Gjest Lunis Skrevet 16. oktober 2009 #1 Skrevet 16. oktober 2009 For en stund tilbake bodde det en gutt i kollektivet her som pleide å sitte opp til rundt kl seks om morgenen og spille world of warcraft. Han snakket med vennene sine på internett med en sånn headset+mikrofon kombo og rommet hans var vegg i vegg med meg. Jeg trenger såklart ikke å forklare at dette gikk meg seriøst på nervene til slutt. Jeg var høflig i begynnelsen, men når han fortsatt ikke sluttet ble jeg amper og frustrert. Begynte å skrike litt til ham, men da han fortsatt ikke gav seg og han holdt meg våken natt på natt mistet jeg hodet. Tok en vaskekost og dunket hardt i veggen tre ganger. Dette fikk han heldigvis til å holde kjeft en gang for alle - men det skapte også 3 svære, stygge bulker i veggen. Nå er jeg redd for å miste depositumet mitt. Kan jo late som ingenting og si at jeg ikke har gjort det. Men tipper han bare kommer til å ta det likevel. Så jeg må enten fortelle ham om det eller stikke på en forretning som driver med slikt, fikse noe jeg kan bruke til å lappe over med eller noe. Men det kan jo hende han lar meg slippe unna og faktisk foretrekker å fikse sånt selv, eller ikke vil ha en falsk lapp som er limt på veggen med maling? Hva bør jeg gjøre for å øke sjansene for å ikke miste depositumet mitt? Det har jo ingenting å si for selve veggen, den er jo stø og fin den. Bare ser helt forjævlig ut. Men det blir jo ikke mere lytt eller noe liksom.
Gjest Glør Skrevet 16. oktober 2009 #2 Skrevet 16. oktober 2009 Snakk med han. "Jeg har skadet veggen litt, og vil gjerne rydde opp i det før jeg flytter. Vil du ordne den selv, eller skal jeg gjøre det?" Vil han ha penger av depositumet sier han eventuelt fra. De gangene jeg har gjort det slik har jeg stort sett sluppet å gjøre noe som helst med det.
leirbål Skrevet 17. oktober 2009 #3 Skrevet 17. oktober 2009 Si det til huseieren din. Å lyve eller håpe at h*n ikke ser det er vanligvis hverken realistisk eller lurt. Kanskje du mister litt av depositumet, eller får beskjed om hvordan du kan ordne det igjen. Men fortell det. De aller fleste vil være mye greiere på et evt. trekk økonomisk da. Spesielt hvis du forteller hva son skjedde. Det er lettere å godta økte utgifter fordi leieboeren ville sove, enn hvis det bare er tull som er årsaken.
Pingting Skrevet 17. oktober 2009 #4 Skrevet 17. oktober 2009 Snakk med han. "Jeg har skadet veggen litt, og vil gjerne rydde opp i det før jeg flytter. Vil du ordne den selv, eller skal jeg gjøre det?" Vil han ha penger av depositumet sier han eventuelt fra. De gangene jeg har gjort det slik har jeg stort sett sluppet å gjøre noe som helst med det. Signerer denne. Du kommer sannsynligvis mye bedre ut av det om du innrømmer det på forhånd. Det kan godt hende det blir billigere og, om utleier blir sur og sint kan han nok godt finne på å reparere veggen på dyrest mulig måte for å ta så mye av depositumet ditt som mulig Lykke til med irriterende nabo (føler med deg). Kanskje han burde få deler av regningen!? :gjeiper: (før folk klikker: ja, det var en spøk)
Gjest ava marie Skrevet 17. oktober 2009 #5 Skrevet 17. oktober 2009 Må bare få si meg enig i alt som er sagt her. Si det akkurat som det er , slik du har skrevet det. Det vinner du på. Og hvis huseier har den minste rest av medmenneskelighet (ja jeg vet noen tenker kun penger) så skjønner han din situasjon og vil ordne opp på best mulig måte. Uten at du skal svi.
Gjest Monarabb (ikke innlogget) Skrevet 20. oktober 2009 #6 Skrevet 20. oktober 2009 "låner" denne tråden litt jeg og håper på et svar! Jeg har i 3år leid et rom i et kollektiv. Da vi flyttet inn fikk vi streng beskjed om at vi ikke fikk henge opp noe som helst på veggene med spiker. Jeg gikk derfor på clas ohlson og spurte om de hadde en tape ol som jeg kunne bruke til å henge opp (lette) bilderammer. Sist uke når jeg da skulle flytte tok jeg ned bildene. Dessverre fulgte det med litt maling. Nå krever huseieren at jeg skal sparkle og male hele rommet. Selv om det bare er på to vegger. Og det er ikke snakk om mange "hullene" De er i tillegg veldig små. Jeg føler ikke dette er noe jeg skal ordne selv, jeg gjorde det i god tro og spurte folk som burde hatt peiling. Derfor føler jeg det blir litt urettferdig at jeg etter tre år skal male hele rommet. Jeg har aldri vært forsen med husleie, aldri ødelagt noe som helst eller hatt en eneste fest på 3år. Derfor føler jeg dette blir litt tåpelig. Slik som jeg har forstått det så må huseierne regne med litt slitasje. Dette er jo ikke noe hærverk, eller gjort med vilje! Hva mener dere at jeg bør gjøre? Og hvem kan jeg eventuelt henvende meg til?
Respect Skrevet 20. oktober 2009 #7 Skrevet 20. oktober 2009 "låner" denne tråden litt jeg og håper på et svar! Jeg har i 3år leid et rom i et kollektiv. Da vi flyttet inn fikk vi streng beskjed om at vi ikke fikk henge opp noe som helst på veggene med spiker. Jeg gikk derfor på clas ohlson og spurte om de hadde en tape ol som jeg kunne bruke til å henge opp (lette) bilderammer. Sist uke når jeg da skulle flytte tok jeg ned bildene. Dessverre fulgte det med litt maling. Nå krever huseieren at jeg skal sparkle og male hele rommet. Selv om det bare er på to vegger. Og det er ikke snakk om mange "hullene" De er i tillegg veldig små. Jeg føler ikke dette er noe jeg skal ordne selv, jeg gjorde det i god tro og spurte folk som burde hatt peiling. Derfor føler jeg det blir litt urettferdig at jeg etter tre år skal male hele rommet. Jeg har aldri vært forsen med husleie, aldri ødelagt noe som helst eller hatt en eneste fest på 3år. Derfor føler jeg dette blir litt tåpelig. Slik som jeg har forstått det så må huseierne regne med litt slitasje. Dette er jo ikke noe hærverk, eller gjort med vilje! Hva mener dere at jeg bør gjøre? Og hvem kan jeg eventuelt henvende meg til? Selvfølgelig skal du sparkle og male når du har påført rommet skader. Hvorfor skulle du ikke det? Dette er ikke vanlig slitasje. Enten gjør du det selv eller så ber du huseier å trekke det fra depositumet, og jeg vet definitivt hva som blir billigst for deg.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #8 Skrevet 20. oktober 2009 I mine øyne er dette vanlig slitasje, monarabb! Man kan ikke forvente å ha leietagere boende hos seg i 3år uten at de skal få henge opp noe på veggene. Spikerhull og småhull som du nevner er vanlig slitasje over så lang tid!
Pingting Skrevet 20. oktober 2009 #9 Skrevet 20. oktober 2009 Man kan ikke forvente å ha leietagere boende hos seg i 3år uten at de skal få henge opp noe på veggene. Det kommer nå an på. Generelt mener jeg at når man går med på at det ikke skal henges noe på veggen, så får en ta på seg det ansvaret. Særlig når det uttrykkes så spesifikt som det er i dette tilfellet. Når man inngår en leieavtale plikter en å følge de regler som er satt, om en ikke gjør det så må man ordne opp etter seg. Når det er sagt, synes jeg det var litt drøyt å kreve at hun skal sprkle og male hele rommet. Det står ikke i forhold til skaden - kanskje utleier bare prøver å få til en gratis oppussing? Så lenge det kan bli pent ved å kun sparkle og male akkurat der hullene er, ser jeg ingen grunn til å måtte male fire vegger.
Gjest Ella Mae Skrevet 20. oktober 2009 #10 Skrevet 20. oktober 2009 Det kommer nå an på. Generelt mener jeg at når man går med på at det ikke skal henges noe på veggen, så får en ta på seg det ansvaret. Særlig når det uttrykkes så spesifikt som det er i dette tilfellet. Når man inngår en leieavtale plikter en å følge de regler som er satt, om en ikke gjør det så må man ordne opp etter seg. Når det er sagt, synes jeg det var litt drøyt å kreve at hun skal sprkle og male hele rommet. Det står ikke i forhold til skaden - kanskje utleier bare prøver å få til en gratis oppussing? Så lenge det kan bli pent ved å kun sparkle og male akkurat der hullene er, ser jeg ingen grunn til å måtte male fire vegger. Enig med Pingting!
Gjest Glør Skrevet 20. oktober 2009 #11 Skrevet 20. oktober 2009 Det kommer nå an på. Generelt mener jeg at når man går med på at det ikke skal henges noe på veggen, så får en ta på seg det ansvaret. Særlig når det uttrykkes så spesifikt som det er i dette tilfellet. De fikk beskjed om ikke henge opp med spiker, og brukte teip. Jeg har jo ikke sett skaden, men kan ikke forestille meg at maling som følger med teip skal medføre full oppussing. Jeg synes det høres ut som utleier prøver seg. Han har ikke mulighet til å kreve mer enn en normal utbedring, dvs sparkel og at man maler over der skaden er. Han har heller ikke grunnlag for å trekke noe mer enn det fra depositumet. Anbefaler at dere tar bilder av de aktuelle veggene før dere flytter, slik at dere har noe slags dokumentasjon i tilfelle det blir en tvist.
Ellevill Skrevet 20. oktober 2009 #12 Skrevet 20. oktober 2009 Lunis, hva vil du foretrukket at leietager hadde gjort om du hadde vært utleier? Du har skadet veggen. Grunnen er uintressant. Voks opp og ordn opp etter deg!
Gjest Monarabb (ikke innlogget) Skrevet 21. oktober 2009 #13 Skrevet 21. oktober 2009 Nå har jeg snakket med både andre som har leid ut leiligheter og med forbrukerrådet og jeg har helt klart ikke ansvar for å male veggen... Det er snakk om helt vanlig slitasje som man må forvente seg etter å ha leid ut i 3 år. Det var heller aldri spesifisert i kontrakten at det ikke var lov å henge opp noe på veggene. Det eneste hun sa muntlig var at vi ikke fikk bruke spiker, noe jeg heller ikke gjorde. Jeg fikk og klart å tydelig beskjed om at hun ikke hadde fargekoden til veggen liggende noe sted og at jeg derfor måtte male alle 4 veggene. Det er faktisk ikke mitt ansvar at hun ikke har den liggende. Hadde hun derimot hatt fargekoden skulle jeg med glede flekket over de få flekkene! Men tusen takk for de svarene jeg fikk. Men syns i grunn den siste kommentaren var utrolig banslig. Vertfall med tanke på at du ikke har sett hvordan veggen ser ut eller hva som står i kontrakten min! Voks opp selv!
Gjest Monarabb (ikke innlogget) Skrevet 21. oktober 2009 #14 Skrevet 21. oktober 2009 Beklager min siste "skarpe" kommentar til Ellevill.. Jeg ser nå at den var til Lunis..
Gjest Malermester P. Øsen Skrevet 21. oktober 2009 #15 Skrevet 21. oktober 2009 Legg ut et bilde av skaden, så får du bedre tips/råd.
Gjest Monarabb (ikke innlogget) Skrevet 21. oktober 2009 #16 Skrevet 21. oktober 2009 Klarer vel ikke legge ut bilde her på KG? Men har tatt bilder ja, og alle som har sett dem bare fnyser!
Gjest Linklanklunk Skrevet 21. oktober 2009 #17 Skrevet 21. oktober 2009 Du kan f.eks. laste opp bilde på bildr.no eller imageshack.us og poste linken her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå