Gjest Pjusk men treningsglad Skrevet 16. oktober 2009 #1 Skrevet 16. oktober 2009 Jeg er i utgangspunktet en veldig aktiv jente, men er blitt langtidssykmeldt på grunn av reumatisme. Noe som innebærer mye betennelse i beina, og derfor er de gamle aktivitetene mine som jogging og gåturer utelukket sannsynligvis for en lang periode fremover. Samtidig skal jeg helst holde meg i bevegelse med sykdommen jeg har. Jeg er ikke interessert i å melde meg inn på treningsstudio, og har derfor funnet ut at pilates og trening på ergometersykkel hjemme passer meg fint nå som tingenes tilstand er som de er. Men så er spørsmålet hvor mye kan jeg trene? Jeg har satt opp et forslag til meg selv, men jeg er interessert i hva dere andre synes om det. For mye, for lite eller mangler det noe? Og la meg nå legge til at jeg går hjemme og at dette er den eneste daglige aktivteten jeg får. Bortsett fra denne treningen ligger jeg enten på sofaen eller sitter på en stol, så den daglige aktiviteten man normalt sett har er fraværende i mitt tilfelle. Jeg spiser normalt og sunt, ingen snop eller brus midt i uken og er i utgangspunktet interessert i å holde vekten og ikke gå ned. Jeg må selvfølgelig ta hensyn til betennelser og daglig form. Mandag: 50 minutter pilates Tirsdag: 20 minutter pilates + ca 1 time ergometersykkel Onsdag: 50 minutter pilates Torsdag: 20 minutter pilates + ca 1 time ergometersykkel Fredag: 50 minutter pilates Lørdag: styrketrening + ca 1 time ergometersykkel Søndag: FRI!!!! Hva synes dere? Det hadde vært så fint med noen synspunkter, for dette er jammen ikke lett når kroppen setter den begrensningen den gjør samtidig som jeg helst skal være i bevegelse også.
Wiggins Skrevet 16. oktober 2009 #2 Skrevet 16. oktober 2009 Jeg hadde en gang et muskulært problem på slutten av sykkelsesongen, og gikk til en ortoped. Jeg spurte om jeg måtte slutte med sykling for en stund, men da svarte han at det måtte jeg for all del ikke gjøre. Hvis man slutter å bevege seg dør man ganske fort. Hvis det du beskriver er den eneste bevegelsen du får i løpet av en dag, så høres det greit ut, uten at du skal ta mitt ord som noe annet enn en mening fra en legmann. Leger vet mer om hvordan din situasjon er med reumatisme, men jeg har et fortrinn som legene ikke har. Mange leger tenderer til å mene at pasienten må være veldig forsiktig med treningen og mener kanskje at det programmet du har satt opp er alt for mye. En bekjent av meg havnet i koma i en uke etter en ulykke. Før det var han aktiv syklist, men han lå i koma en uke og mistet det meste av muskelmassen. Legene mente at han burde tilbringe en del måneder på rekonvalesenshjem, der det for det meste er eldre folk som prøver å komme seg etter slag og lignende. Min venn ville ikke høre om noe slikt, ble skrevet ut etter tre uker og dro hjem. Det tok tid å bygge opp muskelmassen, men han var tilbake i jobb etter snaut to måneder og tilbake på sykkelen ikke lenge etter. Jeg mener å ha lest flere tilsvarende historier her og der om folk som gjør legers pessimisme til skamme, uten at jeg klarer å lete opp en akkurat nå. Jeg har et spørsmål til deg: Når du skriver at du skal sykle på ergometersykkelen i en time, hvor stor intensitet planlegger du da å holde? Hvis du skal yte 20 watt i den timen er det ikke store belastningen, hvis du planlegger å ligger 50-100 watt er det en helt annen sak. Du kjenner vel kroppen din. Generelt bør du ikke trene, eller i hvertfall trene svært lett, hvis du kjenner deg tung i kroppen etter forrige treningsøkt. Det er viktig å la kroppen restituere seg, ellers vil du trene deg i senk.
Gjest Pjusk men treningsglad Skrevet 16. oktober 2009 #3 Skrevet 16. oktober 2009 Det blir langt fra noen spinningtime for jeg må passe på belastningen på knærne. Når jeg sykler i det tempoet som passer meg best, sykler jeg drøyt en mil på 30 minutter så det vil tilsvare ca 2 mil på sykkel de dagene jeg sykler. Jeg skjønner at det kan se ganske intenst ut med et eller annet daglig (sett bort fra søndag), men jeg er avhengig av å få trent litt og noe for å holde leddene i bevegelse, stagge lysten til å trøstespise over denne sykdommen og ikke minst for å få en viss daglig rutine å holde meg til. Den har en tendens til å skli ut når man blir gående hjemme og ikke "må" gjøre noe.
Chanel.No5 Skrevet 17. oktober 2009 #4 Skrevet 17. oktober 2009 Det er ikke akkurat lite trening, men om du føler at dette er noe du ønsker så kan du jo prøve, se om kroppen din klarer all treningen, du kunne evt. redusert til en type trening for dagen..?? Litt som dette evt: Mandag: 50 minutter pilates Tirsdag: 1 time ergometersykkel Onsdag: 50 minutter pilates Torsdag: 1 time ergometersykkel Fredag: 50 minutter pilates Lørdag: styrketrening Søndag: FRI!!!! Men har du hørt med legen om det er ok med denne all denne treningen?
Gjest Pjusk men treningsglad Skrevet 18. oktober 2009 #5 Skrevet 18. oktober 2009 Det er ikke akkurat lite trening, men om du føler at dette er noe du ønsker så kan du jo prøve, se om kroppen din klarer all treningen, du kunne evt. redusert til en type trening for dagen..?? Litt som dette evt: Mandag: 50 minutter pilates Tirsdag: 1 time ergometersykkel Onsdag: 50 minutter pilates Torsdag: 1 time ergometersykkel Fredag: 50 minutter pilates Lørdag: styrketrening Søndag: FRI!!!! Men har du hørt med legen om det er ok med denne all denne treningen? Ja, dette så faktisk litt bedre ut. Tror jeg skal forsøke denne rutinen en stund. Legen min sier det er ok, så lenge jeg ikke pusher kroppen for langt. Men som sagt, dette er jo ingen ukeplan som kan følges slavisk siden jeg må ta dagene som de kommer. Men jeg liker å ha et utgangspunkt hvertfall
Chanel.No5 Skrevet 18. oktober 2009 #6 Skrevet 18. oktober 2009 Hva om du begynner litt forsiktigere, som med noe alla det jeg listet opp til deg og om det fungerer bra så kan du legge til en ekstra økt de dagene du føler energien og formen er der!! Kjempeflink er du ihverfall!!
punkyB Skrevet 19. oktober 2009 #7 Skrevet 19. oktober 2009 Får du noe behandling for sykdommen sin ? Behandling OG trening via fysioterapeut vil jo gjøre at du får litt bedre kontroll på intensiteten og belastningen. Da kan du også få øvelser og råd om hvordan du skal legge opp treningen hjemme. En bra plan og gode råd du har fått - men hva med litt styrke hver dag ? Pilates går kanskje for styrke men de dagene hvor du sykler kan du kanskje ta litt styrkeøvelser også. Fant en side her med tips - er sikkert mye mer info å hente på nett også. http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/spor_...rtene/1.1522130
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #8 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg er i utgangspunktet en veldig aktiv jente, men er blitt langtidssykmeldt på grunn av reumatisme. Noe som innebærer mye betennelse i beina, og derfor er de gamle aktivitetene mine som jogging og gåturer utelukket sannsynligvis for en lang periode fremover. Samtidig skal jeg helst holde meg i bevegelse med sykdommen jeg har. Jeg er ikke interessert i å melde meg inn på treningsstudio, og har derfor funnet ut at pilates og trening på ergometersykkel hjemme passer meg fint nå som tingenes tilstand er som de er. Men så er spørsmålet hvor mye kan jeg trene? Jeg har satt opp et forslag til meg selv, men jeg er interessert i hva dere andre synes om det. For mye, for lite eller mangler det noe? Og la meg nå legge til at jeg går hjemme og at dette er den eneste daglige aktivteten jeg får. Bortsett fra denne treningen ligger jeg enten på sofaen eller sitter på en stol, så den daglige aktiviteten man normalt sett har er fraværende i mitt tilfelle. Jeg spiser normalt og sunt, ingen snop eller brus midt i uken og er i utgangspunktet interessert i å holde vekten og ikke gå ned. Jeg må selvfølgelig ta hensyn til betennelser og daglig form. Mandag: 50 minutter pilates Tirsdag: 20 minutter pilates + ca 1 time ergometersykkel Onsdag: 50 minutter pilates Torsdag: 20 minutter pilates + ca 1 time ergometersykkel Fredag: 50 minutter pilates Lørdag: styrketrening + ca 1 time ergometersykkel Søndag: FRI!!!! Hva synes dere? Det hadde vært så fint med noen synspunkter, for dette er jammen ikke lett når kroppen setter den begrensningen den gjør samtidig som jeg helst skal være i bevegelse også. Du burde gjøre intu-flow. Det vil hjelpe mye på de revmatiske plagene. Mye mere enn det meste av vanlig trening. Du kan bestille instruksjonsviideoer på nettet og de underviser i det på resonance på majorstuen. Flere på forumet har hatt stort og raskt utbytte av det i forhold til smerter i kroppen.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #9 Skrevet 20. oktober 2009 Forresten så ville jeg byttet ut litt av pilatesen og syklingen med yoga. Da får du mere strekking som jeg tror er veldig viktig og mere avspenning og du jobber med kroppens energier på en bedre måte. Forøvrig er pilates suverent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå