Gå til innhold

katten ute om natta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har overtatt en gammel katt da den tidligere eier (nabo) døde..

Den går på do ute, vi har ikke kattekasse inne.. Den har i hele sommer vært ute på natta.. Men hvordan blir det utover høsten/vinteren.. Kan katten fortsatt være ute?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, hvis den selv viser at den vil være ute om natta, så går det greit. Men hvis den etterhvert viser, når kulden kommer, at den ønsker å være inne, så synes jeg den bør få lov til det. Og da må dere nesten skaffe dere en kattekasse. :)

Skrevet
Vi har overtatt en gammel katt da den tidligere eier (nabo) døde..

Den går på do ute, vi har ikke kattekasse inne.. Den har i hele sommer vært ute på natta.. Men hvordan blir det utover høsten/vinteren.. Kan katten fortsatt være ute?

"Does a bear shit in the woods?"

Katta gjør fra seg ute - hele året - dersom den er vant til det... Og dersom den vil være ute om natta, så er den det...

Vil den inn, så sier den nok ifra... på katters vis...

:)

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet

La katten selv vise hva den vil, som andre sier her ;)

Men når det blir kaldt, 5-10 minus eller så, så er det faktisk ikke bra for katter å være ute. Så på vintern bør den nok ha et sted å være inne om natta. Et minutt ut for å gjøre fra seg går jo bra hvis han selv ikke gir uttrykk for at han ikke vil, men i lengre perioder skal ikke katter være ute i (mange) kuldegrader.

Skrevet

kattene mine har egen kattedør og velger selv om de vil være ute eller inne. 2 av de velger nå å sove på soverommet vårt om natten men de 2 andre er ute. tror det er veldig individuelt om de vil være ute eller inne. en kattedør er veldig kjekt og å anbefale. før så fløy jeg fra vinduene på stua til utgangsdøra for å skjekke om de sto å ventet på meg nå fikser de det selv :)

men jeg har kattedo inne til de fordet. synnes det er like kjekt så behøver de ikke gå ut hvis de ikke vil :)

Skrevet

Da får vi bare prøve å se... Foreløbig virker det som om den trives ypperlig med å være ute...

Nå har vi overbygd veranda, så ute møblene står ute hele året. Har lagt i lammeskinn og noen tepper i den ene stolen.. Den har katten brukt som seng frem til nå...

Skulle gjerne hatt kattedør, men vi leier bare så vi har ikke lov til å sette inn sånt.. Men er ikke lenge til vi skal kjøpe/bygge hus og da skal jeg nok skaffe det :)

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Annika_*
Skrevet

Katten min kommer vanligvis og "roper" ved døren om kvelden og vil inn. Hvis jeg ikke finner ham, så blir han ute.. :sukk:

Hvis du lager til et sted han kan sove trygt dersom han ikke når hjem før det er for sent, så klarer han seg nok. Men kalde vinternetter er nok ikke noe for en huskatt, de er ikke skapt for det..

• 2 uker senere...
Skrevet

Hva med å la katten være ute på dagen og inne på natten? Da har man god oversikt..

Her slipper ikke katten ut igjen om den kommer hjem etter kl 21.00 (Før det får den komme ut igjen). Kl 23.00 legger den seg i kurven sin og sover der til kl 07-08.00 neste morgen da den får slippe ut.

Om sommeren er katten oftere ute på natten (kommer ikke hjem så ofte) mens den på vinteren er mye mer inne. Ergo trenger den et sted inne å gå på do da, men behovet er ikke der om sommeren.

Skrevet

Isopor varmer, så vi har laget et kattehus som er isolert med isopor. Der sover de hvis de ikke kommer inn før vi legger oss. Det har de gjort i flere år.

Gjest troyamin-utlogget
Skrevet

Husk på at katter lett får urinveisinfeksjon ved å gjøre fra seg ute om vinteren når det er snø! Fikk høre dette for mange år siden av veterinæren min. Har derfor alltid kattesand inne slik at mine fire små kan gjøre fra seg der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...