Gjest Nanne70 Skrevet 16. oktober 2009 #1 Skrevet 16. oktober 2009 Jeg kan leve sunt, dvs. med sunn mat, lite godter/snacks og regelmessig trening i flere måneder av gangen, men til syvende og sist "sprekker" jeg alltid. Jeg har på en måte trodd at hvis jeg holdt på lenge nok, så ble det en vane å leve sunt, men det skjer altså ikke. Må legge til at jeg ikke sulter meg i disse sunne periodene, jeg spiser godt og variert, unner meg litt sjokolade, snacks, vin etc. innimellom og trener 3-4 ganger i uka. Det er med andre ord ikke snakk om noe veldig strengt regime, og det gjør det i grunnen enda vanskeligere å forstå. En tanke jeg imidlertid har gjort meg innimellom, er at det å leve eller spesielt spise sunt, krever mye mer planlegging, tid og arbeid enn om man f.eks. slenger en ferdigpizza i ovnen eller for den saks skyld lager fiskeboller i hvit saus med potet og grønnsakblanding, og jeg tror det kan være en del av problemet. Jeg går rett og slett lei fordi det blir for mye pes - når jeg kommer hjem fra jobb og er trøtt og sulten, skal helst ikke maten ta mer enn maks 30 minutter å lage. I tillegg har jeg en samboer med hyperrask forbrenning, så en kyllingsalat med mager dressing er ikke tilstrekkelig for ham, for å si det sånn, dessuten har han vokst opp på et småbruk og foretrekker helst veldig tradisjonell mat, med mye kjøtt,fett/smør etc. Er ikke akkurat innstilt på å lage to middager heller, so what to do?
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2009 #2 Skrevet 16. oktober 2009 Å "sprekke" i ny og ne er det ikke noe galt med. Å ta den helt ut med store mengder drittmat/kaker/snop en gang iblant er ikke krise. Så lenge du ikke gjør dette ofte, men lever sunt og unner deg mindre utskeielser til vanlig, ser jeg ikke helt problemet. Er det slik at du har sprekker som varer i ukesvis? Angående sunn mat, så er det lurt å lage store porsjoner og fryse ned. Da går det raskt å tine opp og ha sunn middag klar på ett-to-tre. Jeg lager store porsjoner i helgene, når jeg har god tid, og så har jeg ting som tar kort tid i ukedagene. Og om mannen ikke liker det han får servert, så får han lage sin egen middag. Sånn er det med den saken.
Gjest Tigress Skrevet 16. oktober 2009 #3 Skrevet 16. oktober 2009 Om du sprekk stadig vekk er det kan hende fordi du eigentleg ikkje vil ha det slik: du vil eigentleg ha det lettvint og ikkje trene. Ein kjem ikkje til å halde fram med trening til dømes om du ikkje likar å trene, ain't gonna happen! Sunn mat tek masse tid, slik er det, det må ein berre leve med om det er viktig. Det gjer ingenting om du sprekk innimellom, ingen skade skjer om du skippar trening eit par veker og et fløytesaus eit par dagar. Det kjem jo også an på kva mål du har. Om du skal ned i vekt så kan du øydeleggje mykje med eit par veker på fløyte og utan trening, men om du berre skal leve sunt så tettar nok ikkje blodkara se på eit par veker...
Gjest Marianne_87 Skrevet 16. oktober 2009 #4 Skrevet 16. oktober 2009 Jeg kan leve sunt, dvs. med sunn mat, lite godter/snacks og regelmessig trening i flere måneder av gangen, men til syvende og sist "sprekker" jeg alltid. Jeg har på en måte trodd at hvis jeg holdt på lenge nok, så ble det en vane å leve sunt, men det skjer altså ikke. Må legge til at jeg ikke sulter meg i disse sunne periodene, jeg spiser godt og variert, unner meg litt sjokolade, snacks, vin etc. innimellom og trener 3-4 ganger i uka. Det er med andre ord ikke snakk om noe veldig strengt regime, og det gjør det i grunnen enda vanskeligere å forstå. En tanke jeg imidlertid har gjort meg innimellom, er at det å leve eller spesielt spise sunt, krever mye mer planlegging, tid og arbeid enn om man f.eks. slenger en ferdigpizza i ovnen eller for den saks skyld lager fiskeboller i hvit saus med potet og grønnsakblanding, og jeg tror det kan være en del av problemet. Jeg går rett og slett lei fordi det blir for mye pes - når jeg kommer hjem fra jobb og er trøtt og sulten, skal helst ikke maten ta mer enn maks 30 minutter å lage. I tillegg har jeg en samboer med hyperrask forbrenning, så en kyllingsalat med mager dressing er ikke tilstrekkelig for ham, for å si det sånn, dessuten har han vokst opp på et småbruk og foretrekker helst veldig tradisjonell mat, med mye kjøtt,fett/smør etc. Er ikke akkurat innstilt på å lage to middager heller, so what to do? Hei Jeg har litt det samme problemet som deg. Jeg sprekker litt etter en stund. Til vanlig spiser jeg mye mat, men sunn mat, trener 5 ganger i uka og går lange turer hver dag.Spiser litt godteri i helgene Jeg prøver for øyeblikket å bygge mer muskler så jeg ligger i kalorioverskudd daglig (altså litt mer enn jeg trenger). Dette fører til at vekten går sakte oppover, men samtidig trener jeg mye vekter for å bygge muskelmasse. Jeg er ganske liten og lett enda så at jeg går opp i vekt er i utgangspunktet greit. Men jeg får også dager (kanskje 1-2 ganger i måneden) hvor jeg bare måååå ha mye søtt. Da har jeg lyst på alt av junkfood, alt av godteri (spesielt sjokolade, kjeks osv) og jeg sliter virkelig med å holde igjen. Det jeg har funnet ut er at det gjør ikke noe om disse dagene kommer så lenge de ikke kommer for ofte. Trenger jeg en dag med litt mer sukker osv så unner jeg meg det. Jeg vet at jeg er så flink med kosten og treningen til vanlig at en utskeielse iblandt er helt okei. Merker ikke til vanlig at jeg har noe særlig godtesug lenger, men plutselig ut av det blå så kan det komme. Tror dette aldri går HELT vekk, desverre. Jeg har også en samboer som har en helt syk forbrenning og kan spise alt han vil uten å legge på seg. Om dagen har han gått inn for å legge på seg og må spise opp mot 5000-6000 kalorier daglig!!!:O Men selv om han kan spise masse drittmat uten å gå opp i vekt så lager vi sunne middag omtrent hver eneste dag. Masse hvitt kjøtt, grønnsaker, villris, fullkornsprodukter, fisk osv... Vi har også 2 bittesmå barn (4 måneder, 2 år) så vi vil ha gode vaner som vi kan lære de når de blir større. Mitt tips til å få samboeren din med på å spise sunnere middager er å lære ham litt om kosthold. Få han til å sette seg ned å titte litt på artikler osv om mat/kosthold. Veldig mange (antageligvis mesteparten) av befolkningen vet alt for lite om sunn mat. Det som er fordelen med å spise sunn mat (altså ved siden av alle helsefordelene) er at du kan spise MYE mer av den sunne maten Og det at det at en bare kan spise salat til middag for å være sunn stemmer ikke. Det finnes SÅ mye sunn og god mat Og samboeren din vil nok forandre mening når han ser hvor mye bedre han vil føle seg hvis han spiser sunnere Kroppen får mye mer energi Lykke til
Gjest Nanne70 Skrevet 16. oktober 2009 #5 Skrevet 16. oktober 2009 Om du sprekk stadig vekk er det kan hende fordi du eigentleg ikkje vil ha det slik: du vil eigentleg ha det lettvint og ikkje trene. Ein kjem ikkje til å halde fram med trening til dømes om du ikkje likar å trene, ain't gonna happen! Sunn mat tek masse tid, slik er det, det må ein berre leve med om det er viktig. Det gjer ingenting om du sprekk innimellom, ingen skade skjer om du skippar trening eit par veker og et fløytesaus eit par dagar. Det kjem jo også an på kva mål du har. Om du skal ned i vekt så kan du øydeleggje mykje med eit par veker på fløyte og utan trening, men om du berre skal leve sunt så tettar nok ikkje blodkara se på eit par veker... Tja, vel, det pleier å gå forholdsvis greit å komme i gang med trening - jeg har noen treningsformer jeg liker, det er bare den "dørstokkmila" etter ferien. Da er det verre med maten, det er vel der jeg ønsker meg en mer lettvint løsning. Jeg gikk ned ganske mye i vekt før sommerferien og holdt vekta i ferien, men etter at jeg kom hjem har jeg lagt på meg, og de kiloene vil jeg ha vekk. Deretter er det jo "bare" å sørge for å holde vekta, men siden jeg har lett for å legge på meg, så krever det en viss innsats. Å gå ned i vekt er egentlig ganske enkelt, i forhold å holde vekta når man først har gått ned.
Gjest Nanne70 Skrevet 16. oktober 2009 #6 Skrevet 16. oktober 2009 Å "sprekke" i ny og ne er det ikke noe galt med. Å ta den helt ut med store mengder drittmat/kaker/snop en gang iblant er ikke krise. Så lenge du ikke gjør dette ofte, men lever sunt og unner deg mindre utskeielser til vanlig, ser jeg ikke helt problemet. Er det slik at du har sprekker som varer i ukesvis? Angående sunn mat, så er det lurt å lage store porsjoner og fryse ned. Da går det raskt å tine opp og ha sunn middag klar på ett-to-tre. Jeg lager store porsjoner i helgene, når jeg har god tid, og så har jeg ting som tar kort tid i ukedagene. Og om mannen ikke liker det han får servert, så får han lage sin egen middag. Sånn er det med den saken. Ja, du kan si at jeg har sprekker som varer i ukevis, men det er ikke sånn at jeg kjører innpå med junkfood, brus og snacks i store mengder hver dag. Det går mer på at jeg bruker smør på brødskiva, driter i kaloriene når jeg velger pålegg, bruker endel halvfabrikata og frosne ferdigmiddager fordi jeg ikke gidder å bruke mye tid på å lage sunn mat, mer sauser (for å piffe opp smaken på den kjedelige ferdigmaten), og legger meg til en vane med litt sjokolade eller en kakebit på ettermiddagen/kvelden, i stedet for frukt eller lettyoghurt. Når man har lett for å legge på seg, sånn som jeg har, er dette mer enn nok til at vekta kryper oppover temmelig kjapt. Det er ikke tilstrekkelig med bare trening, jeg må passe på kostholdet også. Mannen min liker forsåvidt maten jeg lager, han blir bare ikke mett av den - han trenger fett for å få metthetsfølelsen, påstår han.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå