Gjest Illiya Skrevet 17. oktober 2009 #1 Skrevet 17. oktober 2009 Jeg er jo en flott jeger, bringer hjem bæreposer med mat og godis oppi flere ganger i uka- Jeg er også den som styrer ressursene. hundene går jo ikke i skapet og forsyner seg, men får fra meg når jeg gir dem. Jeg bestemmer når de skal på tur, når de skal ut å tisse, hvem av dem som oppnår goder, og når. Jeg sørger også for at de er trygge, og det er jeg som tar alle avgjørelser totalt sett. Hvorfor skulle en hund prøve å bli sjefen? Forsørger han familien lik godt som jeg? Nei! Så slutt med dette med rangstige, lederskap osv. Hunden prøver aldri å overta lederrollen deres, slapp heelt av
Gjest Gjest_alfa_* Skrevet 17. oktober 2009 #2 Skrevet 17. oktober 2009 Jeg er jo en flott jeger, bringer hjem bæreposer med mat og godis oppi flere ganger i uka- Jeg er også den som styrer ressursene. hundene går jo ikke i skapet og forsyner seg, men får fra meg når jeg gir dem. Jeg bestemmer når de skal på tur, når de skal ut å tisse, hvem av dem som oppnår goder, og når. Jeg sørger også for at de er trygge, og det er jeg som tar alle avgjørelser totalt sett. Hvorfor skulle en hund prøve å bli sjefen? Forsørger han familien lik godt som jeg? Nei! Så slutt med dette med rangstige, lederskap osv. Hunden prøver aldri å overta lederrollen deres, slapp heelt av Inbiller meg at det for noen hunder kan begynne i det små, med forsøk på å pushe grensene for hva som er og ikke er tillatt. F.eks dette med å ligge i sofaen/senga eller andre plasser man egentlig ikke ønsket hunden in the first place. Så tigger den litt mat, så får den mat når den tigger, så blir det en vane at den tigger mat, og man har plutselig et problem fordi man har vært for ettergivende og må avlære hunden dårlige vaner, noe som ikke alltid er så lett. Så er det dette med små ting i hverdagen som at hunden ikke er den som skal først ut av døra eller først inn i huset. Det er eieren som skal være først. Jeg ser folk gjøre feil sånn sett hele tiden. Disse små tingene kan faktisk være nok til at hunden ser på seg selv som sjefen, uten at den nødvendigvis trenger være en problemhund av den grunn.
la Flaca Skrevet 17. oktober 2009 #3 Skrevet 17. oktober 2009 Jeg er jo en flott jeger, bringer hjem bæreposer med mat og godis oppi flere ganger i uka- Jeg er også den som styrer ressursene. hundene går jo ikke i skapet og forsyner seg, men får fra meg når jeg gir dem. Jeg bestemmer når de skal på tur, når de skal ut å tisse, hvem av dem som oppnår goder, og når. Jeg sørger også for at de er trygge, og det er jeg som tar alle avgjørelser totalt sett. Hvorfor skulle en hund prøve å bli sjefen? Forsørger han familien lik godt som jeg? Nei! Så slutt med dette med rangstige, lederskap osv. Hunden prøver aldri å overta lederrollen deres, slapp heelt av Hør hør...
Frey Skrevet 17. oktober 2009 #4 Skrevet 17. oktober 2009 Inbiller meg at det for noen hunder kan begynne i det små, med forsøk på å pushe grensene for hva som er og ikke er tillatt. F.eks dette med å ligge i sofaen/senga eller andre plasser man egentlig ikke ønsket hunden in the first place. Så tigger den litt mat, så får den mat når den tigger, så blir det en vane at den tigger mat, og man har plutselig et problem fordi man har vært for ettergivende og må avlære hunden dårlige vaner, noe som ikke alltid er så lett. Hundene mine er fullstendig klare over hvem som er sjefen i huset selv om de får ligge i sofaen de. Den eldste er nå snart fire - når kan jeg forvente at hun tar over som sjef? Så er det dette med små ting i hverdagen som at hunden ikke er den som skal først ut av døra eller først inn i huset. Det er eieren som skal være først. Jeg ser folk gjøre feil sånn sett hele tiden. Disse små tingene kan faktisk være nok til at hunden ser på seg selv som sjefen, uten at den nødvendigvis trenger være en problemhund av den grunn. Igjen - når kan jeg forvente at hun tar over som sjef? Hun går ut og inn først hver dag hun.
Gjest Gjest_alfa_* Skrevet 18. oktober 2009 #5 Skrevet 18. oktober 2009 Hundene mine er fullstendig klare over hvem som er sjefen i huset selv om de får ligge i sofaen de. Den eldste er nå snart fire - når kan jeg forvente at hun tar over som sjef? Igjen - når kan jeg forvente at hun tar over som sjef? Hun går ut og inn først hver dag hun. Når kan jeg forvente at du leser det som skrives? Jeg skrev ingenting om at hunden skal ta over som sjef. Jeg skrev ingenting om hunder som får lov til å ligge i sofaen, men derimot om hunder som ligger i sofaen til tross for at eieren egentlig ikke liker at hunden ligger i sofaen. Det er to vidt forskjellige ting.
Gjest Illiya Skrevet 18. oktober 2009 #6 Skrevet 18. oktober 2009 (endret) Når kan jeg forvente at du leser det som skrives? Jeg skrev ingenting om at hunden skal ta over som sjef. Jeg skrev ingenting om hunder som får lov til å ligge i sofaen, men derimot om hunder som ligger i sofaen til tross for at eieren egentlig ikke liker at hunden ligger i sofaen. Det er to vidt forskjellige ting. Du sier jo at hunden kan komme til å se på seg selv som sjef, og det er der vi er uenige. For da skulle den vel tatt over sjefsrollen også? En hund som ligger i sofaen uten at eier liker det, har fått for mange goder. Den er kanskje uoppdragen og bortskjemt. Då må man korte inn på godene og begynne å oppdra hunden. Det har med oppdragelse å gjøre, ikke rangstige. Om eier går inn og ut døra først, så kan det være praktisk. Men det har ikke noe med andre ting å gjøre. En veloppdragen hund som går ut døra først hver dag, vil ikke plutselig begynne å yppe seg og tro den er sjef av den grunn. Endret 18. oktober 2009 av Illiya
Gjest Glør Skrevet 18. oktober 2009 #7 Skrevet 18. oktober 2009 (endret) Så er det dette med små ting i hverdagen som at hunden ikke er den som skal først ut av døra eller først inn i huset. Det er eieren som skal være først. Det finnes ikke noe vitenskaplig belegg for at slikt skal ha noe å si i forhold til hundens sjefsfølelse. Det eneste som betyr noe er dersom man firer på regler man har laget, eller har uklare regler, men når hunden får mat, og hvem som går ut døra først er uten betydning. Endret 18. oktober 2009 av Glør
Lalle Skrevet 20. oktober 2009 #9 Skrevet 20. oktober 2009 Her i gården vet vofsen at jeg er hans leder. Men, det hender han tester ut dette Kanksje han kan få bestemme i dag? Men, han må nok gi seg Lederen det er jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå