Gjest Gjest_oslo_* Skrevet 17. oktober 2009 #1 Skrevet 17. oktober 2009 Ser at jeg klarer å betjene et lån på en viss sum, men innser at je ikke vil bli gitt lån av banken pga krav om sikkerhet ol. Ser for meg at foreldrene mine kan kjøpe boligen og at jeg kjøper av dem igjen, men på hvilken måte kan det skje? Vil helst skylde banken penger og ikke foreldrene mine.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2009 #2 Skrevet 17. oktober 2009 Hvorfor skal det hjelpe at foreldrene dine kjøper boligen og så selger videre til deg? Du kan jo evt. prøve å få foreldrene dine til å låne for deg. Det var det jeg gjorde da jeg kom meg inn på boligmarkedet første gang. Ifølge banken hadde jeg ikke god nok betjeningesevne (student m deltidsjobb). Det forstår jeg selvsagt, for jeg ville ikke tålt at renten gikk opp noe særlig. Det endte med at mine foreldre lånte penger som de lånte videre til meg. Jeg betjente lånet i flere år før jeg søkte om lån i banken selv, og innfridde lånet hos mine foreldre.
attegløyma Skrevet 17. oktober 2009 #3 Skrevet 17. oktober 2009 Mine foreldre garanterte for ein sum då eg lånte, dvs eg lånte 100%, så garanterte dei for 10%. Har du BSU så får du jo gode betingelsa, og kan dei garantere for ein sum, så burde det jo gå greit?
Gjest megvel Skrevet 17. oktober 2009 #4 Skrevet 17. oktober 2009 Har du vært i banken og snakket med råsgiverne der? Kanskje foreldrene dine heller kan stille som kausjonister for ditt lån?
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2009 #5 Skrevet 18. oktober 2009 Her er det noe du har glemt å få med tror jeg. Dersom du tar lån for å kjøpe bolig vil banken ha sikkerhet i boligen. Dersom du som du sier har evne til å betjene lånet vil du normalt få lån. Banken vil være fornøyde fordi de får inn pengene sine hver måned og til enhver tid har sikkerhet for resten. Du skulle vel ikke ha noen "smålån" ved siden av vel ?
Sissan Skrevet 18. oktober 2009 #6 Skrevet 18. oktober 2009 Dersom du kan betjene lånet - og banken er enig i det etter at de har lagt inn sin buffer med renteøkning på 3-4 prosentpoeng - får du lån til boligen din. Dersom du ikke har egenkapital, vil ikke banken låne deg mer enn ca 80% av kjøpesummen, og problemet ditt er de gjenværende 20% + omkostninger ved kjøpet. Da kan du enten låne de pengene av dine foreldre, eller banken kan ta pant for de 20% i dine foreldres bolig. Det bør ikke være nødvendig at de kausjonerer for deg om du har betalingsevne. Men alt dette forteller rådgiveren din deg når du er i banken.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2009 #7 Skrevet 18. oktober 2009 Du får lant mer enn 80 % i en bank hvis ting er i orden ellers. Men du må vise at du kan betjene lånet på fornuftig vis. Renten for de 20 siste prosentene trenge rikke være så gunstig som for de 80 første prosentene.
Sissan Skrevet 18. oktober 2009 #8 Skrevet 18. oktober 2009 Mulig du kan det nå - bankene er litt skvetne til tider, spesielt i fjor med boligprisnedgangen - kanskje de er klare for å 100%finansiere igjen nå. Kommer vel uansett an på hva man ønsker å kjøpe, hvor sikker prisen er, om man kjøper under/over takst etc.
Gjest megvel Skrevet 18. oktober 2009 #9 Skrevet 18. oktober 2009 I fjor på denne tiden fikk vi lånt 100 % av kjøpesummen. Førstehjemslån og min far er kausjonist. Mulig vi også har boligen som sikkerhet, men det lover jeg ikke...
Sissan Skrevet 19. oktober 2009 #10 Skrevet 19. oktober 2009 Har du tilleggssikkerhet gjennom foreldre går det meste greit. En bekjent av meg lånte 150% av boligprisen, men med foreldre som sikring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå