Gå til innhold

Fall i trapp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vårt verste mareritt ble til virkelighet i dag, gutten vår på 19 mnd falt ned trappa, vel ikke hele trappa, ca. 9 trinn. Vi var begge så stressa og glemte helt å lukke grinda. Ungen grein med en gang men roet seg fort etter litt trøst og er sitt gamle jeg. Snakker, går stødig, kan vise hvor forskjellige ting er osv. Så da regner jeg med alt er greit. Jeg vet symptomene på hjernerystelse og han har ingen tegn til det, men jeg er alikevel litt bekymret:( Det går vel ikke an å få indre blødninger osv. uten å merke det på ungen vel? Ville dere tatt med ungen til legevakta om alt er så det pleier? Jeg ringte hvertfall ned en annen gang han slo seg litt fæølt og fikk da beskjed om at så lenge han grein med en gang og at han var sitt gamle jeg så kunne vi bare slappe av. De gir vel beskjed om alt ikke er som det skal?

Har dere andre forresten opplevd dette? er helt skjelven jeg:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vårt verste mareritt ble til virkelighet i dag, gutten vår på 19 mnd falt ned trappa, vel ikke hele trappa, ca. 9 trinn. Vi var begge så stressa og glemte helt å lukke grinda. Ungen grein med en gang men roet seg fort etter litt trøst og er sitt gamle jeg. Snakker, går stødig, kan vise hvor forskjellige ting er osv. Så da regner jeg med alt er greit. Jeg vet symptomene på hjernerystelse og han har ingen tegn til det, men jeg er alikevel litt bekymret:( Det går vel ikke an å få indre blødninger osv. uten å merke det på ungen vel? Ville dere tatt med ungen til legevakta om alt er så det pleier? Jeg ringte hvertfall ned en annen gang han slo seg litt fæølt og fikk da beskjed om at så lenge han grein med en gang og at han var sitt gamle jeg så kunne vi bare slappe av. De gir vel beskjed om alt ikke er som det skal?

Har dere andre forresten opplevd dette? er helt skjelven jeg:(

Høres ut som det har gått greit, men det går an å ha hjerneblødning som viser seg sent, fordi det siver sakte. Vanligvis er det bevissthetstap hvis det er alvorlig hodeskade, og ingenting tyder på at han har skade nå. Det dere bør gjøre er å følge med og vekke ham med jevne mellomrom i natt og sjekke at han er bevisst og "med", og kontakte lege hvis han blir uklar, begynner å kaste mye opp og virker dårlig. Små barn faller heldigvis oftest mykt.

Skrevet

Nå har jeg ikke barn, men tror nok jeg ville tatt poden med for en sjekk etter et sånt rundkast. Bare sånn for sikkerhets skyld. Men de har sikker rett i at så lenge ungen er våken og klar og ikke viser tegn til å ha vondt når det første sjokket er over så er nok alt i orden.

Men selv ville jeg nok tatt ham med en tur på legevakta ja.

Skrevet

Så lenge alt er greit, og han ikke mistet bevistheten rett etter fallet, så hadde ikke jeg tatt med barnet til legen nei.

Man ser når det er noe galt med barnet, og så lenge barnet er som vanlig, så er det ikke noe å bekymre seg over.

Dette var første gang han falt ned trappa - nestegang er du forhåpentligvis ikke så bekymret.

Skrevet
Så lenge alt er greit, og han ikke mistet bevistheten rett etter fallet, så hadde ikke jeg tatt med barnet til legen nei.

Man ser når det er noe galt med barnet, og så lenge barnet er som vanlig, så er det ikke noe å bekymre seg over.

Dette var første gang han falt ned trappa - nestegang er du forhåpentligvis ikke så bekymret.

Hehe, neste gang er jeg ikke så bekymret? slikt skal jo ikke skje igjen da

Skrevet

Forhåpentligvis ikke. Han er gammel nok til at han kanskje lærte at trappa er farlig. Min sønn syklet ned trappa ute på trehjulssykkelen sin på den alderen, og for å si det sånn: Han har alltid gått av sykkelen i god tid før trappa etter det...

Jeg syns ikke du skal ta med barnet til lege når de tidligere har forklart deg at det ikke er nødvendig under slike omstendigheter.

Skrevet

Tusen takk for svar:)

Som den bekymrende mor jeg er ringte jeg legevakten for min egen del. Så lenge han var i den formen jeg forklarte og at han spiste og drakk godt etterpå uten oppkast hørtes det ut som det hadde gått veldig fint. Tror han rullet ned de trinnene så tror ikke han slo hode sånn skikkelig. Var nede hos han nå nettopp og tok han opp fra sengen, og da var han fin og kunne vinke til bamsen sin:) skal følge litt med i natt også for sikkerthetsskyld.

Men dama jeg snakka med var ikke noe flink å berolige hvretfall. Jeg spurte litt ang. hjerneblødning, om det var mulighet for å få det og da sa hu n bare at det vet vi ikke.

Men seriøst, skal det ikke en god del til for å få hjerneblødning da? Vi tåler da litt...

Skrevet
Forhåpentligvis ikke. Han er gammel nok til at han kanskje lærte at trappa er farlig. Min sønn syklet ned trappa ute på trehjulssykkelen sin på den alderen, og for å si det sånn: Han har alltid gått av sykkelen i god tid før trappa etter det...

Jeg syns ikke du skal ta med barnet til lege når de tidligere har forklart deg at det ikke er nødvendig under slike omstendigheter.

Offda, det hørtes ikke godt ut. Hvordan gikk det med gutten din? regner med han hadde hjelm på:)

Skrevet
Offda, det hørtes ikke godt ut. Hvordan gikk det med gutten din? regner med han hadde hjelm på:)

Nei, han hadde ikke hjelm. Han var så liten at trehjulssykkelen ikke var i bruk ute enda, han bare brukte den til å sykle rundt i ring på stua. Pappaen og jeg hadde nettopp bært inn varene etter handleturen, og la dem på plass på kjøkkenet. Og begge trodde vel at den andre hadde låst døra... Plutselig hørte vi et fryktelig leven utenfra, og like etterpå hylskriking.

Vi hadde mer flaks enn vi fortjente. Han slo seg "bare" på neseryggen og hovnet opp der. Det høres kanskje brutalt ut å si "bare", men med tanke på at gutten falt rundt 15 trinn og sykkelen lå slått i flere deler nederst i trappa, så hadde vi kjempeflaks som slapp unna verre skader *grøsser*

Man kan trygt si at den dørlåsen sjekkes jevnlig nå :sjenert: Og jeg kjenner ofte på følelsen av takknemlighet over at jeg slapp alvorligere konsekvenser av uansvarligheten vår.

Skrevet

Off, for en fæl opplevelse da. Bra at det gikk så godt da. Man må jammen ha øyner i nakken med disse små dyrebare skattene våre.

Skrevet

Men det med hjerneblødning, skal det ikke mye til tor dere før at en opplever det ved fall?

Skrevet

Ja, det tror jeg.

Klippet ut fra NettDoktor.no:

Hva er symptomene på hjerneblødning?

Blødninger i selve hjernevevet kommer plutselig, uten forutgående symptomer. Typisk får pasienten en halvsidig lammelse og eventuelt talevansker. Tilstanden forverres i løpet av noen timer. Det er ofte ledsagende hodepine og varierende grad av bevissthetstap. Pasienten kan synes å falle i søvn og lar seg vanskelig vekke. Kvalme, brekninger og oppkast forekommer. Ved større blødninger kan pasienten dø i tilknytning til blødningen. En trenger imidlertid ikke dø selv om en mister bevisstheten.

En blødning mellom de to innerste hjernehinnene ses hos yngre eller middelaldrene personer. Den viser seg som plutselig, kraftig hodepine og personen blir kvalm og kaster opp. Nakkestivhet er også typisk, og pasienten klarer ikke å legge haken på brystet sitt. Vanligvis ses også nedsatt bevissthet og lysskyhet. Kortvarig bevisstløshet er ikke uvanlig. Er blødningen stor kan pasienten dø.

Blødning mellom de to ytterste hjernehinnene oppstår som nevnt oftest i forbindelse med et slag mot hodet. Ved en akutt blødning utvikler pasienten en halvsidig lammelse og eventuelt talevansker. Nedsatt bevissthet er vanlig og pasienten kan bli helt bevisstløs. Mange pasienter dør av en slik blødning hvis den ikke behandles i tide. I mange tilfeller utvikles blødningen over uker og gir symptomer i form av hodepine, tretthet, hukommelsesproblemer, ustø gange, halvsidig lammelse og talevansker. Der kan også være vannlatingsbesvær. En kronisk blødning av denne typen kan forveksles med demens.

En blødning utenfor den ytterste hjernehinnen oppstår ved slag mot hodet. Symptomene utvikler seg over timer og består av hodepine, tretthet, halvsidig lammelse og tiltagende sløvhet. Uten behandling dør de fleste pasienter med denne tilstanden.

Der kan ses epileptiske anfall (krampeanfall) i forbindelse med alle former for hjerneblødning.

Her kan du jo selv lese mer: http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/hjernebloedning.php

Skrevet

Nei, det skal ikke det, men det kan veldig fort skje allikevell, selv når barnet er så stort at man ikke bruker trappegrind lengre - t.o.m voksne kan falle ned trapper.

Sjansen for at man bare faller ned en trapp i løpet av et liv er jammen ikke stort

Skrevet

Bare litt nyskjerrig, har deres små noen gang falt ned trappen eller hatt andre stygge fall?

Skrevet

Jeg har tre som er forholdsvis små (4, 3 og 2)

Vi har opplevd flere trappefall, noen korte, noen lange, men ingen alvorlige. (den alvorligste var vel 4 trinn på strekkmetalltrapp som gav sår litt "her og der")

Skrevet
Bare litt nyskjerrig, har deres små noen gang falt ned trappen eller hatt andre stygge fall?

Har ikke små, men ramla selv ned 7-8 trinn i loftstrappa da jeg var 4 år. Husker at det gjorde fryktelig vondt nederst i ryggen (halebeinet og litt oppafor der). Ble ikke tatt med til lege for jeg ble hysterisk bare ved tanken og foreldrene mine så jo at jeg i høygrad var i live og våken.

Men jeg har slitt med ryggproblemer siden 8-årsalderen og da jeg var hos osteopat i sommer fikk jeg høre at det såkalte korsbenet var totalt ute av stilling og fastlåst hos meg. Det er selvsagt umulig å bevise, men selv mistenker jeg at min "aketur" ned trappa har skylda for det der for det var akkurat i det området det gjorde vondt.

Skrevet

Det ene barnet falt ned trappa 3 gg iløpet av sine første 2 leveår. 8 mnd gml, glemte jeg grinda, og gjett hvem som krøp etter meg opp trappa.H#n falt da ned noen få trinn, og fikk ikke en skramme så vidt jeg husker.De siste gangene var rundt toårsalder. Hadde nettopp begynt å få gå trappa alene, og snublet på vei nedover, fikk endel skrubbsår.Siste gangen var det et annet barn som dyttet fra toppen av trappa(de kranglet),og h#n falt ned hele den trappa. Slapp fra dette også med noen skrammer og blåmerker.

Ellers vil jeg påstå at det er helt vanlig at barn faller ned fra både her og der, og slipper vanligvis fra det uten mer enn en skramme eller to. Små barn er så myke og de stivner ikke på samme måten i kroppen som voksne. Dette redder dem gang på gang. De tåler et fall bedre enn oss store. Men pass på hodet, og da først og fremst bakhodet deres, det er det som er mest skummelt.

Barna mine har falt ned fra sofa og høy barnestol,de har også glidd i badekar ,til og med juletreet har de fått over seg(men det var visst bare gøy) i tillegg til de obligatoriske trappeulykkene, men aldri har vi vært til legevakt pga det.

Skrevet

Jeg tror det er lurt å gi barnet en skikkelig sjekk hos lege etter slike fall, ettersom skader i benstruktur kan forekomme og kan gi fremtidige plager om det ikke oppdages, som tidligere nevnt.

Skrevet
Jeg tror det er lurt å gi barnet en skikkelig sjekk hos lege etter slike fall, ettersom skader i benstruktur kan forekomme og kan gi fremtidige plager om det ikke oppdages, som tidligere nevnt.

Og hva mener du legen kan finne ut da? klemme her og der? tror ikke en lege kan gjøre så mye, ungen gir jo beskjed om den har det vondt

Skrevet

TS er nok den beste til å vurdere om barnet trenger legesjekk eller ikke. Men jeg er sikker på at det går bra uten legesjekk :jepp:

Våre småbarn er svært robuste, ja de tåler ganske mye mer enn et større barn ville tålt, for ikke å snakke om hvor lite en voksen ville tålt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...