Gå til innhold

forbannede nye boligskatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

ser ut til at jeg får tilsagnet på leilighet i et gammelt murhus (1923) i en av storbyene som blir "hardest rammet" av beskatningen, iflg avisene. hvordan finner jeg ut om boligen blir rammet av den nye regelen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Det er ikke snakke om noen boligskatt, det er endring av hvordan man beregner verdi på boligen når man skal finne ut om folk har så stor formue at de skal betale formueskatt.

Sånn som det er nå er det nærmest tilfeldig hva ligningstaksten på boliger blir satt til, og en leilighet på Stovner (billig område) kan være verdsatt langt høyere enn en svær villa på Vinderen (veeldig dyrt område).

Så lenge du ikke er gjeldfri og i tillegg har en grei slump penger på bok trenger du ikke tenke på det. I tillegg skal du ha en forholdsvis verdifull bolig før det blir mer en noen hundrelapper i skatt slik jeg har forstått det.

Skrevet
ser ut til at jeg får tilsagnet på leilighet i et gammelt murhus (1923) i en av storbyene som blir "hardest rammet" av beskatningen, iflg avisene. hvordan finner jeg ut om boligen blir rammet av den nye regelen?

Etter å ha lest en del om denne skattereformen på bolig, finner jeg at den stort sett er grei og mye, mye, bedre enn den tilfeldige som er nå. Som rammer helt tifeldig.

Faktisk, så er formueskatt på bolig helt greit, etter min mening.

Hvorfor skal jeg skatte 100% på det jeg har av aksjer, samtidig som jeg skatter bare brøkdeler av en boligs verdi?

I Norge er bolig veldig "skattesubsidiert"

Dessuten, så blir bunnfradraget nå også kraftig oppjustert.

Med en rettferdig og riktig formueskatt på bolig, såvil også dette på sikt gjøre at boligpriser vil justeres.

Helt greit.

Skrevet

Den nye ligningsverdien på bolig er laget slik at de rike fruene i Holmenkollåsen skal betale mer skatt på bolig , og at vi vanlige lønnsmottakere skal betale mindre. Ikke noe å forbanne spør du meg :)

Skrevet
Den nye ligningsverdien på bolig er laget slik at de rike fruene i Holmenkollåsen skal betale mer skatt på bolig , og at vi vanlige lønnsmottakere skal betale mindre. Ikke noe å forbanne spør du meg :)

Tja, jeg bor i nedbetalt blokkleilighet på Oslos østkant, og etter den nye beregningen ser det ut til at min bolig øker i ligningsverdi med rundt 350 000. Vesentlig mye mer enn fradraget øker. Med oppsparte midler på bok får jeg økt skatt. Kristin Halvorsen liker ikke at folk betaler ned gjelden sin, tydeligvis.

Skrevet
Tja, jeg bor i nedbetalt blokkleilighet på Oslos østkant, og etter den nye beregningen ser det ut til at min bolig øker i ligningsverdi med rundt 350 000. Vesentlig mye mer enn fradraget øker. Med oppsparte midler på bok får jeg økt skatt. Kristin Halvorsen liker ikke at folk betaler ned gjelden sin, tydeligvis.

I mitt innlegg lenger opp, så mente jeg en mer rettferdig skatt.

Uansett, så er det småpenger det er snakk om, for din del tror jeg. (Må ha mer opplysninger)

Jeg venter meg faktisk litt argumenter for at nåværende system, er bedre enn det nye forslaget????

Ingen???

Skrevet

Dagens system er heller ikke bra, så lenge vi må skatte av boligen vi bor i. Boligen min har økt voldsomt i ligningsverdi, men så lenge jeg skal bo i den så tjener jeg jo ikke en krone på det. At de øker skatten på bolig nr. 2 kan ha mer for seg. På den annen side så rammer jo det folk som arver en bolig, og som alt får masse formueskatt. Blir temmelig vanskelig å beholde barndomshjemmet sitt i slekten da.

Skrevet

Hvis vi betaler ned gjelda og øker formuen til noe over 300 000, så må vi betale en hel krone i boligskatt/formuesskatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...