Gjest Gjest_trine_* Skrevet 17. oktober 2009 #1 Skrevet 17. oktober 2009 hva er forskjellen på en gård kontra et småbruk? gjelder odelsloven ennå eller er den tatt bort? hva er evntuelt kravet for å ha odel på en gård/småbruk? er snart oppe i en arvesak her og trenger litt hjelp for å roe gemyttene til familien og hindre uvennskap
Gjest nobilian Skrevet 17. oktober 2009 #2 Skrevet 17. oktober 2009 (endret) hva er forskjellen på en gård kontra et småbruk? gjelder odelsloven ennå eller er den tatt bort? hva er evntuelt kravet for å ha odel på en gård/småbruk? er snart oppe i en arvesak her og trenger litt hjelp for å roe gemyttene til familien og hindre uvennskap *** Heisann. Jeg har odel, og odelsloven er gjelder fortsatt. Det er mange som har kritisert ordningen, en den er nå der enda. Først, for å ha odel, må gården ha vært i familiens eie i 20 år (eller 25, husker ikke helt). Deretter må eiendommen være over 25000m2, eller 25 dekar/mål. Gjelder annen arealgrense for rene skogeiendommer, er ikke så inne på den biten. De som eier eiendommen må også ha hatt odel på gården. Hvis så vilkårene er oppfylt, følger odelsretten eldste barn av eier, deretter barn av eldste barn. Så kommer nest eldste barn av eier, og barn av nest eldste barn. Slik fortsetter det til alle eiers barn (og barnebarn) har frasagt seg retten. Hvis en foran deg i rekken velger å overta, har du ingen rettigheter. Tror forøvrig ikke man kan avvise odel på barns vegne, men er ikke helt sikker. Hvis eldste barn overtar etter død forelder, gjelder åsetetakst, for andre gjelder odelstakst. Hvis gård selges uten at de med odelsrett har frasagt seg odel, kan person med odel kreve å få kjøpe gården tilbake innen et år eller et halvår (du får nesten sjekke akkurat det hvis det er aktuelt). Kompliserte greier, og eldgammelt. Det viktigste er uansett å ikke gjøre seg til uvenner over arv, ingenting er mer tøvete enn det. Du finner forresten odelsloven på lovdata.no, og sikkert på wikipedia også. Lykke til. Endret 17. oktober 2009 av nobilian
Gjest Gjest_trine_* Skrevet 17. oktober 2009 #3 Skrevet 17. oktober 2009 tusen takk for svar i dette tilfelle har pappaen giftet seg på nytt og fått barn med nykona (7 år gammel unge)vet du om mitt halvsøsken da har noen særrettigheter forann meg som er særkulls barn? min mor var gift med pappa men skilte seg for over 20 år siden, har bodd mine 4 første år på gården... spiller dette inn?
Gjest nobilian Skrevet 17. oktober 2009 #4 Skrevet 17. oktober 2009 (endret) tusen takk for svar i dette tilfelle har pappaen giftet seg på nytt og fått barn med nykona (7 år gammel unge)vet du om mitt halvsøsken da har noen særrettigheter forann meg som er særkulls barn? min mor var gift med pappa men skilte seg for over 20 år siden, har bodd mine 4 første år på gården... spiller dette inn? *** Hvis jeg forstår deg riktig, er det din far som eier eiendommen. Du er eldre enn ditt halvsøsken. Det er da først du (om du er eldste barn), deretter dine barn som har odel (om du har noen). Ditt halvsøsken har ingen odelsrett uten at de før i "køa" har sagt den fra seg. Fant denne på wiki, håper den klarer opp litt. Det spiller altså ingen rolle om din mor og far er gift eller hvor mange barn de har fått på hver sin kant etterpå. Så lenge han faktisk er din far har du odelsrett. Endret 17. oktober 2009 av nobilian
Gjest Gjest_trine_* Skrevet 18. oktober 2009 #5 Skrevet 18. oktober 2009 kan min far oppheve odelen på noen måte? besteforleldrene mine sier at pappa ønsker at halvsøskenen min skal arve gården og ikke jeg.. vet snart ikke hva jeg skal tro eller gjøre.. halvsøskenet mitt er 7 år og jeg er 31 og har egnen barn.. får desverre ikke lengre kontakt med pappa pga skadene han har..
Gjest nobilian Skrevet 18. oktober 2009 #6 Skrevet 18. oktober 2009 kan min far oppheve odelen på noen måte? besteforleldrene mine sier at pappa ønsker at halvsøskenen min skal arve gården og ikke jeg.. vet snart ikke hva jeg skal tro eller gjøre.. halvsøskenet mitt er 7 år og jeg er 31 og har egnen barn.. får desverre ikke lengre kontakt med pappa pga skadene han har.. *** Din far kan ikke oppheve odelen, ei heller dine besteforeldre. Rent juridisk har ihvertfall de ingenting de skulle ha sagt. Om det er slik at du vil ha gården, må du også flytte dit. Det holder ikke å ha den som fritidsbolig. Det får bli din vurdering om selve eiendommen er viktigst for deg, eller om det er tilstrekkelig med ren pengearv som det jo vil bli hvis noen andre kjøper gården.
Gjest Apis Skrevet 18. oktober 2009 #7 Skrevet 18. oktober 2009 Ut i fra det du sier her så har du og dine barn bedre odel en dine halvsøsken. Forutsetningene er at det er odel på gården. Vis det er sånn at du ønsker å ta gården på odel for å bo og drive så ville jeg tatt kontakt med en advokat for å forhørt meg om de juridiske rettighetene du har. Vis du ikke ønsker å bo og drive så er det rent juridisk ikke noe å hente økonomisk på å vike plassen i Odelsrekkefølgen. Selv om det kansje er vanlig å gi forskudd på arv. Så er Odelen bare en forkjøpsrett.
Gjest Apis Skrevet 18. oktober 2009 #8 Skrevet 18. oktober 2009 Og som nevnt over husk det er bo og driveplikt på en odelsgård
Gjest Apis Skrevet 18. oktober 2009 #9 Skrevet 18. oktober 2009 *** Din far kan ikke oppheve odelen, ei heller dine besteforeldre. Rent juridisk har ihvertfall de ingenting de skulle ha sagt. Om det er slik at du vil ha gården, må du også flytte dit. Det holder ikke å ha den som fritidsbolig. Det får bli din vurdering om selve eiendommen er viktigst for deg, eller om det er tilstrekkelig med ren pengearv som det jo vil bli hvis noen andre kjøper gården. Vis faren lever så trenger han ikke fordele arv når han selger. Rent juridisk? Selv om det kansje er vanlig å gi forskudd på arv.
Gjest nobilian Skrevet 18. oktober 2009 #10 Skrevet 18. oktober 2009 Vis faren lever så trenger han ikke fordele arv når han selger. Rent juridisk? Selv om det kansje er vanlig å gi forskudd på arv. *** Nei, selvsagt ikke. Han kan bruke alle pengene på potetgull om han vil. Arv fordeles vel oftest ved dødsfall, selv om det kan gis forskudd. Forsto bare TS dithen at det ikke er mulig å oppnå kontakt med faren pga skader, og det virker også som hun tror at han ikke vil leve så mye lenger. Og da vil arveoppgjøret gå på evt penger for salg av gården.
Gjest Gjest_trine_* Skrevet 18. oktober 2009 #11 Skrevet 18. oktober 2009 takk for svar.. hehe har jo selfølgelig tenkt å bo og drive gården, er vel det som er poenget med å overta min far lever ennå men ligger i et koma han ikke kommer til å våkne fra... bestefolreldrene mine snakket om at det kom 1 endring i odelsloven fra 1 juli og at det ikke lengre er odel på gården.. min far tok over gården med odel i sin tid..er det noe sted jeg kan finne oversikt over gårder som er på odel? pappa er jo giftpå ny og de har felles eie, påvirker det situasjonen?
Gjest nobilian Skrevet 18. oktober 2009 #12 Skrevet 18. oktober 2009 TS, akkurat hvor lenge har din far og stemor vært gift?
Gjest Apis Skrevet 18. oktober 2009 #13 Skrevet 18. oktober 2009 Her står det en del å lese også når det gjelder de siste endringene. Er gården på mindre en 25 da dyrket eller 500 mål skog kan den ikke odles. http://www.slf.dep.no/portal/page?_pageid=...&p_d_v=2532
Gjest En gjest Skrevet 18. oktober 2009 #14 Skrevet 18. oktober 2009 bestefolreldrene mine snakket om at det kom 1 endring i odelsloven fra 1 juli og at det ikke lengre er odel på gården.. min far tok over gården med odel i sin tid..er det noe sted jeg kan finne oversikt over gårder som er på odel? Endringen i odelsloven som skjedde 1. juli går rett og slett ut på at det nå er den eldste som har best odelsrett uansett kjønn, og unsett når de er født. Tidligere var det unntak for barn førdt før et eller annet år jeg ikke husker i farten Og så har fristen for odelsløsning blitt kortere, nå er det et halvt år. Jeg anbefaler at du a) leser litt i odelsloven på lovdata.no, b) søker litt i Google, c) prater med en advokat, for dette er vanskelige saker. Alt for vanskelig til at noen som ikke er fagfolk kan gi helt presise råd her.
Gjest Gjest_trine_* Skrevet 18. oktober 2009 #15 Skrevet 18. oktober 2009 de har vært gift i 15 år.. okay, det hørtes jo ikke dramatisk ut for min del da.. er nok bare mine besteforeldre som prøver å lage kjepper i hjulene for meg.. takk for svar dere
Gjest nobilian Skrevet 18. oktober 2009 #16 Skrevet 18. oktober 2009 de har vært gift i 15 år.. okay, det hørtes jo ikke dramatisk ut for min del da.. er nok bare mine besteforeldre som prøver å lage kjepper i hjulene for meg.. takk for svar dere *** Tar med denne siste, for å forklare hvorfor jeg spurte. Om de hadde vært gift i 20 år, og det ikke forekom særeie, ville også hun ha hatt odel, sånn som jeg forstår loven. Da ville ditt søsken hatt odel fra to sider og dermed sterkere odel enn deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå