Leanne Skrevet 17. oktober 2009 #1 Skrevet 17. oktober 2009 Min sønn på 2,5 år er i en fase hvor han nå omtrent ikke spiser noe til middag, vi tilbyr han brød, frukt, havregrøt osv til kveldsmat men han spiser da bare 1-2 biter også vil han ikke ha mer... Dette resulterer jo i at han våkner 5 om morgenen og er SULTEN... Vurderer nå om jeg skal prøve å gjeninnføre velling eller "baby"grøt på kvelden og se om han vil ha det... Men vet ikke hvilken type jeg skal prøve. Har prøvd med drikki, men det er tydeligvis ikke mettende nok... Finnes det andre typer velling som det er nok mat i så han holder seg mett gjennom natta?
Gjest salma Skrevet 17. oktober 2009 #2 Skrevet 17. oktober 2009 Varme supper er kanskje like mettende? Min toåring elsker TORO rett-i-koppen tomatsuppe. Kanskje du kan prøve det?
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2009 #3 Skrevet 17. oktober 2009 Varme supper er kanskje like mettende? Min toåring elsker TORO rett-i-koppen tomatsuppe. Kanskje du kan prøve det? De er det mye salt i.
Leanne Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 17. oktober 2009 Varme supper er kanskje like mettende? Min toåring elsker TORO rett-i-koppen tomatsuppe. Kanskje du kan prøve det? det var et godt forslag.. Han er jo veldig glad i tomatsuppe.. Skal kjøpe med noen rett-i-koppen typer neste gang jeg er på butikken
Gjest imli Skrevet 17. oktober 2009 #5 Skrevet 17. oktober 2009 Kan jo bare lage vanlig havrevelling/havresuppe? Lages som tynn havregrøt og kan drikkes...
MarianneE Skrevet 17. oktober 2009 #6 Skrevet 17. oktober 2009 jeg vurderer og det samme altså grøt til jentungen. Hun er så småspist til tider at jeg blir sprø....
fru hønemor Skrevet 17. oktober 2009 #7 Skrevet 17. oktober 2009 det var et godt forslag.. Han er jo veldig glad i tomatsuppe.. Skal kjøpe med noen rett-i-koppen typer neste gang jeg er på butikken Dersom du tror at denne suppe-drikkingen vil bli en vane, vil jeg absolutt anbefale å finne en enkel og god oppskrift på nett. Det finnes NULL næring i slike ferdig-supper, men om du lager tomatsuppe av tomater, vil dette derimot bli et sunt og godt måltid for barnet ditt. Tomat er aller sunnest når den er varm, pga at varmen frigjør ekstra mye antioksidanter, og det gjør godt for en toåring. Lykke til!
Leanne Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter #8 Skrevet 17. oktober 2009 Kan jo bare lage vanlig havrevelling/havresuppe? Lages som tynn havregrøt og kan drikkes... vil man kunne drikke det i sånne magic kopp? Eller vil havreflakene tette flasken? Drikker av vanlig kopp til vanlig, men hvis han skal ha det på kvelden og er trøtt er det greit med sånne flasker... Så slipper man å vaske gulvet enda en gang
Leanne Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter #9 Skrevet 17. oktober 2009 Jeg kjøpte forøvrig sånn hipp fullkorns grøt fra 8 mnd på butikken i dag. Han spiste 1 bit potet og 1 bit pølse til middag. Kveldsmat bestod av 1 bit av et knekkebrød, 1 bit av en brødskive og en kvart banan.... Prøvde å tilby grøt men det ville han ikke ha... Laget velling av rismelk og 3 ts av grøtpulveret. Dette gikk heldigvis ned, men jeg tror ikke det metter hele natten igjennom... Blir vel en tidlig morgen igjen Blir oppgitt av dette... For noen måneder siden kunne han finne på å spise 2 poteter og 3 kjøttkaker til middag og enda spise 1-2 brødskiver til kveldsmat.. Nå er det helt stopp til alle måltider... Bortsett fra frokost, da er han jo nesten utsultet..
Sissan Skrevet 17. oktober 2009 #10 Skrevet 17. oktober 2009 Hvis han likevel skal drikke av kopp, kan han kanskje rett og slett få helmelk?
Leanne Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter #11 Skrevet 17. oktober 2009 Hvis han likevel skal drikke av kopp, kan han kanskje rett og slett få helmelk? Poenget er at han ikke spiser... helmelk vil jo ikke holde han mett hele natten... får vel ut å kjøpe sånne nutrilett eller lignende til han snart
Gjest imli Skrevet 18. oktober 2009 #12 Skrevet 18. oktober 2009 Tror desverre havregrynene vil stoppe til hullene i tutekoppen ja... Men du kan jo lage velling av havremel, da slipper du grynene. Men det er greit å bløtlegge melet et par timer først, så det blir kanskje litt mye styr...
Umuriel Skrevet 18. oktober 2009 #13 Skrevet 18. oktober 2009 De dagene sønnen vår ikke spiser noe særlig, får han en flaske med varm helmelk til kvelds. Det holder ham mett hele natta. Forøvrig pleier vi å gå ut og leke etter middag, og når vi kommer inn og skal spise kveldsmat er som regel matlysten på topp.
Sissan Skrevet 18. oktober 2009 #14 Skrevet 18. oktober 2009 Poenget er at han ikke spiser... helmelk vil jo ikke holde han mett hele natten... får vel ut å kjøpe sånne nutrilett eller lignende til han snart Ok, kanskje litt mer sulten enn min lillesnupp var i den alderen da, hun sov godt på en flaske/halvannen med lunka helmelk/lettmelk til kvelds i perioden med lite mat.
Leanne Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter #15 Skrevet 18. oktober 2009 han er nok egentlig sulten tror jeg, men har bare bestemt seg for å ikke spise noen dager... I kveld har han heldigvis spist masse! Så nå får vi tro han sover bra i natt..
tingeling Skrevet 18. oktober 2009 #16 Skrevet 18. oktober 2009 I sverige er det helt vanlig at tåringer drikker velling til kveldsmat. Metter godt og varmer magen. Hvis du skal til sverige i nærmeste fremtid kan du jo handle der. Ellers kan du bruke en av kveldsgrøtene (uten frukt) til nestle og bare ta mer vann i. Lag litt større hull i koppen så går det fint.
Leanne Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter #17 Skrevet 18. oktober 2009 (endret) I sverige er det helt vanlig at tåringer drikker velling til kveldsmat. Metter godt og varmer magen. Hvis du skal til sverige i nærmeste fremtid kan du jo handle der. Ellers kan du bruke en av kveldsgrøtene (uten frukt) til nestle og bare ta mer vann i. Lag litt større hull i koppen så går det fint. Tenkte jeg skulle ta en tur til Sverige snart og handle litt... Får vel ta med litt velling også da.. Håper han vil ha det da, nå som han egentlig er avvent slike babyprodukt... Men er verdt et forsøk Endret 18. oktober 2009 av Leanne
Sissan Skrevet 18. oktober 2009 #18 Skrevet 18. oktober 2009 Har du forresten prøvd smoothie? Det fås jo i literskartonger nå, med base av banan (og av og til yoghurt), vil jeg anta det kan mette bra om han aksepterer det...
Leanne Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter #19 Skrevet 18. oktober 2009 Det var et godt tips! Laget mye smoothie i sommer og det elsket han... Har fryseren full av jordbær, blåbær og bringebær.. Så er vel bare å slenge sammen med litt juice/yoghurt, banan og litt fiberhusk... Så må vel det mette en god stund!
ibi Skrevet 18. oktober 2009 #20 Skrevet 18. oktober 2009 Her har vi ofte spisenekt på en eller flere måltider. Da er som regel fruktyoghurt med havregryn iblandet en slager til kveldsmat. Selv om snuppa mi ikke vil ha noe annet, så går som regel en slik porsjon ned, og med ei lita melkeflaske før sengetid, så sover hun godt hele natten. Når hun var mindre og var vanskelig å få i mat, så brukte vi yoghurt iblandet litt grøtpulver for å gi yoghurten litt mer "mat". Hun spiser ikke grøt og har aldri likt det. Men yoghurt med havregryn eller grøtpulver i, det liker hun. Hun har også fått smoothie, enten naturell eller med litt grøtpulver i så den har blitt som litt tykkere velling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå