre reliogioner IKKE har. Bl.a den tilsynelatende inkonsistensen mellom religionens skapelsesberetgning og vitenskaplige funn. Dette forklares med at FSM gjennom sine nudlete lemmer, manipulerer alt som skjer, slik at sannheten IKKE kommer for en dag. Det gjelder også avlesninger av temperatur, gravitasjon, stråling og what not!

De har også en forklaring på drivhuseffekten.Det henger sammen med den minskende forekomsten av pirater. Paralellt med at det er blitt færre pirater, er det også blitt tiltakende varmere. Pastafarianere prøver å snu denne trenden gjennom pirat-aktiviteter, og stikk i strid med din utlegning, så KLER en ekte pastafarianer seg ut for å ha samkvem med likesinnede. Da er det forskjellige pirat-parafernalia som gjelder. Rysjete skjorter, vester, hatter, krok, lapp over øyet og papagøye, og forøvrig er det bare fantasien som setter grenser. Aktivitetene er selvsagt også piratfokusert, og konsum av grog, og samkvem med "wenches" er sentrale elementer. Talk Like A Pirate day er en årlig foreteelse, i den samme ånden.

Det hadde kanskje vært smart om man måtte bli operating noodle, før en fikk ta del i den fulle og hele sannhet her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde kanskje vært smart om man måtte bli operating noodle, før en fikk ta del i den fulle og hele sannhet her?

Hey, det er ikke akkurat scientologer vi snakker om her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spaghettimonsteret ble oppfunnet av en amerikansk student for å bevise et poeng, om jeg ikke husker feil. Kan egentlig ikke sammenlignes med religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spaghettimonsteret ble oppfunnet av en amerikansk student for å bevise et poeng, om jeg ikke husker feil. Kan egentlig ikke sammenlignes med religion.

Klart den kan..

Den MÅ ikke være gammel. Den MÅ ikke ha millioner av tilhengere

Den MÅ ikke inkludere frelse osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VinglePetter

Jeg tror jeg skjønner poenget ditt, men du tar nok feil. Klart det kan sammenlignes med "ekte" religion. Det finnes en drøss med "nye" religioner. Hvorfor er det bare de gamle som kan regnes som ekte?

Hvordan vet du at det ikke finnes andre "ekte" religioner som også startet som en "spøk"? At en person sier han fikk en åpenbaring, er ikke nødvendigvis bevis nok for at det er noe annet enn hallusinasjoner eller fri fantasi. Det er troen som er avgjørende.

Hvis noen tror på spagettimonsteret, så kan vel ingen kritisere dem for det? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I beg to differ!

Dette forklares med at FSM gjennom sine nudlete lemmer, manipulerer alt som skjer, slik at sannheten IKKE kommer for en dag. Det gjelder også avlesninger av temperatur, gravitasjon, stråling og what not!

De har også en forklaring på drivhuseffekten.Det henger sammen med den minskende forekomsten av pirater. Paralellt med at det er blitt færre pirater, er det også blitt tiltakende varmere.

Ser vi en inkonsistens her? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vi en inkonsistens her? ;)

Det er selvsagt en trosbasert åpenbaringsreligion. Men profeten sier at slik er det, så vi må bare forholde oss til det. Det er uansett en logisk forklaring. FSM har sørget for at han ikke kan ses, og at hans skapelsesakt og øvrige guddommelige aktiviteter, ikke kan utforskes. De nudlede tentaklene sørger for det. Over alt og alltid, for å si det med HV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Klart den kan..

Den MÅ ikke være gammel. Den MÅ ikke ha millioner av tilhengere

Den MÅ ikke inkludere frelse osv osv.

Men det ER en frelse, og en himmel, også. Himmelen er en strippeklubb, der det finnes en ølvulkan! Det sier seg selv at det er paradis for alle som liker øl og strippere. Og hvem gjør ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det ER en frelse, og en himmel, også. Himmelen er en strippeklubb, der det finnes en ølvulkan! Det sier seg selv at det er paradis for alle som liker øl og strippere. Og hvem gjør ikke det?

hei hei hei..

now we talking :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med TS her. Jeg kan like gjerne tro på et spaghettimonster som en Gud fra kristendommen eller annen religion. Det er for meg like usannsynlig.

Jeg har ofte tenkt at jeg skal si til folk som spør at jeg tror på norrøn mytologi. Hvis de da flirer og rister på hodet, så vil jeg si at det er slik jeg ser på deres religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg skjønner poenget ditt, men du tar nok feil. Klart det kan sammenlignes med "ekte" religion. Det finnes en drøss med "nye" religioner. Hvorfor er det bare de gamle som kan regnes som ekte?

Hvordan vet du at det ikke finnes andre "ekte" religioner som også startet som en "spøk"? At en person sier han fikk en åpenbaring, er ikke nødvendigvis bevis nok for at det er noe annet enn hallusinasjoner eller fri fantasi. Det er troen som er avgjørende.

Hvis noen tror på spagettimonsteret, så kan vel ingen kritisere dem for det? Eller?

Er'kke enig. Så lenge vi vet HVEM og HVORFOR han oppfant spaghettimonsteret, så bortfaller det som seriøst argument med hensyn til hva man tror og ikke tror.

Ja, det kan hende at de store ørkenreligionene også ble startet som spøk, selv om jeg tror agendaen var en helt annen, men her vet vi ikke verken hvem, hva eller hvorfor...

Hadde han dermed kommet med en utrolig historie om en opplevelse han hadde hatt, uten å fortelle noen at dette gjorde han for å understreke et poeng, så ville saken blitt en annen... da kunne folk begynne å tro uten annen grunn enn at han sier det er sånn. Med spaghettimonsteret går ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...