Gå til innhold

Orkide

Gjest Gjest_Kine_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kine_*
Skrevet

Hei! For et års tid siden fikk jeg en flott orkide i gave. Er ikke sikker på hvilken type det er, men den har pene dypgule blomster med litt rødt inni (flere grener med blomster).

I løpet av noen måneder har det vokst ut en masse grønne "stengler", de står ut til alle kanter. Hva gjør jeg med dem? Kan jeg bare klippe dem bort? Hvor lang tid kan det gå før jeg bør potte om?

Har ikke noe erfaring med orkideer, og vil nødig gjøre noe som kan ødelegge planten. Gode råd tas mot med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei,nei, du må ikke klippe de bort! Det er luftrøtter. Orkideer vokser som snylteplanter i vill tilstand, kalles epifytt. Den "henger" i annen vekst og får næring via den planten den "vokser" på. En orkide er ikke så forlangende som andre planter. Som du sikkert har sett, har den ikke jord, men bark i potta. Når planta nesten velver der den står, er det på tide å plante den om. Det høres ut som om den har det veldig bra hos deg. Orkideer liker at de står sammen med en eller flere andre orkideer.

Gjest Gjest_Kine_*
Skrevet

Takk for svar, Belima!

Javel, da er det altså bare et tegn på at den trives og har det bra. Kanskje det hadde vært lurt å kjøpe den en "venn"!.. Har alltid trodd orkideer var så sære og vanskelige, men denne er iallefall kjempeflott. Har fått litt sansen for dem!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...