Gå til innhold

mental trening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en megaoveraktiv Dansk Svensk Gårdshund og han trenger noe skikkelig mental stimuli å bryne seg på.

HAn kan i fra før av ganske mange triks og slikt, men andre oppgaver og slikt kunne han hatt brukt for.

Til nå har jeg kun komt på - godbit søk og lære ham triks

Noen andre som har gode tips til mental stimulans?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet
Min erfaring er at nesearbeid er det som krever mest av hunden. Anbefaler å gå et sporkurs.

http://no.wikipedia.org/wiki/Spor

Enig i dette! Spor er det eneste som virkelig sliter ut hodet på min hund (og alle de hundene jeg har hatt) og er i tillegg veldig morsomt å lære hunden. Hvis du videreutvikler det litt kan du til og med bruke hunden til å finne ting du har mistet ute for eksempel. Veldig praktisk. Andre "bruksøvelser" som feltsøk og rundering er også veldig bra, men selvfølgelig mer plass/tid- krevende og kanskje litt vanskeligere å lære (både for deg og hunden). En annen ting jeg av og til gjør når jeg for eksempel har kjøpt noe som lå i en boks (pappeske av et eller annet slag) så putter jeg godbiter inni og lar hunden finne ut hvordan den skal få godbitene ut. Han har faktisk blitt ganske flink til å finne ut hvordan han skal åpne bokser uten å bare rive dem opp...

Også kan du selvfølgelig videreutvikle "triks-treningen" til å bli litt mer lydighetstrening med litt større presisjon og høyere krav. Det er også noe hunden bruker hodet sitt på...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...