Gå til innhold

Hva gjør du når du er skeptisk til venners foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den ene av våre to døtre har et par venninner med foreldre jeg ikke liker. Problemet er at jeg ikke har noe å sette fingeren på. De virker bare som litt "fishy" mennesker.

Jeg vil ikke at hun skal overnatte der og begynner å gå tom for grunner. Hva f... gjør dere andre?

De er 8.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har som regel at kjenner vi ikke foreldrene, så får de heller ikke overnatte. De jeg kjenner til praktiserer denne regelen. Min 14-årige sønn hadde besøk av en kompis en fredag kveld. Han fikk ikke lov å overnatte her med sine foreldre fordi de ikke visste hvem vi var. Helt greitt synes jeg, og altså en gjengs regel her vi bor

Skrevet

Barna overnatter kun hos venner der jeg kjenner litt til foreldrene.

Gjest Sally Mae
Skrevet

Vanskelig den der. Det er jo greit nok når man ikke kjenner foreldrene og kan bruke det som årsak overfor barna. Men hva når man så kjenner foreldrene litt og har en ubehagelig følelse uten konkrete grunner til ubehaget?

Jeg aner ikke hva man skal si. Men så lenge barnet er bare åtte ville jeg holdt meg til magefølelsen. Om barnet var 15-16 og moden nok til å gjøre fornuftige valg på egenhånd ville jeg nok vurdert å si at det var ok likevel. Men ikke godt å si før man står i situasjonen selv.

Gjest negasjon
Skrevet
Den ene av våre to døtre har et par venninner med foreldre jeg ikke liker. Problemet er at jeg ikke har noe å sette fingeren på. De virker bare som litt "fishy" mennesker.

Jeg vil ikke at hun skal overnatte der og begynner å gå tom for grunner. Hva f... gjør dere andre?

De er 8.

Hva er fishy? Jeg ville vel overtalt barna til å overnatte hjemme hos dere, kjøpt inn pizza, brus, chips og snop og filmer og lokket de med det. En annen gang et kinobesøk, eller en bakekveld eller noe annnet kreativt?

Jeg ville også invitert meg selv hjem til foreldrene, for å prate om hvilke regler de har, og forklart hvilke jeg har. Det beste er å invitere dem, men hva er fishy?

De kan være verdens beste foreldre selv om de virker annerledes. Men når det gjelder overnatting, synes jeg foreldrene skal ha en viss kontakt, så det er bare å oppsøke dem.

Du trenger ikke gå inn på at de er fiskelignende...men kan si at det er vel greit å møtes før overnatting er aktuelt? Si også at du er nøye med dette, og har vanskelig for å stole på andre voksne enn de du kjenner. Da angriper du ikke dem, men sier litt om deg selv. Selv om det ikke er sannheten, har du i alle fall dannet deg et bilde av dem. Men bilder kan lyge.

Du kan jo si til barna at når du ikke kjenner foreldrene, vil du nekte overnatting. Du bestemmer dette, hvordan du håndterer det, og hvor langt du vil gå - bestemmer du også. Men hva er fishy?

Skitten?

Skrevet
Hva er fishy?

Det betyr at de har telt/campingvogn, røyker, går på trygd og har ingen utdanning. Dårlige normer og ingen verdier. Mistenksomme, drikker mye alkohol, er dårlige rollemodeller og barnet deres er sluskete.

Gjest Lamia Lenis
Skrevet (endret)

...

Endret av Lamia Lenis
Skrevet

Nei, det var en annen gjest. Det er jeg som er TS.

Med fishy mener jeg litt sleipe/sleske. Feks sexkommentarer som er nesten på kanten uten at det helt er det. Vi har iallefall ingen personkjemi. Mannen min synes faren i huset ser pedo ut.... Så får det heller låte utrolig fordomsfullt.

Det er vanskelig når jeg ikke kan sette fingeren på noe annet enn magefølselse.

Barna har overnattet hos andre der magefølselsen har stemt. Man skal jo kjenne andre barns foreldre svært godt før man kan føle seg helt trygg? Eller er det også en illusjon.

Dette handler vel om at jeg ikke vil være en hysterisk overbeskyttende mor. Samtidig sier magen nei til enkelte familier....

Trådstarter

Skrevet

Nei, det var en annen gjest. Det er jeg som er TS.

Med fishy mener jeg litt sleipe/sleske. Feks sexkommentarer som er nesten på kanten uten at det helt er det. Vi har iallefall ingen personkjemi. Mannen min synes faren i huset ser pedo ut.... Så får det heller låte utrolig fordomsfullt.

Det er vanskelig når jeg ikke kan sette fingeren på noe annet enn magefølselse.

Barna har overnattet hos andre der magefølselsen har stemt. Man skal jo kjenne andre barns foreldre svært godt før man kan føle seg helt trygg? Eller er det også en illusjon.

Dette handler vel om at jeg ikke vil være en hysterisk overbeskyttende mor. Samtidig sier magen nei til enkelte familier....

Trådstarter

Skrevet

Kjetil til sin trygdede nabo: Så, petter, hva jobber du med da?

Petter: Har ikke jobb. Jeg er fishy.

Kjetil:Ok. Hvorfor er du fishy da:

Petter: Jeg sliter med mye sykdom.

Kjetil: Ok. Jeg har en mor som var i bilulykke og ble fishy da.

Alltid morsomt med nye ord, ja. Så i Norge så vil det bli 600 000 nye fishys neste år?

Det er alfor lett å bli fishy i Norge.

Gjest Lamia Lenis
Skrevet (endret)

...

Endret av Lamia Lenis
Skrevet
Mannen min synes faren i huset ser pedo ut....

Oh please.

Hvordan ser en pedofil ut da?

Du vet, en pedofil kan likegodt være en superhott 25-åring med 6-er i alle fag utdannet lege, sosial og ellers virke helt normal.

De er ikke nødvendigvis hårete halvfeite gamle menn med en 10 år gammel røyk hengende ut av av munnen, eller hvordan enkelte forestiller seg dem.

Gjest Gjest_Torill_*
Skrevet

"Fishy" betyr pedofil. Foreldrene ser vel pedofile ut da....ikke

bra!

Om de i tillegg er røykere, og har campingvogn ville jeg ha holdt barna helt unna.

Gjest Gjest_Hønemor_*
Skrevet

Jeg har aldri møtt foreldrene til 2 av min datters venninner, likevel har de overnattet her flere ganger. Diskuterte dette med noen venninner, og de mente grunnen måtte være at jeg er alenemor samt at datteren min er høflig og velstelt. Men datteren min får aldri overnatte hos dem, fordi jeg ikke kjenner eller har møtt foreldrene.

Av alle hennes venninner er det bare 2 hun får overnatte hos, og det er fordi jeg kjenner foreldrene godt. Om jeg bare har møtt foreldrene uten å ha litt omgang med de kommer det ikke på tale at hun får overnatte der. Og jeg sier som det er, at jeg ikke kjenner foreldrene godt nok til at jeg vil hun skal overnatte der.'

Syns forøvrig det fins mange slakke foreldre, der 9 åringer er ute til 23 tiden om kvelden i helger o.l. Ikke ringer etter dem om de ikke kommer hjem fra skolen på 3,4,5 timer. Slakt spør du meg.

Gjest Frøken Fyken
Skrevet

Du blir nødt til å følge magefølelse, det må man i alle situasjoner. Du sender ikke barnet ditt til noen du ikke klarer å stole på, uansett. Det er ikke vanskeligere enn det.

Unskyldninger kan du resirkulere, og du kan foreslå at DE er hos DERE i stedet. Det går så fint atte, unger er ikke vanskelige å distrahere.

Som sag,t du må følge din egen magefølelse og gjøre det du tror er rett. Det er det eneste du kan gjøre.

Men som offer for overgrep i svært ung alder så syns jeg mannen din er en idiot som tror at noen kan "se pedo ut". Så får DET høres så fordomsfult ut som det vil.

Den type fordommer har gjort det så mye lettere for pedofile og så mye vanskeligere for offere for overgrep lenge nå.

De aller fleste overgripere ser ut, og oppfører seg som helt vanlige folk uansett hva film og media skal ha det til.

Noen svært få er eklingser som henger rundt barnehagen, men disse blir faktisk tatt.

Men det var utenfor temaet.

Skrevet

Jeg skjønner godt hva du mener. Når man er så ulike, blir man usikker hva hva slags grenser de har der hjemme, hvordan de snakker til barna osv. Jeg ville heller latt dem finne på andre ting, men ventet med å la dem overnatte der.

Skrevet

Ts. Jeg skal ikke gå imot magefølelsen din. Men jeg reagerer litt på at du tror du kan se på en famillie hvordan den er.

Jeg kjente en famillie som utad virket helt perfekt. Barna var veloppdagne og snille. De var med på masse sunne aktiviteter, og ble godt fulgt opp av foreldrene.

Foreldrene var de somm alltid sa ja til å dugnader, henting/ bringing osv.

De var velkledde, i god jobb og så pene og pyntelige ut.

Alle rundt misunte barna de foreldrene.

I den famillien ble barna tatt ifra foreldrene pga. alvorlig mishandling. Foreldrene ble også skilt fordi moren var lei av å bli slått gul og blå stadig vekk.

En annen famillie har også barn. De er ofte rampete og finner på mye spik. De har et sexliv som for de fleste er helt unormalt, og nevnte det av og til til oss rundt.

Jeg tror de syntes det var gøy å sjokkere.

Mannen der ser ikke ut som et glansbilde, selv om han ikke ser pedo ut. (Hvordan ser man ut da? Dere urde nevne det for plitiet. De vil sette pris på å få en så enkel måte å finne de skyldige på... ;) )

Vi har tett kontakt med denne familien, siden de er venner av oss. Og jeg kan med hånden på hjertet si at selv om de på mange områder skiller seg ut, så er de herlige foreldre. Og en nydelig og lykkelig familie.

Hva legger du i at magefølelsen har stemt før med andre familier?

Jeg vokste opp med en venninde hvis famillie garantert ikke hadde gått igjennom dine krav. Men både hun og familien var fantastisk snille mennesker som jeg er veldig glad i enda. De gav meg masse som jeg ikke vil være uten.

Barn tåler mye, og de bør få oppleve at andre er og lever litt anderledes enn deres egen famillie. Ellers vil de vokse opp svært sneversynte og fordomsfulle. Og redde for alt som ikke er a4.

Jeg ville latt barna overnatte der, med en avtale om at de ringer med en gang om de vil hjem, eller noe er galt.

For det er jo ikke dere som skal like foreldrene. Det er barna som skal like hverandre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...