Breakeven Skrevet 17. oktober 2009 #1 Skrevet 17. oktober 2009 Jeg skal da altså flytte ut den 1 desember. Jeg har bodd hjemme til nå, men nå har jeg funnet ut at det er på tide og bli selvstendig. Jeg vil føle hvordan det er og klare seg økonomisk helt på egen hånd og jeg vil også bli flinkere til og håndtere penger da jeg ikke er den mest økonomiske personen i verden. Jeg er da altså student og er klar over at det sikkert kommer til og bli trangt med pengene og langt ifra som og bo hjemme der jeg ikke betaler husleie osv. Så det jeg lurte på er egentlig litt tips til sparing og forbruk. Jeg skal flytte sammen med en venninne, og leien kommer til og være på 5500 hver i måneden. Jeg får stipend på ca 6500 hver måned og jeg tjener alt fra 3000-6000 i måneden på jobben. Jeg er klar over at jeg må trappe opp jobbingen litt så jeg hvertfall får en månedslønn på 5000-6000. Det jeg er litt spent på er hvor mye jeg eventuelt kommer til og bruke på mat i uken og slike ting. Så har jeg jo telefonregning på nesten 500 kr, treningsavgift på nesten 400, sparing til BSU. Jeg ser nå at jeg burde sette opp et budsjett og hvertfall kuttet ut noen abonnementer jeg har på blader osv. Men noen som har vært gjennom dette som kunne gitt meg noen råd?=)
LaFemme Skrevet 17. oktober 2009 #2 Skrevet 17. oktober 2009 Vel det første du burde gjøre har du allerede nevnt, sette opp et budsjett og følge det. Kutte ned på unødvendige ting som blader og fastfood mat (hvis du spiser mye av det). Dere burde få dere innboforsikring. Ta høyde for uforutsette utgifter (lege- og tannlegebesøk osv). Du sparer penger på å handle inn til en ukesmeny isteden for å kjøpe inn dag for dag. Bli enige om hvordan dere skal fordele husarbeidet (en ting er å si at det skal være 50-50, men man kan få seg mange overraskelser når man flytter inn med venner).
Breakeven Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 17. oktober 2009 Vel det første du burde gjøre har du allerede nevnt, sette opp et budsjett og følge det. Kutte ned på unødvendige ting som blader og fastfood mat (hvis du spiser mye av det). Dere burde få dere innboforsikring. Ta høyde for uforutsette utgifter (lege- og tannlegebesøk osv). Du sparer penger på å handle inn til en ukesmeny isteden for å kjøpe inn dag for dag. Bli enige om hvordan dere skal fordele husarbeidet (en ting er å si at det skal være 50-50, men man kan få seg mange overraskelser når man flytter inn med venner). Ja, henne jeg skal flytte inn med har hatt samboer før så hun mente vi skulle ha en vaskeliste. Det er jeg enig i. Håper jeg bare klarer meg økonomisk og slipper og løpe til mamma og pappa for penger, vil helst slippe det..
Renesmee Skrevet 17. oktober 2009 #4 Skrevet 17. oktober 2009 Du klarer deg nok økonomisk, men du vil raskt merke at det blir mye mindre penger til "artige ting" Med gode handlerutiner og planlagte innkjøp vil du klare deg på 2500 i mnd til mat. Husleie 5500 Mat 2500 Mobil 500 Trening 400 sum: 8900 I tillegg kommer kanskje strøm? forsikring? internett eller kabeltv? transport? Du burde også ha en bufferkonto. Kanskje jobber du masse en måned og får mye penger til overs. Istedet for å shoppe bort overskuddet er det veldig lurt å legge av en del av det i tilfelle du ikke får jobbe like mye en senere mnd, slik at stipendet og lønna ikke engang dekker de faste utgiftene.
Breakeven Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter #5 Skrevet 17. oktober 2009 Du klarer deg nok økonomisk, men du vil raskt merke at det blir mye mindre penger til "artige ting" Med gode handlerutiner og planlagte innkjøp vil du klare deg på 2500 i mnd til mat. Husleie 5500 Mat 2500 Mobil 500 Trening 400 sum: 8900 I tillegg kommer kanskje strøm? forsikring? internett eller kabeltv? transport? Du burde også ha en bufferkonto. Kanskje jobber du masse en måned og får mye penger til overs. Istedet for å shoppe bort overskuddet er det veldig lurt å legge av en del av det i tilfelle du ikke får jobbe like mye en senere mnd, slik at stipendet og lønna ikke engang dekker de faste utgiftene. Ja det har du rett i, sånn har jeg tenkt også. Snart er det jo jul og ferie og da jobber jeg naturligvis mer, så planen er og sette av penger slik at jeg ikke sliter hver måned. Også kommer det store studielånet i januar, så jeg skal virkelig prøve og være flink med pengene og ikke bare shoppe her og der. Er så mye utgifter som man ikke tenker på når man bor hjemme...huff, gruer meg nesten litt jeg. Økonomi og penger gjør meg så stressa. Men er jo 21 så er vel på tide og prøve det selvstendige liv=P
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2009 #6 Skrevet 17. oktober 2009 Et tips er kanskje å se dere om etter en billigere leilighet. 5500 er ganske mye å betale per person, selv i Oslo (om det er der du bor), i hvert fall som 21-årig student. Jeg er nylig blitt singel og har flyttet inn i kollektiv med to andre, har stor leilighet og betaler ca 4500 + strøm og internett. Men jeg er i full jobb, og det er noe annet enn å leve på studielån og noe attåt. Ellers er mitt beste tips å sette av nok penger til alle faste utgifter og regninger du vet kommer (kan være til linser, p-piller osv) med en gang du får lønn, gjerne også en del ekstra til uforutsette ting. Da kan du bruke resten på mat, fornøyelser, klær osv, men gjerne spare eventuelle penger til overs ved månedsslutt i bsu/som buffer.
Gjest Agurkolat Skrevet 18. oktober 2009 #7 Skrevet 18. oktober 2009 Trur du fint kan klara deg med mindre enn 2500 kr i mat i mnd. Eg har sambuar og me brukar 3000 kr på mat, og spiser godt. Bare planlegg bra, regn først ut kor mykje du kjem til å bruka på brød, mjølk, pålegg og slikt i mnd, så ser du etterpå kor mykje du kan bruka på ein middag. Bruk mykje First Price og hamstre hvis da er tilbod på kjøtt og slikt. Greit hvis du har frysar.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2009 #8 Skrevet 18. oktober 2009 er det noen mulighet for å få ned utgiften på treningen? hvis du er student så har vel de "egne" sentere hvor det er litt billigere? (er noen år siden ejg studerte men da mente jeg det var rundt 1000 i halvåret eller noe på Bi...)
Breakeven Skrevet 19. oktober 2009 Forfatter #9 Skrevet 19. oktober 2009 Mamma sa til meg idag at hun mener at jeg ikke kommer til og klare meg. Altså økonomisk, og at hun ikke vil jeg skal skrive kontrakt (skal egentlig skrives imorgen) før hun jeg skal flytte med har fått jobb. Hun er på jobbintervju idag og søker for harde livet, men jeg skjønner jo egentlig det. Mamma syns det har gått for fort, og hun sier at henne og pappa får helt angst av å tenke på det fordi de mener jeg ikke vet hvor hardt det kommer til og bli, og de vet jeg liker og kose meg og å reise. De mener jeg burde bo hjemme til jeg blir ferdig med skolen (til sommeren)..og heller kjøpe når den tid kommer fordi hun mener at å leie er å kaste penger ut vinduet. Så nå er jeg ekstremt forvirret..mamma er redd for at jeg skal bli dratt ned om eventuelt venninnen min ikke klarer og betale leia i tide. Jeg skjønner hvor de kommer fra, jeg prøver og være realistisk, men det er ikke akkurat motivasjon til å flytte når jeg vet begge foreldrene mine ikke har troen på meg. Hva skal jeg gjøre..? Er skikkelig lei meg nå..føler jeg skuffer noen uansett. Om jeg flytter skuffer jeg foreldrene min,og om jeg lar vær så skuffer jeg venninna mi..
LaFemme Skrevet 19. oktober 2009 #10 Skrevet 19. oktober 2009 Hvis du virkelig vil flytte og du mener det er rett for deg, så gjør du det. Det er sikkert vanskelig for moren din at du skal "forlate redet" så det er ikke sikkert bekymringen kommer fra rett sted. Hvis du prøver og feiler, hva så? Det er en erfaring. Noe du kan bruke seinere i livet og vokse på.
Tante Skrevet 19. oktober 2009 #11 Skrevet 19. oktober 2009 Jeg tar ut 500 i minibank hver mandag som jeg har den uken. Det fører til at jeg er men forsiktig med hva jeg kjøper og sitter gjerne igjen med penger på slutten av uka som jeg enten putter i spareglasset eller unner meg noe fint for.
juliane Skrevet 19. oktober 2009 #12 Skrevet 19. oktober 2009 Du er 21 år, selvfølgelig skal du flytte hjemmefra! Det er det man gjør når man er voksen... Slik jeg ser det har du allerede gått glipp av flere år med erfaringer som andre 21-åringer har. Jeg tror det er utrolig viktig å lære seg å klare seg med lite penger en periode, det gjør at man blir mer økonomisk senere i livet og at man klarer å sette større pris på det man har. Og så spørs det om du egentlig får så innmari mye mer å rutte med når du er ferdig med studiene og skal betale både studielån og huslån (ifølge din mor). Og selvfølgelig klarer du deg, 98% av studenter bor for seg selv og klarer seg fint, så hvorfor skulle du ikke gjøre det samme? Men, for det første er det et fåtall studenter som betaler 5500 i boutgifter. Du kan lett kutte denne utgiften med i alle fall en tusenlapp i måneden. Studenter har ikke råd til å trene på SATS/Elixia, de trener på SiO sine treningssentre til 800 kr semesteret. Og mobilregninga di er jo enorm; enten må du bytte til et skikkelig abonnement ellers må du kutte kraftig ned på telefonbruken.
Renesmee Skrevet 19. oktober 2009 #13 Skrevet 19. oktober 2009 Du er jo utrolig heldig som har muligheten til å bo hjemme mens du studerer da, og hvis du trives med å bo hjemme, og i tillegg er flink å bidra med husarbeid og kanskje en liten symbolsk sum i husleie (som mora di kan spare for deg hvis hun ikke trenger/vil ha pengene) så synes jeg du skal vurdere å bli boende. Ikke mange som er så heldige Og det virker jo som mora di har lyst at du skal bli boende også.
Breakeven Skrevet 19. oktober 2009 Forfatter #14 Skrevet 19. oktober 2009 Du er jo utrolig heldig som har muligheten til å bo hjemme mens du studerer da, og hvis du trives med å bo hjemme, og i tillegg er flink å bidra med husarbeid og kanskje en liten symbolsk sum i husleie (som mora di kan spare for deg hvis hun ikke trenger/vil ha pengene) så synes jeg du skal vurdere å bli boende. Ikke mange som er så heldige Og det virker jo som mora di har lyst at du skal bli boende også. Jeg er bare helt utafor nå..har grått. Hun kalte meg en kid fordi jeg hørte på foreldrene mine, at hun merket at hun tydeligvis var eldre enn meg fordi jeg ikke var klar til å flytte ut. Det er økonomien det går på, det er det hun ikke skjønner. Jeg har lite lyst til å flytte ut når foreldrene mine mener det er og ta seg vann over hodet. 5500 kr er mye i leie og jeg har tenkt mye på det i det siste. Jeg var dum som gikk på visning JA, men hun gikk fullstendig til angrep på meg, jeg skjønner hun blir frustrert i og med at hun har sagt opp hybelen og må finne seg noe eget. Men det er mer gunstig for henne og flytte med meg enn det er for meg og flytte. Dette er siste året mitt på høyskole, jeg er heldig som får bo hjemme ja. Jeg har funnet ut at jeg vil spare penger til lappen og til NY som jeg planlegger tur til om 1 år, der jeg skal bo i et halvt med min bestevenninne. Jeg har også utrolig dårlig samvittighet for at jeg sa jeg ikke kunne bli med og skrive kontrakt imorgen, alt har gått så fort og vi har ikke spart opp noen penger, hun har ikke jobb at the moment, var på jobbintervju idag!!! Men nå virker det som hun hater meg som pesten fordi jeg hørte på foreldrene mine..
Renesmee Skrevet 19. oktober 2009 #15 Skrevet 19. oktober 2009 Det hadde ikke vært så smart å flytte sammen med noen som ikke har jobb heller, jeg synes du har gjort den riktige avgjørelsen. Ikke vær lei deg, vær heller glad og letta for at du har tatt den rette avgjørelsen! Å spare til lappen på bil høres ut som en kjempegod plan. Det er en ting som kan være vanskelig å få til å spare til selv med full jobb, og da er det godt å bli ferdig med det!
Breakeven Skrevet 19. oktober 2009 Forfatter #16 Skrevet 19. oktober 2009 Det hadde ikke vært så smart å flytte sammen med noen som ikke har jobb heller, jeg synes du har gjort den riktige avgjørelsen. Ikke vær lei deg, vær heller glad og letta for at du har tatt den rette avgjørelsen! Å spare til lappen på bil høres ut som en kjempegod plan. Det er en ting som kan være vanskelig å få til å spare til selv med full jobb, og da er det godt å bli ferdig med det! Godt og høre..trengte det. Hun ble ganske irritert, skjønner jo det..Vi skal på studentcruise sammen på onsdag så håper det går greit, fikk en melding av henne nå der det stod at det går bra og at hun ikke vil det skal være kleint mellom oss siden vi skal på cruise sammen..så det ordner seg nok, hun trenger bare tid til å roe seg..
Aud Long Skrevet 19. oktober 2009 #17 Skrevet 19. oktober 2009 Jeg skjønner hun kanskje ble skuffa, men jeg syntes hun hadde en kjip tone til deg da du sa du ikke ville flytte nå likevel. Det er ikke alltid lett å bo sammen med venner, vennskap kan noen ganger være bedre uten å bo sammen med felles ansvar for rydding og vasking. 5500 i måneden syns jeg også hørtes veldig mye ut bare i husleie. På den andre siden syns jeg det var kjekt å flytte hjemmefra som 16-åring, men hadde nok blitt boende hjemme noen år til om vi hadde bodd sentralt og foreldrene mine ikke hadde noe i mot det. Spar heller unna litt penger, og kos deg med NYC-tur og å ta lappen. Jeg syns det var bra du begynte å tenke på budsjett og økonomi før du evt. flytta. Og som andre har påpekt var det en del svært høye kostnader for studenter/unge. Man har ikke råd til alt, og man kan ikke bruke alle pengene på å bo. Ønsker deg lykke til.
Breakeven Skrevet 19. oktober 2009 Forfatter #18 Skrevet 19. oktober 2009 Tusen takk for flotte svar..det varmer. Er ikke så lett når man sitter midt oppi det, men hun har roet seg litt nå og hun sier hun ikke vil det skal være kleint mellom oss siden vi skal på studencruise sammen på onsdag. Er ikke lett og høre at man er en kid, bare fordi jeg tar imot råd fra foreldrene mine..
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2009 #19 Skrevet 19. oktober 2009 Høres ut som du havnet litt mellom to stoler her, men det er antagelig greit at du sa nei til leiligheten. Og veldig bra venninnen din også var innstilt på å være venner. Da ordner det seg Jeg synes også husleia var høy for en student, selv om du jobber. Det er slitsomt å være fulltidsstudent hvis en ender med å jobbe nærmere halv stilling for å klare seg. I tillegg er det jo litt viktig at den andre leieboern kan betale for seg, så foreldrene dine har et poeng. Samtidig må du passe på at ikke de "overstyrer" ved å framstille det som du ikke vil kunne klare deg økonomisk om du bor alene. Det virker som du har et fornuftig forhold til økonomi, så jeg er ganske sikker på at det vil gå bra - men finn deg noe rimeligere. Det med penger er egentlig ikke SÅ vanskelig, så lenge man skjønner fullt ut at det ikke bare er å sløse i vei, og at det er lurt å se etter tilbud, ikke bruke penger på ALT som er gøy osv. Jeg er også student for tiden, men leier billig hybel (2600 kr inkl strøm og nett), og klarer meg fint på det jeg får (eller, låner..) fra Lånekassa. Jeg kjøper god og sunn mat, men er obs på tilud og "for gammel" til å være med på det meste av festing og slikt som jeg brukte penger på før.
Breakeven Skrevet 19. oktober 2009 Forfatter #20 Skrevet 19. oktober 2009 Høres ut som du havnet litt mellom to stoler her, men det er antagelig greit at du sa nei til leiligheten. Og veldig bra venninnen din også var innstilt på å være venner. Da ordner det seg Jeg synes også husleia var høy for en student, selv om du jobber. Det er slitsomt å være fulltidsstudent hvis en ender med å jobbe nærmere halv stilling for å klare seg. I tillegg er det jo litt viktig at den andre leieboern kan betale for seg, så foreldrene dine har et poeng. Samtidig må du passe på at ikke de "overstyrer" ved å framstille det som du ikke vil kunne klare deg økonomisk om du bor alene. Det virker som du har et fornuftig forhold til økonomi, så jeg er ganske sikker på at det vil gå bra - men finn deg noe rimeligere. Det med penger er egentlig ikke SÅ vanskelig, så lenge man skjønner fullt ut at det ikke bare er å sløse i vei, og at det er lurt å se etter tilbud, ikke bruke penger på ALT som er gøy osv. Jeg er også student for tiden, men leier billig hybel (2600 kr inkl strøm og nett), og klarer meg fint på det jeg får (eller, låner..) fra Lånekassa. Jeg kjøper god og sunn mat, men er obs på tilud og "for gammel" til å være med på det meste av festing og slikt som jeg brukte penger på før. Ja, om man er noenlunde fornuuftig med penger og klarer og bruke dem riktig så skal man nok klare seg. Det foreldrene mine mente var vel at de vet at jeg liker og kose meg og at jeg liker og reise, og at det hadde blitt mindre av det om jeg hadde flyttet ut nå. Det er jeg jo fullstendig klar over, med en mindre leie så hadde det nok blitt enklere for 5500 er ikke lommerusk. Jeg vil heller ikke slite meg ut med jobbing fordi jeg sliter med og få endene til og møtes når jeg snart skal begynne og skrive bachelor oppgave som er den viktigste oppgaven på alle disse årene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå