Gjest hundemamma Skrevet 16. oktober 2009 #1 Skrevet 16. oktober 2009 har en labrador hanne på snart 2 år og han kan bli noe slitsom da han blir så vill når det kommer besøk. eller om vi møter kjentfolk ute og han blir så glad og vill og skal bare leke og går rundt med leke og er helt giret opp. når jeg sier "nå er det nok!" og prøver og holde han så han står i ro eller ber han legge seg så går det 2 sekund så blir han like vill igjen. så ser jeg andre hunder når jeg kommer på besøk hos folk eller møter kjentfolk ute og de gir et sniff og får litt kos men er ROLIGE under hilsingen og blir ferdig med det bare med det. hvordan kan jeg få hunden min til og bli roligere når han skal hilse på folk?
Gjest Marlo Skrevet 16. oktober 2009 #2 Skrevet 16. oktober 2009 Å si "nå er det nok" blir alt for mye for en hund. Be hunden om å sitte - den får ikke hilse får den "ber om lov" Be de som skal hilse om å sette seg ned, kose litt (etter at du har fortalt hunden at den får hilse selvfölgelig), for så å gå vekk fra hunden. Når hunden blir overivrig, så sier du "Nei!" og ber hunden om å gå vekk. Masse tålmodighet behöves da
Gjest Illiya Skrevet 16. oktober 2009 #3 Skrevet 16. oktober 2009 Hunden bygger seg opp en forventning om at noe gøy skal skje når det kommer besøk. Dermed girer den seg opp når den hører folk, og er helt i 100 når de kommer inn døra. Vær i forkant, ta på bånd til å begynne med, og be besøket overse hunden til den har roet seg litt. Deretter kan den få nærme seg, fortsatt i bånd, men du trekker den vekk hvis den gjør tegn til å hoppe/bli vill. Etterhvert roer den seg, og da kan den hilse, ikke før. Og da må besøkende hilse rolig på den, ellers girer den seg bare opp igjen. Dette gjør du under innlæring, etterhvert går det seg til. Men det handler om forventning om at noe skal skje, og at den girer seg opp. Ta vekk forventningen (ikke la den hilse med en gang, og ihvertfall ikke før den er rolig), så merker du fort forandring. Dette kan du gjøre når du møter folk ute også. Be de vente med å hilse til den sitter pent, og si at du trener på dette fordi den er for vill når den skal hilse. Folk blir med på det:) Du kan også øve deg med venner eller andre du kjenner, familie f.eks. Ha hunden i bånd og gå mot dem. Girer den seg opp, og vil kaste seg fra eller hoppe, drar du den med deg og går andre veien. Ikke gi den noe respons, bare gjør det. Når den nærmer seg etter å ha hevet seg fram noen ganger, vil den se at det ikke funker, og vil bruke metoden som funker, nemlig å være rolig, for da får den lov.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #4 Skrevet 21. oktober 2009 Sånn var hunden vår også. Vi stengte ham inne på kjøkkenet mens gjestene kom hvis det skulle komme mange. Der sto han og pep og ville gjerne ut, men det ble så kaotisk med folk og kåper og hund på en gang. Det var bedre at folk fikk komme inn, henge av seg, komme seg inn i stua og sette seg ned. Så gikk en av oss inn til hunden og roet ham ned og så fikk han komme inn i stua. Da satt alle stille, stemningen oss imellom var mye roligere og da gikk han rolig fra person til person og hilste på. Han var generelt veldig lett å gjøre opphisset, sånn som du beskriver, så vi fikk råd om å enten kastrere ham eller la ham pare seg. Han fikk pare seg og laget noen nydelige valper, og etter det ble han mye roligere. Nå er vel ikke hunden din helt voksen ennå, så han kommer til å roe seg litt ned, men det kan altså lønne seg å la hunden "get laid".
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #5 Skrevet 21. oktober 2009 skjønner ikke problemet. Finns ikke noe trivligere enn en livlig hund.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #6 Skrevet 21. oktober 2009 En livlig hund er trivelig ja, men ikke alle mennesker er så glad i hunder og kan fort være redd hvis en kommer og hilse på dem så vill og livlig. Vår hund er akkurat det samme, har nettop snakket om dette med en som vet mye om hunder. Tror at det har noe å gjøre at de er litt redd også, en ny situasjon, nye mennesker, det er ikke altid så lett or en hund å forstå og da kan de bli ganske opphisset-livlig. jeg fikke fra den damen akkurat samme tips som overse, og når de er roliger, da ¨år de hise på med evt en godbit. jeg skal prøve det selv nå...håper på forbedring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå