Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i dag blitt innvilget TU. Problemet er at jeg ikke helt skjønner alt.. Ifølge nav sine internett sider, så skulle jeg hatt ytelsen som ung ufør. Ja, jeg er under 26 år. MEN i brevet skriver dem "Spørsmålet om ung ufør vil bli vurdert senere." <-?! Må de vurdere alderen min?

Noen som vet hvordan dette fungerer?

Hilsen litt frustrert frøken i begynnelsen av 20-årene som gjerne skulle startet sitt eget liv utenom redet til a mor....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring Nav, det er kun de som vet hva de mener med det de skriver.

Og nei, det er garantert ikke alderen din de skal vurdere, men mest sannsynlig om du får innvilget Ung uför, da du tydeligvis har fått tidsbegrenset uför bare nå.

Skrevet

Jo, jeg ringte nav tidligere i dag.. Men det hun sa forklarte liksom ingenting, når jeg begynte å spør så sa hun bare at de måtte vurdere det underveis..?

Jeg skulle jo tro at ung ufør også gjelder når man er tidsbegrenset ufør? Vist ikke har jeg missforstått hva som er skrevet på nav sine sider totalt..

Jeg har jo ikke sjangs til å leve på denne inntekten for meg selv. Jeg har fått 100% TU..

Skrevet

Ung uför og tidsbegrenset uför er to forskjellige ting.

Skrevet

Det er nok dessverre ingen selvfølge at du får ung ufør selv om du er under 26. Det er diagnose, framtidsutsikter, varighet etc som avgjør det. Og strengt talt mest av alt hvem du er så heldig eller uheldig å ha som saksbehandler, siden det kun avgjøres på skjønn.

Hvis du er 100% ufør og det er noe som kommer til å vare ei stund, må du nok bare venne deg til å leve uten noe som helst ekstra - minstepensjonen strekker ikke langt.

Skrevet

Akk ja.. Jeg får vel bare sette livet på vent og se hva de finner ut..

Glad jeg har fått TU endelig da.. Da har jeg iallefall "et ben" innafor.. Og vet at nav ikke kommer å tvinger meg ut i jobb for å ødelegge helsa mi mer enn hva de alerede har gjort, sånn helt uten vidre de neste årene..

Skrevet

Sette livet på vent?

er du ikke syk da? Det er jo derfor man får det.

Og om du noen gang trodde at du kunne leve i luksus med trygd, så får du nok tro om igjen.

Skrevet
Sette livet på vent?

er du ikke syk da? Det er jo derfor man får det.

Og om du noen gang trodde at du kunne leve i luksus med trygd, så får du nok tro om igjen.

Syk er jeg, og har vært siden jeg ble født.. Luksus har jeg aldri levd og forventet ikke det heller. Men forventet at jeg kansje kunne klare meg selv, økonomisk sett.. Når jeg snakker om livet, så snakker jeg om å starte mitt liv, alene uten foreldre i samme hus.. Vil ikke tro det er hva som kalles luksus egentlig.. Selvom det hadde vært en luksus for meg å få min egen plass hvor jeg styrer selv..

Gjest Gjest_Oktober_*
Skrevet

Ung ufør er ikke en egen ytelse, men et tillegg noen får når de mottar ytelser som attføring, rehabpenger, tidsbegrenset ufør og varig ufør. Det er slettes ikke alle som får ung ufør, du må ha svært alvorlig sykdom for å få dette tillegget.

Skrevet
Syk er jeg, og har vært siden jeg ble født.. Luksus har jeg aldri levd og forventet ikke det heller. Men forventet at jeg kansje kunne klare meg selv, økonomisk sett.. Når jeg snakker om livet, så snakker jeg om å starte mitt liv, alene uten foreldre i samme hus.. Vil ikke tro det er hva som kalles luksus egentlig.. Selvom det hadde vært en luksus for meg å få min egen plass hvor jeg styrer selv..

Men nå er det sånn at dette kanskje er den summen du må må leve på lenge, kanskje resten av livet, og da er det den summen du må lære deg å leve på. Det er ikke mye penger, men det ER mulig å greie det. Vi andre på samme ytelse greier det - altså er det mulig for deg også.

Gjest Gjest_Oktober_*
Skrevet

Jeg er så lei av at alle svartmaler tilværelsen som minstepensjonist. Jeg er selv varig ufør og mottar minstepensjon, og jeg får utbetalt ca 14 300 i trygd og bostøtte. Synes ikke det er så ille jeg. De på TU får kanskje mindre enn oss varige uføre, men så er det jo også tidsbegrenset, ikke noe som varer evig.

Skrevet
Jeg er så lei av at alle svartmaler tilværelsen som minstepensjonist. Jeg er selv varig ufør og mottar minstepensjon, og jeg får utbetalt ca 14 300 i trygd og bostøtte. Synes ikke det er så ille jeg. De på TU får kanskje mindre enn oss varige uføre, men så er det jo også tidsbegrenset, ikke noe som varer evig.

Til sammenligning hadde jeg ca 14 000 brutto i måneden i 100% stilling som barnehageassistent, ca 12 000 utbetalt, dette var 9 år siden.

Trygd blir man ikke rik av, men man skal klare seg. Det kan være lurt å kikke utenfor bykjernene for å slippe å la alt gå i bolig. Det er det mange andre også som må gjøre.

Skrevet

Da har du ganske mykje utbetalt i bostøtte... Eg går på minstepensjon, får ingen andre ytelsar, og får ca 8200 utbetalt kvar mnd.

Gjest Gjest_oktober_*
Skrevet
Da har du ganske mykje utbetalt i bostøtte... Eg går på minstepensjon, får ingen andre ytelsar, og får ca 8200 utbetalt kvar mnd.

Jeg slipper skatt pga skattebegrensning, så jeg får utbetalt hele minstepensjonen på ca 12000, også har jeg 2300 i bostøtte.

Skrevet

Vel, jeg får også utbetalt 8200 kr. De 6000 du får mere enn meg utgjør en temmelig stor forskjell...

Gjest Gjest_Oktober_*
Skrevet
Vel, jeg får også utbetalt 8200 kr. De 6000 du får mere enn meg utgjør en temmelig stor forskjell...

Jeg antar at du ikke er enslig og får mindre utbetalt pga dette. Du betaler vel ikke 3800 i skatt? Mener du at du skal ha like mye utbetalt som en enslig person, du som kan dele det meste av utgifter på to?

Skrevet

Jeg kan godt bo langt utti skauen jeg altså, det er ikke det som er problemet. problemet er vel heller mer pga. sykdommen min så har jeg "krav" til boligen. Fukt og muggsopp er noe som gir meg daglige migrene plager samt en forverring i lunge. Jeg har alerede nedsatt lungekap. med over 40%, jeg ønsker ikke mer..

Finnes det andre ytelser som kansje kan hjelpe på? Jeg får alerede grunnstønad, pga jeg har trygdebil, så jeg ser ikke noe til den.

Om jeg ville fått 14000 i mnd hadde jeg kunnet klart meg ganske godt.. Jeg vil få nærmere 9000 utbetalt i mnd tror jeg.. Å kunne betale forsikring, mat, husleie, strøm, drivstoff til bil, studielån + legge av penger til uforventede regninger med 9000 kr i mnd ser jeg for meg kan bli ganske stramt..

Både fastlege og spesialist har utprøvd flere behandlingsmetoder, og det finnes per dags dato ikke noe som forbedrer min sykdom.. Vel å merke mener NAV at er behandlingstilbud som vil hjelpe vil komme.. vist nok.. ifølge brevet.. heh.. Jeg håper virkelig det gjør det, er ikke noe jeg akkuratt har valgt dette her..

5000kr i mnd mer er GANSKE mye altså..

Gjest Gjest_Oktober_*
Skrevet

Når du har flyttet for deg selv, kan du søke om bostøtte. Hvis du har store utgifter pga sykdom, kan du søke om skattebegrensning. Det er også mulig du kan få ekstra fradrag på skatten pga sykdom, men dette kan jeg ikke noe om.

Skrevet
Jeg kan godt bo langt utti skauen jeg altså, det er ikke det som er problemet. problemet er vel heller mer pga. sykdommen min så har jeg "krav" til boligen. Fukt og muggsopp er noe som gir meg daglige migrene plager samt en forverring i lunge. Jeg har alerede nedsatt lungekap. med over 40%, jeg ønsker ikke mer..

Finnes det andre ytelser som kansje kan hjelpe på? Jeg får alerede grunnstønad, pga jeg har trygdebil, så jeg ser ikke noe til den.

Om jeg ville fått 14000 i mnd hadde jeg kunnet klart meg ganske godt.. Jeg vil få nærmere 9000 utbetalt i mnd tror jeg.. Å kunne betale forsikring, mat, husleie, strøm, drivstoff til bil, studielån + legge av penger til uforventede regninger med 9000 kr i mnd ser jeg for meg kan bli ganske stramt..

Både fastlege og spesialist har utprøvd flere behandlingsmetoder, og det finnes per dags dato ikke noe som forbedrer min sykdom.. Vel å merke mener NAV at er behandlingstilbud som vil hjelpe vil komme.. vist nok.. ifølge brevet.. heh.. Jeg håper virkelig det gjør det, er ikke noe jeg akkuratt har valgt dette her..

5000kr i mnd mer er GANSKE mye altså..

Om du leier bolig "langt uti skauen" eller noe mindre sentralt, betyr ikke automatisk at det er muggsopp eller dårligere standard der :)

Når du er blitt ufør, mener jeg du har muligheter til å få slettet deler/hele studielånet ditt.. dette bør du sjekke ut!

Skrevet
Akk ja.. Jeg får vel bare sette livet på vent og se hva de finner ut..

Glad jeg har fått TU endelig da.. Da har jeg iallefall "et ben" innafor.. Og vet at nav ikke kommer å tvinger meg ut i jobb for å ødelegge helsa mi mer enn hva de alerede har gjort, sånn helt uten vidre de neste årene..

NAV har ødelagt helsa di? Interessant, skulle likt å høre hvordan det gikk til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...