Gjest Gjest_huldra_* Skrevet 17. oktober 2009 #1 Skrevet 17. oktober 2009 Nå er jeg rimelig frustrert. Gutten min kom i går hjem med en oversikt over hvordan han har jobbet med skolearbeidet i år. Snittet er vel på litt over 3. Kunne godtatt det om evnene hans ikke strakk lenger, men han har potensiale til 5 i alle fag.Det er det ikke bare jeg som mener, men lærerne også. Han blir sint når jeg sier at dette er for dårlig og mener at jeg krever for mye av ham. Han jobber knapt med leksene hjemme, og det som blir gjort er minst mulig. Har også fått tilbakemeldinger om lekser som ikke er gjort. Dette er min første tenåring og jeg vet ikke helt hvor mye jeg kan presse på/mase på osv. Jeg følger med på ukeplanen og hører ham til prøver osv. Når jeg spør om leksene, så har han gjort det på skolen og ikke med seg bøkene hjem. Føler at jeg ikke kan henge over ham når han gjør lekser lenger, men det er kanskje det som må til. Han sier at jeg er altfor kritisk og pirkete med det han gjør, men jeg ser jo at det ikke er godt nok. Så har vi det gående med sure diskusjoner. Jeg har også innført belønning i form av penger ved karakterer på prøver/innleveringer fra 4 og oppover i håp om at dette skal motivere ham. Nå er jeg på jakt etter hvordan dere håndterer tenåringen mht skolearbeid. Tar imot alt av gode tips og råd.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2009 #2 Skrevet 17. oktober 2009 Hos oss bruker vi også penger for 4 og oppover som motivering. Nå går den eldste på videregående ,vi dreiv også med masing om lekser og gjer det fortsatt med dei som går i 10 og 8 klasse, men det ser ut til at dei gjer akkurat så mye som dei selv vil samme hva man gjør. Det er en prøvelse for forldre og man må bare lære seg at det ikke er noe hjelp i å kjefte desverre.
leirbål Skrevet 17. oktober 2009 #3 Skrevet 17. oktober 2009 Bor dere såpass nære skolen at han kan gå tilbake og hente de bøkene han velger å glemme? For det er det han gjør. Eller spørre skolen om han kan få et ekstra sett bøker? Da kan du sjekke at han har gjort den leksen han skal gjøre den dagen, og at den er ordentlig gjort. At du er kritisk og pirkete, overkontrolerende, ingen andre i klassen har så teit/ streng mamma, har gjort leksene, glemt bøker osv. er vanlige setninger for en tenåring som ikke vil gjøre lekser. Sett ned foten og krev at han gjør leksene ordentlig. Ikke andre aktiviteter i den tiden han skal gjøre lekser. Hvis dere avtaler at han skal gjøre lekser to timer etter skoleslutt, så er det ingen aktiviteter fra to timer etter skoleslutt til leksene er gjort. Om han velger å gjøre masse tull eller gjøre lekser effektivt er hans valg.Det er han som evt. mister tid han kan bruke på andre ting. Sist, men absolutt ikke minst- gi masse ros når han gjør lekser. Belønn gjerne hvis han gjør leksene en dag grundig og uten å måtte mase. Belønningen kan godt være penger, eller mer tid med noe han liker å gjøre, en opplevelse, eller å få velge middag osv. Men følg opp leksene. For selv om tenåringen er stor og skal lære å ta egne valg, er skole så viktig at du ikke kan la dette skli ut når han ikke viser seg ansvaret verdig.
Gjest Cipheria Skrevet 17. oktober 2009 #4 Skrevet 17. oktober 2009 Les denne. Skulen i dag får elevane til å tru at intelligens = godt resultat. Dette er ganske destruktivt for motivasjonen til elevane. Elevane vil tenke at dersom dei er intelligente, bør dei forstå stoffet utan å lese så mykje. Det bør komme av seg sjølv. Når dette ikkje skjer, eller dersom det er noko dei ikkje skjønar, vil dei tru at dei er dumme. Då beskytter dei sjølvbiletet sitt ved å gjere ein dårleg innsats. Då kan dei tenkje at "eg hadde fått det til om eg hadde prøvd". Eller "eg har eigentleg eit stort potensiale, men eg er berre så lat at eg ikkje gidd gjere noko". Latskap er vanleg å skulde på i denne samanheng.
Gjest Purple Haze Skrevet 17. oktober 2009 #5 Skrevet 17. oktober 2009 Veldig godt innlegg, Cipheria. Og en nyttig link. Tror mye av forklaringen på min tenårings manglende innsats på skolen ligger forklart her.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2009 #6 Skrevet 17. oktober 2009 Jeg har også innført belønning i form av penger ved karakterer på prøver/innleveringer fra 4 og oppover i håp om at dette skal motivere ham. Penger kan være til hinder for ekte motivasjon. Ekte motivasjon er å fokusere på å lære og opparbedeide seg kompetanse og muligheter, ikke å tilfredsstille mamma.
Lumê Skrevet 17. oktober 2009 #7 Skrevet 17. oktober 2009 Penger kan være til hinder for ekte motivasjon. Ekte motivasjon er å fokusere på å lære og opparbedeide seg kompetanse og muligheter, ikke å tilfredsstille mamma. Men om så er at man jobber for å tilfredsstille mamma, så må man jo uansett jobbe for å få opp karakterene og få belønningen. Er det så galt da? Heller jobbe for å få belønning og gjøre mamma glad enn å drite i alt og gå ut av skolen dum som et brød og slite i lang tid på grunn av det.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2009 #8 Skrevet 17. oktober 2009 Men om så er at man jobber for å tilfredsstille mamma, så må man jo uansett jobbe for å få opp karakterene og få belønningen. Er det så galt da? Heller jobbe for å få belønning og gjøre mamma glad enn å drite i alt og gå ut av skolen dum som et brød og slite i lang tid på grunn av det. Mor må ut med mye penger hvis 14-åringen skal synes han får tilstrekkelig timebetaling. Når man begynner å belønne barn for å tegne tegninger, produserer de først masse tegninger uten å legge flid i dem, og så mister de helt interessen for tegning.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2009 #9 Skrevet 18. oktober 2009 Jeg er en av dem som har gode evner og fikk jevnt over gode/greie karakterer. Jeg gjorde kun de leksene jeg absolutt måtte, og leste veldig lite. Fordi jeg hadde det så lett gjennom barne- og ungdomsskolen lærte jeg at det var helt greit å slappe av. Da jeg begynte på allmennfag på vgs fikk jeg et lite sjokk. For første gang hendte det at jeg fikk dårlige karakterer. Det ble satt krav til at jeg selv fulgte med på leseplanen, ingen satt lenger og sydde puter under armene mine og skrev opp lekser fra gang til gang. Fag jeg ikke hadde giddet å jobbe med på ungdomsskolen fordi jeg ikke likte dem ble det nå tydelig at jeg hadde hull i kunnskapen i. Jeg fikk fort merke at det ble stilt krav som om vi var voksne/nesten-voksne, ikke lenger barn/nesten-barn. Jeg skulle ønske at foreldrene mine ikke slo seg til ro med at jeg klarte meg bra på skolen. Jeg skulle ønske at de fra jeg var liten hadde utfordret meg mer og at de hadde sagt at jeg kunne forbedre ihvertfall to karakterer til neste semester. Sønnen din trenger like mye oppfølging som før i forhold til skolearbeidet. Han har lært seg å lyve overfor deg, ikke godta at han gjør skolearbeid på skolen og legger det igjen der. Sjekk alt. Jeg ser det som sannsynlig at sønnen din kjeder seg på skolen og at han ikke ser poenget med å jobbe med karakterene. Hva med en ordentlig prat om hva han vil bli når han blir stor - også med hva han da kan forvente seg av lønn og andre fordeler. Forklar ham hvor annerledes livet hans blir hvis han jobber med skolen og får seg en god utdannelse og jobb i forhold til at han blir en slask som ikke utnytter de evnene han har. Si også at det viktigste man kan være i yrkeslivet er arbeidssom, uansett hva man jobber som! Ingen vil ansette en latsabb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå