Gå til innhold

Vekket av sms lørdag morgen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lydløst, er som regel bare å holde inne en eller annen tast for å skru av eller på... i likhet med hvordan man setter på tastelåsen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet
Er det bare meg som synes det er for tidlig å bli vekket av sms klokka halv ni lørdag morgen?

Hvor tidlig er det ok å sende melding på lørdager og søndager?

Å sende SMS bør en holde seg for god til å gjøre før klokken 8 på hverdager og klokken 9 på helgedager.

Hvordan en oppfører seg når en sender SMS er likt slik en bør oppføre seg i forhold til når en ringer folk også.

Skrevet

Jeg skulle gjerne brukt den der lydløs sms/lyd for anrop, og diverse folk foreslår det når jeg kjefter etter at de har vekket meg med festsms, men det fungerer ikke til mitt bruk: Alarmene rundt på diverse systemer er satt opp til å varsle med sms, og de må kunne vekke meg.

Skrevet

synes ikke man skal sende sms når som helst jeg... Jeg sender ikke etter 10 på kvelden og ikke før 10 på morgenen. Med mindre jeg vet at de er våkne før, har en venninne som begynner på jobb halv 7 hver dag i ukedagene så der kan jeg nok finne på å sende en sms før...

Ja man kan slå av og på meldings lyden osv, men folk kan da også bare respektere at man ikke trenger å forstyrre med sms til alle døgnets tider.

Jeg har heller ikke hustelefon og har derfor alltid mobilen på, gidder ikke slå av og på meldings lyd hver kveld. Men er igrunn sjelden jeg får sms på morgningen. Fikk telefon av en venninne for noen uker siden halv 8 en lørdag. Jeg trodde noe var galt og svarte, men hun hadde bare kjøpt ny bil og ville komme å vise den frem.... :kjefte: Var sliten og trøtt og ble lettere irritert... Barna var forøvrig hos besteforeldre den helgen så jeg hadde endelig mulighet til å sove lenge....... :natti:

Gjest Nattvette
Skrevet

Syns man kan sende melding når som helst egentlig. Det er ikkje verre enn å sette på lydløs og skru av vibrasjonen eller skru tlf av når man sover. :)

Skrevet

Jeg kan av forskjellige grunner ikke skru av meldingslyden om natten.

Så de få gangene jeg har fått melding om natten eller om morgenen i helger har jeg oftest ringt dem opp neste dag og vært mindre blid.

Jeg ser ingen grunn til å ikke respektere normal høflighet, og la være å ringe og sende meldinger om natten og om morgenen i helger, hvis det ikke er noe alvorlig galt.

Skrevet

Etter at jeg noen ganger i "mobilens morgen" blei vekket av folk som sendte sms feil og ringte feil nummer midt på natta, setter jeg alltid mobilen på lydløs når jeg legger meg. Det er blitt en vane lik pusse tenner.

Skrevet
Syns man kan sende melding når som helst egentlig. Det er ikkje verre enn å sette på lydløs og skru av vibrasjonen eller skru tlf av når man sover. :)

Og som du ser av svarene: ikke alle KAN skru av lyden. Jeg har ikke hustelefon. Mobilen er den eneste telefonen jeg har. Jeg har en far med hjerteproblemer. Om noe skulle skje med ham midt på natten vil jeg at min mor skal kunne få tak i meg. Og derfor har jeg lyden på.

For å se motsatt på det: hvorfor i alle dager skal folk sende meldinger på tider på døgnet hvor de ikke forventer å få svar? Hva er poenget? Hvorfor er det umulig å vente til det blir dag? Hvorfor skal mobileieren måtte trykke på ørten taster for å endre på instillinger, bare fordi noen skal sende meldinger som det ikke haster med engang?

Jeg synes det er like uhøflig å sende sms på natten/tidlig om morgenen som det er å ringe.

Gjest Nattvette
Skrevet
Og som du ser av svarene: ikke alle KAN skru av lyden. Jeg har ikke hustelefon. Mobilen er den eneste telefonen jeg har. Jeg har en far med hjerteproblemer. Om noe skulle skje med ham midt på natten vil jeg at min mor skal kunne få tak i meg. Og derfor har jeg lyden på.

For å se motsatt på det: hvorfor i alle dager skal folk sende meldinger på tider på døgnet hvor de ikke forventer å få svar? Hva er poenget? Hvorfor er det umulig å vente til det blir dag? Hvorfor skal mobileieren måtte trykke på ørten taster for å endre på instillinger, bare fordi noen skal sende meldinger som det ikke haster med engang?

Jeg synes det er like uhøflig å sende sms på natten/tidlig om morgenen som det er å ringe.

Da er vel løsningen å si ifra til folkene som har nummeret ditt at om det ikkje er viktig så får de la være sende melding eller ringe etter kl 22:00 (bare for å si ett tidspunkt) ;)

Skrevet

Nettopp. Hvis man sender en melding man først kan forvente å få svar på neste dag, så kan man jo like godt vente til neste dag med å sende.

Skrevet

Meldinger får jeg døgnet rundt. SKal jeg sove ,og ikke ønsker å bli vekket, setter jeg den på lydløs. Det er jo det som er så greit med mobiltelefon, man velger selv om man ønsker å være tilgjengelig!

Skrevet
Hvordan en oppfører seg når en sender SMS er likt slik en bør oppføre seg i forhold til når en ringer folk også.

Ha ha. Dette stemmer ikke. Jeg sender SMS i arbeidstiden til mine venner, men driver ikke og ringer dem opp på jobben.

Skrevet
Da er vel løsningen å si ifra til folkene som har nummeret ditt at om det ikkje er viktig så får de la være sende melding eller ringe etter kl 22:00 (bare for å si ett tidspunkt) ;)

Ja det kan jeg gjøre. Men hvorfor er det jeg som må fortelle alle rundt meg at de vennligst skal holde seg til normal høflighet? Eller måtte skru av lyden av samme grunn.

Er det greit at naboen pusser opp om natten fordi det finnes ørepropper?

For meg blir det samme logikk.

Skrevet
Meldinger får jeg døgnet rundt. SKal jeg sove ,og ikke ønsker å bli vekket, setter jeg den på lydløs. Det er jo det som er så greit med mobiltelefon, man velger selv om man ønsker å være tilgjengelig!

Jeg har ringeklokke på gatedøren min. Betyr det at det er ok å ringe på kl 4 om morgenen? Jeg mener, jeg kan jo bare koble ringeklokken fra når jeg går og legger meg...

De aller, aller fleste svarer ikke på meldinger nattestid. Da er det meningsløst å skulle sende meldinger om natten.

Det er dårlig folkeskikk å ringe/melde/komme på døra for sent/tidlig.

Skrevet

Er det virkelig bare meg som syntes det er koselig å få sms, uansett når på døgnet det måtte være? :fnise:

Betyr jo bare at det menneske tenker på deg akkurat der og da... :klemmer:

Skrevet

Neste gang du kjøper mobile, pass på å få en med "hviteliste" eller "svarteliste".

Jeg jobber urnus, og sover og jobber til de merkeligeste tider. Dette gjør også mye av min omgangskrets. Så her er det vanlig prosedyre å sile ut hvem man vil kan kontakte deg hele tiden, og hvem som kun kan kontakte deg når du er våken.

Skrevet
Neste gang du kjøper mobile, pass på å få en med "hviteliste" eller "svarteliste".

Svartelister funker dessverre ikke alltid på meldinger... *erfart*

Er for øvrig enig i at man burde forholde seg til normal folkeskikk og ikke sende meldinger eller ringe midt i svarte natta hvis man sender til noen som man vet har mobilen på hele døgnet. Selv synes jeg det (som regel) er trivelig å våkne til en melding, men så har jeg også for vane å slå av mobilen på natta. Ser ingen grunn til at folk skal kreve å få snakke med meg da. (Og ei heller få svar på meldinger med det samme dersom de sender på så "ukristelige tider".)

Gjest Eurodice
Skrevet
Nei da saa. Motsatt her, vet bare om en som ikke har. ;) Men som sagt saa kan man jo sette meldingsvarsel til lydloes. Men da merker man ikke om man faar en viktig sms vil kanskje noen si ... Men er det veldig viktig tar man vel heller en telefon??

Jeg har en "eldgammel" fasttelefon med ganske mange funksjoner, blant annet kan man stenge av lyden.

Skrevet

Hva med oss som har en grunn til at vi må være tilgjengelige pga. sykdom i famillien eller andre ting?

Skal vi godta å bli vekket eller måtte si ifra om at vi ønsker at de følger alminnelig høflighet?

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)
Takk for svar!

Da er det nok bare meg som er litt sær. ;) Er litt sliten for tiden...

Kan ikke ha tlf på lydløs på grunn av sykdom i familien.

Jeg vet ikke om du er klar over det, men du kan opprette en egen profil hvor du legger inn navn og nummer på personer som kan få tak i deg natterstid. Andre kan ringe og sende sms, men lyden er stengt for dem, så du blir ikke forstyrret av noen.

Endret av Belladonna

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...