Gjest Gjest_Lise_* Skrevet 17. oktober 2009 #1 Skrevet 17. oktober 2009 Hei. Er det noen som vet hvordan man finner en bedrifts faste kostnader når man vet: - omsetningen - de hadde et underskudd på 10% av omsetningen - dekningsbidraget - bedriftens variable kostnader er proporsjonale
Gjest En gjest Skrevet 17. oktober 2009 #2 Skrevet 17. oktober 2009 Hei. Er det noen som vet hvordan man finner en bedrifts faste kostnader når man vet: - omsetningen - de hadde et underskudd på 10% av omsetningen - dekningsbidraget - bedriftens variable kostnader er proporsjonale Skoleoppgave? I alle fall: Omsetning - variable kostnaer = dekningsbidrag - faste kostnader = resultat (underskudd eller overskudd) Så i dette tilfellet: Omsetningen ganger 10 % = resultatet, dvs underskuddet. Så her må vel faste kostnader bli lik dekningsbidraget pluss resultatet (som abloluttall). Eksempel: Omsetningen er 100.000, resultatet blir minus 10.000. La oss si at dekningsbidraget er 50.000. Og så skal du finne ut hvor mye en må trekke fra 50.000 for å komme til minus 10.000. Og det må jo bli 60.000, eller 50.0000 pluss 10.000 om du vil. Slik blir det hvis jeg skjønner oppgaven riktig. Hvorfor det er nødvendig å vite at de variable kostnadene er proposjonale vet jeg ikke, men det betyr vel at du utgjør samme prosent uansett omsetningens størrelse vil jeg tro.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå