Rime Skrevet 16. oktober 2009 #1 Skrevet 16. oktober 2009 Hvor lenge lar dere barna være oppe på julaften? Jeg har en gutt på halvannet år. Jeg vet ikke hvor mye de skjønner av julaften på den alderen, men Jeg tenker at han kan få være med å åpne et par pakker før han legger seg? Hvor mye lar dere barn på denne alderen være med på, på dager som julaften og nyttårsaften?
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2009 #2 Skrevet 16. oktober 2009 Jeg synes man skal se an barnet. Noen barn klarer å omstille seg slik at de holder ut på speielle dager, mens andre nesten må i seng til omtrent vanlig tid. Synes det høres ut som en grei plan dere har med å la ham få være med på noen pakker, så kan dere heller ta resten dagen etter. Eventuelt at dere pakker opp de "kjedelig" pakken etter at han har lagt seg. Tror ikke de teller antall pakker i den alderen :gjeiper: . Så kan dere heller være åpen for at leggetiden strekkes dersom han virker til å holde ut litt lenger.
bizzy Skrevet 16. oktober 2009 #3 Skrevet 16. oktober 2009 Da eldstemann var 1,5 år fikk han åpne et par pakker før middag, og la seg litt over normal tid. Men nå har han alltid hatt behov for mye søvn, og mellom middag og dessert var han helt utslitt Resten av pakkene åpnet vi etter frokost 1.juledag.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2009 #4 Skrevet 16. oktober 2009 Hvor lenge lar dere barna være oppe på julaften? Jeg har en gutt på halvannet år. Jeg vet ikke hvor mye de skjønner av julaften på den alderen, men Jeg tenker at han kan få være med å åpne et par pakker før han legger seg? Hvor mye lar dere barn på denne alderen være med på, på dager som julaften og nyttårsaften? Jeg har ikke noen konkrete råd å komme med. Syns bare at innlegget ditt var så utrolig søtt. :rødme: Du er så engasjert og opptatt av ditt (antageligvis) første barn at du allerede nå ser for deg hvordan julaften blir nå som barnet ditt er litt større og ikke bare sover. *mimre*
Gjest *Mim* Skrevet 16. oktober 2009 #5 Skrevet 16. oktober 2009 Jeg lar min minste være oppe som vanlig.
Lilith Skrevet 16. oktober 2009 #6 Skrevet 16. oktober 2009 Gutten vår er ca like gammel som din, og jeg ser for meg at vi legger opp kvelden sånn at han får med seg litt gavegreier før han legger seg - til ca vanlig tid (19:00)
Gjest Chiffon Skrevet 16. oktober 2009 #7 Skrevet 16. oktober 2009 På den tiden spredde vi julegavene ut over hele julaften, og sparte de store til slutt. Slik fikk barna åpnet alle pakkene sine og de ble ikke lei halvveis. De var i seng en time eller to senere en normal.
Rime Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter #8 Skrevet 16. oktober 2009 Jeg har ikke noen konkrete råd å komme med. Syns bare at innlegget ditt var så utrolig søtt. :rødme: Du er så engasjert og opptatt av ditt (antageligvis) første barn at du allerede nå ser for deg hvordan julaften blir nå som barnet ditt er litt større og ikke bare sover. *mimre* Så koselig!! Jeg gleder meg så utrolig til høytider og spesielle anledninger nå etter at vi har fått barn. 17. mai og!! hvor lenge får barna deres være oppe på 17. mai?
Susan Sto Helit Skrevet 16. oktober 2009 #9 Skrevet 16. oktober 2009 Her har det vært normal leggetid både julaften, 17. mai og nyttårsaften. 17.mai skjer det lite på kveldstid. Det meste skjer om morgenen og tidlig ettermiddag. Julaften tar vi gavene litt tidligere enn jeg har vært vant til når vi bare var "voksne", sånn at også minstemann orker å delta. Nyttårsaften går vi ut med stjerneskudd når det begynner å bli mørkt, og så går vi inn til senga når vi er ferdige med det. Nå har vi hele tiden sett an form osv. Tvinger ikke ungen i seng, liksom. Men han blir trøtt omtrent samtidig hver dag, og dermed har han det best om han legges da. Vi ser jo på han når han er sliten.
thumbalina Skrevet 16. oktober 2009 #10 Skrevet 16. oktober 2009 Til de blir så trøtte at de må legge seg =) Jeg syns julaften og nyttårsaften er sånne dager som leggetiden fint kan bli forskjøvet.. spesielt siden det er fri mange dager etterpå - de klarer fint å ta inn igjen søvnen før de daglige rutinene skal på plass igjen. Nyttårsaften pleier vi å gå ut tidlig og fyre opp bitte små raketter og stjernerap - i tilfelle han sovner før kl 12...
Gjest No wonder woman Skrevet 16. oktober 2009 #11 Skrevet 16. oktober 2009 Små barn skiller da ikke på en vanlig dag og julaften, så er her det ingen forskjell, kanskje en halvtime.
Gjest mor og bestemor Skrevet 16. oktober 2009 #12 Skrevet 16. oktober 2009 Julaften er det gjerne flere barn tilstede - litt eldre enn din ts, så de får være våkne til de ser trette ut, gjerne til ni, eller mer. Regelen er at alle under ti år, må i seng før kl 23. Nyttårsaften vil de være våken, men da vekker vi dem sånn at de får se rakettene, hvis de klarer å våkne. Og så - i seng igjen. Gjerne med en god bok, som pappaen får lese høyt. Ikke jeg.
Gjest salma Skrevet 16. oktober 2009 #13 Skrevet 16. oktober 2009 Julaften og nyttårsaften: Så lenge de orker.
Malama Skrevet 17. oktober 2009 #14 Skrevet 17. oktober 2009 Min sønn er rundt 16 mnd til jul, og planen min var å la ham få en liten dubb før middag, slik at han holder ut litt lenger... Normlt sett begynner kveldsmatne nemlig halv sju senest (ofte rundt seks) og han er trøtt allerede fra hlv seks. Julaften er jo middagen klokka fem, så han sovner vel før den er omme om vi ikke gjør noe. Noen pakker på formiddagen, en dubb før middag, sitte ved bordet så lenge han gidder, leke på gulvet mens vi spiser ferdig, gå rundt treet og åpne så mange gaver som han orker, så får han sove, og åpne resten neste dag. Men, en som sover klokka sju er jo litt kjedlig på julaften, så jeg tenkte altså å drøye ham litt med en dubb på ettermiddagen.
Gjest mimre Skrevet 17. oktober 2009 #15 Skrevet 17. oktober 2009 Som regel er barna litt gira fordi det er juletre, pakker, kaker og gjerne flere barn. Og julenissen. Da får de være oppe til de blir trette, og hvis noen småtasser har lett for å bli overtrett og grinete, har de fått så mange inntrykk at de sovner lett når de først får se senga. Barn merker at det er noe spesielt og at det er noe spesielt. Nyttårsaften ville jeg lagt barnet til vanlig tid. Litt eldre barn, ville jeg vekket ti på tolv for å se rakettene hvis de selv insisterer på å være våken helt til midnatt. Julaften er det gjerne flere barn, og en fireåring ville fått være med til cirka 22-23. Avhengig av formen til barnet og om det er et b-menneskebarn eller a-typen.
Malama Skrevet 17. oktober 2009 #16 Skrevet 17. oktober 2009 Min sønn er eneste barn til stede på julaften i år han da, så da blir det litt spesielt, ingen andre unger som holder ham "gira" etc, og han vet ikke noe om hva jul er, forventer ikke pakker, aner ikke at nissen finnes, etc... Men for at han skal få være med på litt av det, synes jeg det er greit å la ham få en dubb før middag, så holder han litt lenger på kvelden, og så legger vi ham selvsagt når han er for trøtt til å ha glede av det.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2009 #17 Skrevet 17. oktober 2009 Når de var små, stort sett vanlig tid. Når de var 3-4 ble klokka gjerne 2200. Og etter det så ble det til de svima rundt 2330. Deretter kunne vi glemme å få dem i seng... *natteranglerfamilie*
Susan Sto Helit Skrevet 17. oktober 2009 #18 Skrevet 17. oktober 2009 Som regel er barna litt gira fordi det er juletre, pakker, kaker og gjerne flere barn. Og julenissen. Da får de være oppe til de blir trette, og hvis noen småtasser har lett for å bli overtrett og grinete, har de fått så mange inntrykk at de sovner lett når de først får se senga. Barn merker at det er noe spesielt og at det er noe spesielt. Nyttårsaften ville jeg lagt barnet til vanlig tid. Litt eldre barn, ville jeg vekket ti på tolv for å se rakettene hvis de selv insisterer på å være våken helt til midnatt. Julaften er det gjerne flere barn, og en fireåring ville fått være med til cirka 22-23. Avhengig av formen til barnet og om det er et b-menneskebarn eller a-typen. Gutten vår er og har alltid vært MYE vanskeligere å få til å sove når han er overtrøtt. Vi har mang en gang stått og vært frustrerte med hylende unge, som er så trøtt at han MÅ sove, men samtidig så trøtt at han ikke klarer. Man gjør ikke det mange ganger før man heller legger ungen til normal tid, og heller tar en tidlig kveld julaften og nyttårsaften.
Gjest SmallTalk Skrevet 17. oktober 2009 #19 Skrevet 17. oktober 2009 Jeg har ikke barn selv, så kjenner ikke veldig mye til dette. Men jeg veit at den første julen (og muligens den andre) så feiret mamma, pappa og jeg julen hjemme alene. Ene og alene pga at jeg var et rutinemenneske som sov fra 20-08 året rundt, og var et helvete å ha med å gjøre dersom denne rutinen ble brutt. Er barna små, og vanedyr, så ville jeg lagt dem til vanlig tid. Jeg tror ikke at overtrøtte barn har det spesielt gøy utover kvelden uansett. Det ender bare med grining og en ødelagt julemorgen.
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 17. oktober 2009 #20 Skrevet 17. oktober 2009 Hvor lenge lar dere barna være oppe på julaften? Jeg har en gutt på halvannet år. Jeg vet ikke hvor mye de skjønner av julaften på den alderen, men Jeg tenker at han kan få være med å åpne et par pakker før han legger seg? Hvor mye lar dere barn på denne alderen være med på, på dager som julaften og nyttårsaften? De bør være i seng tidlig. Julaften er en dag hvor voksne på kvelden skal få fred og ro, ta seg en akvevitt eller fire, godt juleøl og meske seg i god mat. Barn og god fest henger ikke sammen, få ungene til sengs tidlig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå